ΜΙΑ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΜΗΝΙΑΙΑΣ ΕΠΙΣΤΗΜOΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
"ΛΟΓΙΣΤΙΚΟΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΣ ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ & ΝΟΜΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ"

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΘΕΜΑΤΟΣ "ΕΡΓΑΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ"
Πίσω Aρχική σελίδα

 ΘΕΜΑ:  
Κ.Υ.Α. Αριθμ. 29531/25.07.2014

Κατάρτιση και υποβολή προϋπολογισμού των περιφερειών, οικονομικού έτους 2015.

Αριθμ. 29531

(ΦΕΚ Β΄ 2060/29.07.2014)

Κατάρτιση και υποβολή προϋπολογισμού των περιφερειών, οικονομικού έτους 2015.

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ − ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1) Τις διατάξεις του άρθρου 78 του Ν. 4172/2013 (Α΄ 167).

2) Τις διατάξεις του άρθρου 64 του Ν. 4270/2014 (Α΄ 143) «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) – δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις».

3) Τις διατάξεις του άρθρου 260 του Ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης − Πρόγραμμα Καλλικράτης» (Α΄ 87), καθώς επίσης αυτές του άρθρου 268 του ίδιου νόμου, όπως συμπληρώθηκαν με την παρ. 4.α. του άρθρου 43 «Ρυθμίσεις οικονομικών θεμάτων Ο.Τ.Α.» του Ν. 3979/2011 «Για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και λοιπές διατάξεις» (Α΄ 138) και ισχύουν.

4) Τις διατάξεις του π.δ. 30/1996 «κωδικοποίηση σε ενιαίο κείμενο νόμου με τίτλο «Κώδικας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης κ.λπ.» (Α΄ 21) και του άρθρου 5 του Ν. 2672/1998, το οποίο ρυθμίζει θέματα προϋπολογισμού των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων.

5) Τις διατάξεις του Ν.Δ. 496/1974 «περί λογιστικού Ν.Π.Δ.Δ.» (Α΄ 204) όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε.

6) Το υπ’ αριθμ. 27366/10.7.2014 έγγραφο του ΥΠ.ΕΣ., με το οποίο ζητήθηκε η διατύπωση γνώμης επί του σχεδίου της παρούσας κοινής υπουργικής απόφασης, από την Ένωση Περιφερειών Ελλάδας, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 78 του Ν. 4172/2013 (Α΄ 167).

7) Το υπ’ αριθμ. 784/18.8.2014 έγγραφο της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, με το οποίο διατυπώθηκε η γνώμη της.

8) Την υπ’ αριθμ. Υ48/9−7−2012 (Β΄ 2105) απόφαση «Καθορισμός αρμοδιοτήτων του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα».

9) Τις διατάξεις του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α΄ 98).

10) Tο γεγονός ότι με την απόφαση αυτή δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, ούτε σε βάρος του προϋπολογισμού των περιφερειών,

αποφασίζουμε:

Άρθρο 1

Γενικές οδηγίες κατάρτισης του προϋπολογισμού

1. Η δημοσιονομική θέση των ΟΤΑ ως φορέων Γενικής Κυβέρνησης πρέπει να είναι ισοσκελισμένη ή πλεονασματική, κατά τα άρθρα 14 παρ. 1 περ. β και 35 παρ. 1 Ν. 4270/2014.

Για τις περιφέρειες, επίσης ως φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, ισχύουν κατά τη σύνταξη του προϋπολογισμού τους, οι γενικές αρχές για τη διαχείριση των οικονομικών της Γενικής Κυβέρνησης του άρθρου 33 και της δημοσιονομικής θέσης του άρθρου 34, οι κανόνες του δημοσιονομικού σχεδιασμού του άρθρου 35, του χρέους του άρθρου 36 και της πορείας προσαρμογής του άρθρου 37 και οι γενικές αρχές κατάρτισης Π/Υ του άρθρου 49, του Ν. 4270/2014.

Περαιτέρω, το σύνολο των δαπανών μη συμπεριλαμβανομένων των χρεολυσίων δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από το σύνολο των εσόδων αφαιρουμένων των εσόδων από δάνεια. Η ανωτέρω σχέση θα πρέπει να ισχύει κατά την κατάρτιση αλλά και σε κάθε αναμόρφωση του προϋπολογισμού.

Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι έχουν αναληφθεί υποχρεώσεις και πραγματοποιηθεί δαπάνες καθ’ υπέρβαση των εγγεγραμμένων πιστώσεων του Π/Υ, τα ποσά που αναλογούν στο ύψος αυτών, καταλογίζονται σε βάρος των οργάνων που ενέκριναν ή συνέπραξαν στην εκτέλεση της δαπάνης (άρθρο 66 παρ. 5 του Ν. 4270/2014 και άρθρο 10 του π.δ. 113/2010).

2. Στον Π/Υ εγγράφονται όλες οι δαπάνες και τα έσοδα της περιφέρειας. Ειδικότερα, στο σκέλος των δαπανών εμφανίζονται υποχρεωτικά όλες οι αναγκαίες για την άσκηση των αρμοδιοτήτων των περιφερειών πιστώσεις, στο δε σκέλος των εσόδων, όλες οι εκτιμώμενες εισροές πόρων, στις οποίες περιλαμβάνονται και οι αποδόσεις από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους και οι επιχορηγήσεις της Κεντρικής Διοίκησης που αποδίδονται για την άσκηση των αρμοδιοτήτων της που έχουν εκχωρηθεί σε αυτές

Η υπερεκτίμηση των εσόδων ή η εγγραφή εσόδων που δεν πρόκειται να εισπραχθούν, οδηγεί ουσιαστικά στην κατάρτιση ελλειμματικού, μη ισοσκελισμένου τουλάχιστον Π/Υ, το οποίο απαγορεύεται.

3. Τα αδιάθετα ταμειακά υπόλοιπα προηγούμενων ετών προορίζονται κατά προτεραιότητα για την κάλυψη των παρακάτω περιπτώσεων:

α) Όταν αυτά προέρχονται από αδιάθετα υπόλοιπα έργων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων τα οποία συνεχίζονται.

Στο σκέλος των εξόδων θα εγγράφεται ισόποση πίστωση στους αντίστοιχους ΚΑΕ που αφορούν το έργο στις Υποκατηγορίες 9300−9400 « ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΕΚΤΕΛΟΥΜΕΝΕΣ ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ.».

β) Όταν αυτά προέρχονται από αδιάθετες πιστώσεις των προηγούμενων οικονομικών ετών που προορίζονται για δημόσιες επενδύσεις, οι οποίες μπορεί να διατεθούν για τη χρηματοδότηση νέων έργων συγχρηματοδοτούμενων ή μη.

γ) Για την εξόφληση υποχρεώσεων που δημιουργήθηκαν σε προηγούμενα έτη και δεν κατέστη δυνατή η εξόφλησή τους εντός των ετών αυτών.

δ) Για την κάλυψη ειδικευμένων δαπανών.

ε) Έπειτα από την κάλυψη των περιπτώσεων (α)−(δ), τυχόν εναπομείναντα αδιάθετα ταμειακά υπόλοιπα χρησιμοποιούνται για την κάλυψη εν γένει δαπανών της περιφέρειας.

Στο σκέλος των εξόδων θα εγγράφεται στους αντίστοιχους ΚΑΕ το σύνολο των απλήρωτων υποχρεώσεων του προηγούμενου οικονομικού έτους. Για λόγους παρακολούθησης κάθε ΚΑΕ που περιλαμβάνει και υποχρεώσεις του προηγούμενου οικονομικού έτους, τα ποσά διαχωρίζονται σε περαιτέρω ανάλυση ως εξής:

α) Στο ποσό που αφορά την πίστωση για το τρέχον έτος, με διάκριση σε (01)

β) Στο ποσό που αφορά την πίστωση για τα παρελθόντα έτη, με διάκριση σε (02).

Κατά τα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 66 παρ. 7 του Ν. 4270/2014 και του άρθρου 4 παρ. 5 του π.δ.113/2010, οι περιφέρειες υποχρεούνται να εξοφλήσουν κατά προτεραιότητα και με ιεραρχημένο τρόπο το σύνολο των απλήρωτων υποχρεώσεων του προηγούμενου οικονομικού έτους.

4. Κατά την κατάρτιση του Π/Υ, το σύνολο των εσόδων που αναφέρονται στο Τμήμα Β΄ του άρθρου 5 εκτιμώνται με τη μεθοδολογία που ορίζεται στο Τμήμα αυτό.

Εκτιμήσεις που αποκλίνουν της μεθοδολογίας αυτής συνιστούν υπερεκτίμηση των εσόδων ή εγγραφή εσόδων που δεν πρόκειται να εισπραχθούν.

5. Η τήρηση των ανωτέρω και των επιμέρους οδηγιών που ορίζονται στην παρούσα ελέγχεται από την αρμόδια για την εποπτεία της περιφέρειας αρχή και η παραβίασή τους οδηγεί στην αναπομπή του Π/Υ στο περιφερειακό συμβούλιο.

Άρθρο 2

Σύνταξη του προϋπολογισμού

1. Μέχρι την έκδοση της προβλεπόμενης από τη διάταξη της παρ. 13 του άρθρου 268 του Ν. 3852/2010 απόφασης, περί καθορισμού του τύπου του Π/Υ των περιφερειών, για τον τύπο και το περιεχόμενο του Π/Υ αυτών εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις του π.δ. 30/1996.

2. Σε ειδικό παράρτημα του Π/Υ αναφέρονται οι δράσεις καθώς και οι λειτουργικές και επενδυτικές δαπάνες που αφορούν τις μητροπολιτικές λειτουργίες της Περιφέρειας Αττικής, τις αντίστοιχες της μητροπολιτικής ενότητας Θεσσαλονίκης, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και τις περιφερειακές ενότητες.

Άρθρο 3

Διαδικασίες κατάρτισης, ελέγχου και δημοσιότητας του προϋπολογισμού

1. Για τη σύνταξη του προσχεδίου και του σχεδίου του Π/Υ, τη ψήφιση, τον έλεγχο νομιμότητας και τη δημοσίευσή του, μετά των αντίστοιχα προβλεπόμενων προθεσμιών, εφαρμόζονται οι κατά τα στάδια υλοποίησης αυτών κάθε φορά ισχύουσες διατάξεις.

2. Ο ψηφισθείς Π/Υ καθώς και οι αναμορφώσεις αυτού κατά τη διάρκεια του έτους υποβάλλονται στην αρμόδια για την εποπτεία της περιφέρειας αρχή σε έντυπη και σε ηλεκτρονική μορφή (αρχείο τύπου excel). Μαζί με τον καταρτισθέντα προϋπολογισμό υποβάλλονται ομοίως όλα τα στοιχεία που απαιτούνται για τον έλεγχο νομιμότητάς του σύμφωνα με τις οδηγίες της παρούσας και τις σχετικώς ισχύουσες διατάξεις.

Τα ανωτέρω συνοδεύονται από έκθεση της αρμόδιας Υπηρεσίας Δημοσιονομικού Ελέγχου.

Αν διαπιστωθεί, κατά τον έλεγχο, ότι συντρέχει έστω και μία από τις κάτωθι περιπτώσεις:

α) δεν έχουν εγγραφεί στον Π/Υ οι υποχρεωτικές δαπάνες,

β) δεν έχουν εγγραφεί στον Π/Υ έσοδα που επιβάλλονται από το νόμο,

γ) έχουν εγγραφεί έσοδα ή έξοδα τα οποία δεν προβλέπονται από τη νομοθεσία, δ) έχουν εγγραφεί υπερεκτιμημένα έσοδα ή έσοδα που δεν πρόκειται να εισπραχθούν, η αρμόδια για την εποπτεία της περιφέρειας αρχή καλεί το περιφερειακό συμβούλιο να αναμορφώσει κατάλληλα τον Π/Υ μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών.

3. Συνοπτική οικονομική κατάσταση του Π/Υ, όπως τελικώς ψηφίσθηκε από το περιφερειακό συμβούλιο, αναρτάται υποχρεωτικά στην ιστοσελίδα της οικείας περιφέρειας και δημοσιεύεται σε μία (1) τουλάχιστον ημερήσια ή εβδομαδιαία εφημερίδα που εκδίδεται στα διοικητικά όρια της. Η παράλειψη της ανωτέρω δημοσίευσης δεν επηρεάζει το κύρος της απόφασης του περιφερειακού συμβουλίου με την οποία ψηφίστηκε ο προϋπολογισμός. Η απόφαση υποχρεωτικά αναρτάται στο διαδίκτυο κατά τα οριζόμενα στην παρ. 4 του άρθρου 2 του Ν. 3861/2010 «Πρόγραμμα Διαύγεια», διαφορετικά στερείται εκτελεστότητας.

Άρθρο 4

Βασικοί στόχοι κατάρτισης του προϋπολογισμού

Οι βασικοί στόχοι για την κατάρτιση του Π/Υ των περιφερειών οικονομικού έτους 2015, είναι:

− η ορθολογική και ρεαλιστική κατάρτισή του, με εγγραφή εσόδων που αναμένεται ότι θα εισπραχθούν και ανάλογη εγγραφή δαπανών,

− η συγκράτηση των δαπανών και η ορθολογική διαχείριση των πόρων,

− η βελτίωση της αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας της δημοσιονομικής διαχείρισης με όσο το δυνατό μικρότερη δέσμευση οικονομικών πόρων,

− η περαιτέρω ενίσχυση των παραγωγικών επενδύσεων και η επίτευξη επαρκών ρυθμών ανάπτυξης με παράλληλο στόχο τη μείωση του ελλείμματος της Γενικής Κυβέρνησης,

− η εναρμόνισή του προς τις γενικές οδηγίες κατάρτισης του Κρατικού Προϋπολογισμού του οικονομικού έτους 2015 και του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής.

Άρθρο 5

Γενικές οδηγίες κατάρτισης του προϋπολογισμού έτους 2015

Α. Τμήμα του Προϋπολογισμού εσόδων και εξόδων που αφορά επιχορηγήσεις

Α.1 Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι (Κ.Α.Π.)

α) Η πίστωση που εγγράφεται στον Π/Υ ως έσοδο για την κάλυψη λειτουργικών δαπανών, συμπεριλαμβανομένων και αυτών για την καταβολή αντιμισθίας στα αιρετά όργανα, πρέπει να είναι ίση με το ποσό που προκύπτει ως το γινόμενο της τελευταίας τακτικής κατανομής που αποδόθηκε στην περιφέρεια πριν από τη στιγμή κατάρτισης του Π/Υ της, επί δώδεκα και αυξημένο κατά 8,70%.

β) Η πίστωση που εγγράφεται στον Π/Υ ως έσοδο για την κάλυψη δαπανών που αφορούν στη μεταφορά μαθητών, πρέπει να είναι ίση με το ύψος του ποσού που δαπάνησε η περιφέρεια για τη μεταφορά μαθητών, κατά το σχολικό έτος 2013−2014 (Σεπτέμβριος 2013 – Ιούνιος 2014), μειωμένη κατά 6,25%. Στην περίπτωση που υπάρχει εκτίμηση ότι στον προϋπολογισμό οικονομικού έτους 2015 πρέπει να εγγραφεί πίστωση για υψηλότερη δαπάνη, σε σχέση με το ποσό που θα επιχορηγηθεί η περιφέρεια, η διαφορά αυτή θα πρέπει να καλυφθεί από λοιπά έσοδά της.

γ) Οι πιστώσεις που εγγράφονται στον Π/Υ, για την κάλυψη επενδυτικών δαπανών και δαπανών βελτίωσης, συντήρησης και αποκατάστασης του οδικού δικτύου, πρέπει να είναι ίσες με το ύψος του αντίστοιχου ποσού που αποδόθηκε στην περιφέρεια το έτος 2012, αυξημένο κατά 73,36%.

δ) Οι πιστώσεις που εγγράφονται στον Π/Υ, για την κάλυψη δαπανών που αφορούν την εφαρμογή του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου (ΟΣΔΕ), την καταβολή διατροφικού επιδόματος και την εφαρμογή του προγράμματος δακοκτονίας, πρέπει να είναι ίσες με το ύψος των αντίστοιχων ποσών που αποδόθηκε στην περιφέρεια κατά το έτος 2013.

Τυχόν διαφορές που θα προκύψουν από την κατανομή των ΚΑΠ του έτους 2015 από οποιαδήποτε αιτία θα πρέπει να εγγραφούν στον Π/Υ της περιφέρειας με αναμόρφωση, η οποία πρέπει να πραγματοποιηθεί αμέσως μετά τη γνωστοποίηση σε αυτήν των νέων δεδομένων.

Α.2 Κρατική επιχορήγηση

α) Έσοδα από κρατική επιχορήγηση.

Οι προβλέψεις εσόδων από κρατική επιχορήγηση που εγγράφονται στους κωδικούς αριθμούς (Κ.Α) της υποκατηγορίας εσόδων 0100 «Επιχορηγήσεις από τακτικό προϋπολογισμό» πρέπει να υπολογιστούν στο ύψος των απολύτως αναγκαίων πιστώσεων για την εξυπηρέτηση των σκοπών για τους οποίους προβλέπονται. Από τις προβλέψεις αυτές πρέπει να αφαιρεθούν τυχόν επιχορηγήσεις που κάλυψαν έκτακτες και απρόβλεπτες δαπάνες του έτους 2014 μέχρι το χρόνο κατάρτισης του Π/Υ.

Μετά τη ψήφιση του Π/Υ της περιφέρειας, όλα τα ανωτέρω έσοδα προσαρμόζονται στο ύψος των αντίστοιχων εγγεγραμμένων, στον Κρατικό Προϋπολογισμό οικονομικού έτους 2015, πιστώσεων, με αναμόρφωση.

β) Δαπάνες που χρηματοδοτούνται από κρατική επιχορήγηση.

Οι εγγραφές των πιστώσεων αυτών δεν πρέπει να υπερβαίνουν ως ποσά τις αντίστοιχες προβλέψεις εσόδων για το έτος 2015.

Τα ποσά αυτά αναμορφώνονται σύμφωνα με την τελική διαμόρφωση της κρατικής επιχορήγησης.

Α.3 Επενδύσεις

Οι δαπάνες επενδύσεων θα εκτιμηθούν σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες της Διεύθυνσης Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας.

Τα έσοδα από επιχορηγήσεις για επενδύσεις εμφανίζονται στο σκέλος των εσόδων στην κατηγορία 9000 «ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ κ.λπ. ΓΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ».

Ειδικότερα για το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων,

σύμφωνα και με τα αναφερόμενα στην αριθ.23979/ ΔΕ2649/03.06.2013 (ΦΕΚ 1367 Β΄) απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης στο σκέλος των εσόδων στις ΟΜΑΔΕΣ 9300−9400 «Επιχορηγήσεις από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για επενδύσεις» εγγράφονται οι προβλεπόμενες κατανομές που θα λάβουν κατ’ έτος, ως έσοδο, ανάλογα με τα εγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα των έργων που υλοποιούνται από τις Περιφέρειες και είναι κύριοι αυτών και όχι η συνολική έγκριση χρηματοδότησης αυτών. Αντίστοιχα στο σκέλος των εξόδων εγγράφονται στις ΟΜΑΔΕΣ 9300−9400 «Επενδύσεις εκτελούμενες μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων» οι πιστώσεις των δαπανών αυτών που θα πληρωθούν στο συγκεκριμένο έτος, συμπεριλαμβανομένων και των πιστώσεων των έργων της Περιφέρειας που θα πληρωθούν από το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης.

Β. Τμήμα του Π/Υ εσόδων που αφορά ίδια έσοδα

Τα ποσά που εγγράφονται στον Π/Υ του 2015 για τα ίδια έσοδα των κάτωθι αναφερόμενων Ομάδων Α. και

Β. υπολογίζονται διακριτά, με βάση τα αποτελέσματα εκτέλεσης των Π/Υ των δύο προηγούμενων οικονομικών ετών και ειδικότερα με βάση τα ποσά που εισπράχθηκαν κατά το έτος 2013 σε συνδυασμό με την απόδοση των εισπράξεων από τον Ιανουάριο 2014 και μέχρι το κλείσιμο του μηνός που προηγείται από το μήνα κατάρτισης του σχεδίου του Π/Υ 2015 από την οικονομική επιτροπή.

Τα στοιχεία αυτά θα πρέπει ήδη να έχουν ενσωματωθεί στις βάσεις δεδομένων που τηρούνται στο Υπουργείο Εσωτερικών. Επισημαίνεται δε ότι οι εγγραφές στους Κ.Α Εσόδων 1250, 6620, 6300, 8300 και 8620 θα πρέπει να έχουν ενσωματωθεί στην ανωτέρω βάση δεδομένων για όλους τους μήνες του έτους 2013 και του έτους 2014.

ΟΜΑΔΑ Α.: ΙΔΙΑ ΕΣΟΔΑ

(Κ.Α.) − Ονομασία Κ.Α.

− (1000) Φόροι, τέλη και δικαιώματα υπέρ Ν.Π.ΔΔ μείον (1250) Έσοδα Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων από Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους

− (3000) Έσοδα από Επιχειρηματική Δραστηριότητα

− (4000) Προσαυξήσεις, πρόστιμα, χρηματικές ποινές και παράβολα − (5000) Λοιπά έσοδα μείον (5200) Έσοδα υπέρ Δημοσίου και Τρίτων

− (6000) Έκτακτα Έσοδα μείον (6100) Επιχορηγήσεις μείον (6620) Έσοδα υπέρ δημοσίου και τρίτων) μείον (6300) Ασφαλιστικές Εισφορές

− (7200) Έσοδα προερχόμενα από την επιστροφή δανείων που χορηγήθηκαν

OMAΔΑ Β.: ΙΔΙΑ ΕΣΟΔΑ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΩΝ ΕΤΩΝ (Κ.Α) − Ονομασία Κ.Α.

− (8000) Έσοδα παρελθόντων ετών μείον (8100) Επιχορηγήσεις μείον (8700) Έσοδα από Δάνεια μείον (8300) Ασφαλιστικές Εισφορές μείον (8620) Έσοδα υπέρ δημοσίου και τρίτων Ειδικότερα, για κάθε ομάδα εσόδων (Α. και Β.) υπολογίζεται η διαφορά που προκύπτει για το συνολικό άθροισμα της ομάδας αυτής από την εκτέλεση του Π/Υ της περιόδου από τον Ιανουάριο του έτους 2014 και μέχρι το κλείσιμο του μηνός που προηγείται από το μήνα κατάρτισης του σχεδίου του Π/Υ 2015 και της αντίστοιχης περιόδου του έτους 2013.

Δηλαδή, εάν:

i) Το σχέδιο του Π/Υ 2015 καταρτίζεται από την οικονομική επιτροπή τον Ιούλιο 2014 και τα στοιχεία της εκτέλεσης του Π/Υ της περιόδου Ιανουάριος – Ιούνιος έχουν ενσωματωθεί στη βάση δεδομένων που τηρείται στο Υπουργείο Εσωτερικών, τα στοιχεία εκτέλεσης λαμβάνονται με βάση την περίοδο αυτή.

ii) Εάν το συνολικό άθροισμα της ΟΜΑΔΑΣ Α. κατά την περίοδο Ιαν.−Ιούνιος 2014 είναι 5.000 ευρώ και για την περίοδο Ιαν.−Ιούνιος 2013 είναι 4.500 ευρώ, τότε η απόλυτη διαφορά είναι 500 ευρώ, δηλ. «Εκτέλεση 2014 μείον Εκτέλεση 2013».

− Εάν η ανωτέρω διαφορά είναι θετική (δηλαδή όταν η εκτέλεση του 2014 έχει αποδώσει ποσό υψηλότερο του 2013, όπως στο ανωτέρω παράδειγμα), τότε το ανώτατο ποσό που μπορεί να εγγραφεί στον Π/Υ 2015 για την ΟΜΑΔΑ Α. (συνολικό άθροισμα της ομάδας) είναι το ποσό της εκτέλεσης του έτους 2013 (Ιαν.−Δεκ. 2013) προσαυξημένο κατά το ποσό της θετικής διαφοράς.

Δηλαδή, εάν το έτος 2013 στο ανωτέρω παράδειγμα απέδωσε ποσό ύψους 9.000 ευρώ, τότε το ανώτατο ποσό που μπορεί να εγγραφεί στον Π/Υ 2015 είναι 9.000 + 500 = 9.500 ευρώ.

− Εάν η ανωτέρω διαφορά είναι αρνητική, τότε το ανώτατο ποσό που μπορεί να εγγραφεί ως συνολικό άθροισμα για την ΟΜΑΔΑ Α., είναι το ποσό του έτους 2013 (δηλαδή, σύμφωνα με το ανωτέρω παράδειγμα, 9.000 ευρώ).

Εάν μετά το κλείσιμο του έτους 2014, η ανωτέρω διαφορά είτε από αρνητική γίνει θετική είτε το ποσό της θετικής διαφοράς αυξηθεί, τα ποσά που εγγράφηκαν στον Π/Υ 2015 δύναται να αυξηθούν κατά τα οριζόμενα ανωτέρω και με ανάλογη αναμόρφωσή του. Στη σχετική απόφαση αναμόρφωσης πρέπει να αναφέρεται ρητά ότι πληρούται ο προαναφερόμενος όρος και κατά τον έλεγχο αυτής η αρμόδια, για την εποπτεία της περιφέρειας, αρχή υποχρεούται να προβεί σε διασταύρωση των στοιχείων αυτών από τη βάση δεδομένων που τηρείται στο ΥΠ.ΕΣ.

Σε κάθε άλλη περίπτωση δεν επιτρέπεται η αναμόρφωση του Π/Υ με αύξηση του συνολικού αθροίσματος της ΟΜΑΔΑΣ Α., παρά μόνο εάν οι εισπράξεις κατά τη διάρκεια του έτους 2015 δικαιολογούν την αύξηση των σχετικών προβλέψεων (εάν δηλαδή, σύμφωνα με το ανωτέρω παράδειγμα, οι εισπράξεις της ΟΜΑΔΑΣ ΕΣΟΔΩΝ Α. υπερβεί το ποσό των 9.500 €). Στην περίπτωση αυτή, ο Π/Υ αναμορφώνεται, εφαρμοζόμενου για την εκτίμηση του συνολικού αθροίσματος της ΟΜΑΔΑΣ Α. χρονολογικού ποσοστού, ανάλογου με το χρόνο κατά τον οποίο επιτεύχθηκε η υπέρβαση των εισπράξεων.

Εάν δηλαδή στο κλείσιμο του Οκτωβρίου 2015 το ύψος των εσόδων ανέλθει σε 10.000 €, ο ετήσιος Π/Υ μπορεί να αυξηθεί σε 12.000 € [10.000/(10/12)].

Προκειμένου να καταστεί δυνατός ο έλεγχος νομιμότητας, σύμφωνα με τις οδηγίες της παρούσας και των στοιχείων του μήνα αναφοράς, βάσει του οποίου κάθε περιφέρεια εγγράφει στον Π/Υ τα έσοδά της, απαιτείται η υποβολή από αυτήν στην αρμόδια για τον έλεγχό της αρχή, των σχετικών Στατιστικών Δελτίων (Παράρτημα 1), υπό την προϋπόθεση ότι έχουν ενσωματωθεί τα εν λόγω οικονομικά της στοιχεία στις βάσεις δεδομένων του Υπουργείου Εσωτερικών.

Γενική παρατήρηση επί των οριζόμενων στο άρθρο 5.Β ως προς την εγγραφή εσόδων στον προϋπολογισμό: Προκειμένου να επιτυγχάνεται ο σκοπός της ανωτέρω ρύθμισης, θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να διασφαλίζεται η τήρηση των διατάξεων των άρθρων 33 και 49 του Ν. 4270/2014, σύμφωνα με τις οποίες οι προϋπολογισμοί των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης διέπονται από τις αρχές της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, της υπευθυνότητας και της λογοδοσίας, της διαφάνειας, της ειλικρίνειας, της ενότητας, της καθολικότητας και της ακρίβειας.

Ως εκ τούτου, σε περίπτωση που παραστεί μόνο μέσα στη χρήση και εκ του νόμου ανάγκη εγγραφής συγκεκριμένου εσόδου, ή που η παράλειψη εγγραφής θα έχει ως συνέπεια τη μη τήρηση των προαναφερόμενων διατάξεων του Ν. 4270/2014, επιβάλλεται η εγγραφή του σχετικού εσόδου στον Π/Υ, ακόμη και με αύξηση του συνολικού αθροίσματος της αντίστοιχης Ομάδας Εσόδων, εφόσον δεν υπάρχει δυνατότητα μείωσης των επιμέρους κ.α. που την απαρτίζουν, προϋπόθεση που εξετάζεται επισταμένως από τις αρμόδιες για τον έλεγχο των Π/Υ αρχές.

Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιου είδους αναφέρουμε την υποχρέωση ταμειακής βεβαίωσης εσόδου που προκύπτει από την περιέλευση στην περιφέρεια καταλογιστικής πράξης. Αυτή αφενώς δεν είναι μια διαδικασία που επαναλαμβάνεται τακτικά ανά τα έτη, ώστε το καταλογιστέο χρηματικό ποσό να είναι συγκρίσιμο με αντίστοιχα προηγουμένων ετών, αφετέρου η σχετική ταμειακή βεβαίωση είναι εκ του νόμου υποχρεωτική.

Υποχρεωτική αναμόρφωση του προϋπολογισμού

Με τη λήξη του οικονομικού έτους 2014, ο προϋπολογισμός αναμορφώνεται υποχρεωτικά, προκειμένου να αποτυπωθούν σε αυτόν τα πραγματικά οικονομικά αποτελέσματα της περιφέρειας και να καταστεί έτσι ρεαλιστικός. Ειδικότερα, για τις παραπάνω ΟΜΑΔΕΣ ΕΣΟΔΩΝ:

α) Εάν έχουν εγγραφεί, με βάση τα στοιχεία μέχρι το μήνα κατάρτισης του Π/Υ, στην ΟΜΑΔΑ Α ποσά μεγαλύτερου ύψους από αυτό της εκτέλεσης του έτους 2013 και το έτος 2014 κλείσει τελικά με χαμηλότερη εκτέλεση, ο προϋπολογισμός υποχρεωτικά αναμορφώνεται στο ύψος ποσού του 2013.

β) Στην ΟΜΑΔΑ Β εγγράφονται τα πραγματικά ποσά κατά το κλείσιμο του έτους 2014.

Περαιτέρω, εγγράφονται τα οριστικά ταμειακά υπόλοιπα, σύμφωνα και τα ειδικότερα οριζόμενα στην περίπτωση Ε του παρόντος άρθρου.

Το ΥΠ.ΕΣ. μετά το κλείσιμο του έτους 2014 θα αποστείλει στις αρμόδιες για τον έλεγχο των προϋπολογισμών αρχές, τα σχετικά απολογιστικά στοιχεία των παραπάνω ΟΜΑΔΩΝ, αλλά και των ταμειακών υπολοίπων για τις περιφέρειες χωρικής αρμοδιότητάς τους, προκειμένου να μεριμνήσουν ώστε να λάβει χώρα η υποχρεωτική αναμόρφωση αυτών.

Γ. Τμήμα του Π/Υ που αφορά δάνεια

Οι περιφέρειες, σύμφωνα με το άρθρο 264 του Ν. 3852/2010, σε συνδυασμό με τις όμοιες της παρ. 7 του άρθρου 2 του Ν. 4111/2013 (Α΄ 18), μπορούν να συνομολογούν δάνεια με αναγνωρισμένα πιστωτικά ιδρύματα ή χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς της Ελλάδας και του εξωτερικού, αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση επενδύσεων. Δεν είναι δυνατή, κατά συνέπεια, από την δημοσίευση του Ν. 3852/2010 και εφεξής, η λήψη δανείου από περιφέρεια για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών (εξαιρούνται έσοδα από δάνεια που τυχόν θα συνομολογηθούν κατ’ εφαρμογή τυχόν ειδικών διατάξεων).

Η λήψη δανείου είναι δυνατή εφόσον συντρέχουν, σωρευτικά, οι προϋποθέσεις της ανωτέρω διάταξης και της υπ’ αριθμ. 22634/6−6−2012 (ΑΔΑ: Β413Ν−ΠΕΕ) απόφασης του Υπουργού Εσωτερικών «Καθορισμός του ανώτατου ορίου του συνολικού χρέους περιφέρειας που προβαίνει σε δανεισμό, ως ποσοστού των συνολικών εσόδων της».

Απαραίτητη προϋπόθεση για την εγγραφή εσόδου από δάνειο στον προϋπολογισμό είναι η ύπαρξη νομίμως συναφθείσας δανειακής σύμβασης.

Στους προϋπολογισμούς εγγράφονται υποχρεωτικά οι τοκοχρεωλυτικές δόσεις των δανείων που έχουν συναφθεί με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και λοιπούς πιστωτικούς οργανισμούς. Σε όσες περιπτώσεις επιμηκύνεται η διάρκεια αποπληρωμής χορηγηθέντων δανείων, είτε στο πλαίσιο διμερούς συμφωνίας μεταξύ οφειλέτη και πιστωτικού οργανισμού, είτε κατ’ εφαρμογή διάταξης νόμου (όπως αυτή της υποπαραγράφου Γ.5. της παραγράφου Γ. του άρθρου πρώτου του Ν. 4093/2012 (Α’ 222), με αποτέλεσμα να μειώνεται η ετήσια δαπάνη της περιφέρειας για την πληρωμή τοκοχρεωλυτικών δόσεων, οι σχετικές εγγραφές πρέπει να είναι μειωμένες κατά το αντίστοιχο ποσό.

Δ. Γενικές οδηγίες για τις δαπάνες

α) Ενόψει της υποχρέωσης των περιφερειών για τουλάχιστον ισοσκελισμένους ή πλεονασματικούς προϋπολογισμούς και των περιορισμών στην πιστοληπτική πολιτική με την αδυναμία άντλησης δανεισμού για λειτουργικές δαπάνες, είναι αναγκαία η άσκηση περιοριστικής πολιτικής στις δαπάνες γενικότερα, συγκρατώντας αυτές σε όσο το δυνατόν χαμηλότερα επίπεδα.

Στο πλαίσιο αυτό ενδεικτικά αναφέρονται οι κατωτέρω δαπάνες για τις οποίες θα πρέπει να εξεταστεί η δυνατότητα πρόβλεψης ποσών χαμηλότερου ύψους σε σχέση με το προηγούμενο οικονομικό έτος, ή του περιορισμού τους στις απολύτως αναγκαίες:

− δαπάνες υπερωριακής απασχόλησης του προσωπικού, οι οποίες πρέπει να αποβλέπουν στην αντιμετώπιση των εκτάκτων υπηρεσιακών αναγκών και να εγκρίνονται, αφού πρώτα εξαντληθούν όλα τα περιθώρια αξιοποίησής του εντός του ωραρίου εργασίας,

− δαπάνες υπηρεσιακών μετακινήσεων, προμηθειών, τηλεφωνικών συνδιαλέξεων (κινητή τηλεφωνία κ.λπ.), κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος και δημοσίων σχέσεων, συμμετοχή−διοργάνωση εκθέσεων στο εσωτερικό−εξωτερικό, συνδιοργάνωση εκδηλώσεων, εκτυπώσεις−εκδόσεις λευκωμάτων κ.λπ., ενισχύσεις συλλόγων κ.ο.κ., καθώς και οι πιστώσεις για τις δαπάνες της υποκατηγορίας 0800 «Πληρωμές για λοιπές υπηρεσίες», της υποκατηγορίας 0500 «Πρόσθετες και παρεπόμενες παροχές» και του κωδικού αριθμού 0224 «Επίδομα δυσμενών και ειδικών συνθηκών εργασίας».

− Τυχόν πρόβλεψη πιστώσεων για πρόσληψη προσωπικού με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου προς κάλυψη παροδικών αναγκών και για απασχόληση προσωπικού με συμβάσεις μίσθωσης έργου, γίνεται εφόσον υφίσταται σχετική για αυτό το σκοπό έγκριση, ενώ θα πρέπει να είναι απολύτως αιτιολογημένες και να βεβαιώνεται η δυνατότητα της οικείας περιφέρειας να ανταποκριθεί στη μισθοδοσία του προσωπικού αυτού χωρίς την παρεμπόδιση άλλων λειτουργιών – δραστηριοτήτων της.

β) Επισημαίνεται ότι, θα πρέπει να γίνουν οι απαιτούμενες εγγραφές στον προϋπολογισμό έτους 2015, ώστε να καταστεί περαιτέρω δυνατό για τις περιφέρειες να κινήσουν έγκαιρα τις απαραίτητες διαδικασίες (όπως δημοπρατήσεις κ.λπ.) για την υλοποίηση του έργου της μεταφοράς μαθητών.

γ) Οι πιστώσεις 9700 – 9800 «Επενδύσεις εκτελούμενες από τα έσοδα Ν.Π.Δ.Δ.» δύνανται να χρηματοδοτούνται τόσο από τους Κ.Α.Π. όσο και από ίδια έσοδα.

Ε. Ταμειακά υπόλοιπα

Τα ταμειακά υπόλοιπα που απεικονίζονται στον προϋπολογισμό εμφανίζονται στον πίνακα ανακεφαλαίωσης εσόδων και εξόδων με τους εξής Κ.Α:

Τ100 − Ταμειακό υπόλοιπο

Τ110 − Ταμειακό υπόλοιπο για την κάλυψη έργων του Π.Δ.Ε.

Τ120 − Ταμειακό υπόλοιπο για την κάλυψη υποχρεώσεων παρελθόντων οικονομικών ετών

Τ130 − Ταμειακό υπόλοιπο προερχόμενο από έσοδα για την κάλυψη ειδικευμένων δαπανών

Τ140 − Ταμειακό υπόλοιπο εναπομείναν για την κάλυψη εν γένει δαπανών

Σε κάθε περίπτωση, το συνολικό ποσό του ταμειακού υπολοίπου Τ120 θα πρέπει να αντικρίζεται με δαπάνες της αντίστοιχης κατηγορίας ΠΟΕ και το συνολικό ποσό του ταμειακού υπολοίπου Τ110 να αντικρίζεται με δαπάνες ΠΟΕ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Έργων.

Τα ταμειακά υπόλοιπα των περιφερειών που προέρχονται από κρατικές επιχορηγήσεις πρέπει να εμφανίζονται στους οικείους φορείς και τραπεζικούς λογαριασμούς από τους οποίους προήλθαν και για την ισοσκέλιση των εξόδων θα τροφοδοτούν τα αντίστοιχα κονδύλια του αυτού φορέα.

Με το κλείσιμο της χρήσης 2014 πρέπει να συνταχθεί επίσημη κατάσταση που θα συνοδεύεται από τα αντίγραφα κίνησης των λογαριασμών της περιφέρειας που τηρεί η τράπεζα και θα εμφανίζει το οριστικό ταμειακό υπόλοιπο. Σε περίπτωση που τα οριστικά ταμειακά υπόλοιπα δεν καλύπτουν το έλλειμμα, θα γίνει ανάλογη περικοπή των δαπανών των περιφερειών, προκειμένου να ισοσκελιστεί τουλάχιστον ο προϋπολογισμός.

Άρθρο 6

Οδηγίες για τον τύπο του προϋπολογισμού

Για τον τύπο του Π/Υ των περιφερειών εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις της παρ. 9 του άρθρου 116 του π.δ. 30/1996, με αντιστοίχιση των όρων σύμφωνα με τα οριζόμενα στη παρ. 14 του άρθρου 268 του Ν. 3852/2010.

Ο προϋπολογισμός συντάσσεται κατά φορέα και Κ.Α.Ε.

− Ως προς τα έσοδα η ανάλυση των κονδυλίων γίνεται σύμφωνα με τον κώδικα κατάταξης εσόδων ν.π.δ.δ. (εγκύκλιος υπ’ αριθμ. 2/47285/0094/2.8.2001).

− Ως προς τα έξοδα ακολουθείται ο κώδικας κατάταξης εξόδων του κρατικού προϋπολογισμού (εγκύκλιος υπ’ αριθμ. 2/50418/0020/17.9.2002), εκτός από ορισμένες κατηγορίες και υποκατηγορίες εξόδων που λόγω της φύσης τους εγγράφονται σε κωδικούς αριθμούς του κώδικα κατάταξης των ν.π.δ.δ.

Όλα τα κονδύλια εσόδων και εξόδων αθροίζονται σε υποσύνολα κατά κατηγορίες (ανά χιλιάδα π.χ. 0000) και υποκατηγορίες (ανά εκατοντάδα π.χ. 0700) των εν λόγω κωδικών.

Ο Π/Υ αναπτύσσεται και στα δύο σκέλη του σε πέντε (5) στήλες, όπου αναγράφονται:

− στην 1η ο Κωδικός Αριθμός (Κ.Α.),

− στην 2η η ονομασία του,

− στην 3η οι προβλέψεις για το 2015,

− στην 4η οι διαμορφωθείσες πιστώσεις των εσόδων και εξόδων κατά το 2014 (αρχικός προϋπολογισμός ± τροποποιήσεις), και

− στην 5η τα απολογιστικά στοιχεία εσόδων και εξόδων οικ. έτους 2013.

Άρθρο 7

Συνοδευτικά του προϋπολογισμού περιφέρειας

Ο Π/Υ κάθε περιφέρειας συνοδεύεται από:

α) σύνοψη του Π/Υ σύμφωνα με το Ν. 3852/2010 και την απόφασή μας αρ. 51204/0094/12.7.1999 (Παράρτημα 2, πίνακας 1),

β) ειδικά έντυπα (ανάλογα με το είδος κάθε πρότασης) στα οποία αναλύεται λεπτομερώς και αιτιολογείται επαρκώς κάθε πρόβλεψη εσόδου και εξόδου κατά τα αναφερόμενα στην παρούσα (στοιχεία και παραδοχές για τη στοιχειοθέτηση των εκτιμούμενων μεγεθών) και με παράλληλη αναφορά, κατά κωδικό αριθμό, των διατάξεων που συνιστούν το νομικό έρεισμα αυτών,

γ) εισηγητική έκθεση στην οποία παρουσιάζονται οι παραδοχές, επί των οποίων έχουν θεμελιωθεί οι εκτιμήσεις των μεγεθών, όπως αναφέρονται αναλυτικά στα ειδικά έντυπα,

δ) πίνακα που προσαρτάται στον Π/Υ και εγκρίνεται από το περιφερειακό συμβούλιο, στον οποίον αναγράφονται οι πιστώσεις σε βάρος των οποίων επιτρέπεται η έκδοση χρηματικών ενταλμάτων προπληρωμής. Ο εν λόγω πίνακας μπορεί να τροποποιείται κατά τη διάρκεια του έτους από το περιφερειακό συμβούλιο,

ε) έκθεση της αρμόδιας Υπηρεσίας Δημοσιονομικού Ελέγχου (άρθρο 15 παρ. 9 του Ν. 2469/1997) προς το περιφερειακό συμβούλιο.

Άρθρο 8

Έκταση εφαρμογής – Έναρξη ισχύος

Η παρούσα απόφαση μαζί με τα παραρτήματα που τη συνοδεύουν, ισχύει για την κατάρτιση του Π/Υ οικονομικού έτους 2015.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 1 (.pdf)

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 25 Ιουλίου 2014

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΙΚΟΥΡΑΣ

ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

ΑΡΓΥΡΗΣ ΝΤΙΝΟΠΟΥΛΟΣ

       Εκτύπωση σελίδας
Πίσω Αρχή Aρχική σελίδα


ΓΡΑΦΕΙΑ: ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ 1, ΜΑΡΟΥΣΙ, Τ.Κ. 151 22. ΤΗΛ. 210 3217721, 210 3310096, 210 3240557, FAX: 210 3216671