ΜΙΑ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΜΗΝΙΑΙΑΣ ΕΠΙΣΤΗΜOΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
"ΛΟΓΙΣΤΙΚΟΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΣ ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ & ΝΟΜΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ"

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΘΕΜΑΤΟΣ "ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ"
Πίσω Aρχική σελίδα

 ΘΕΜΑ:  
08.12.2021

Παράταση των δηλώσεων Πόθεν Έσχες μέχρι και την 31η.1.2022.

Τετάρτη 8 Δεκεμβρίου 2021

Παράταση των δηλώσεων Πόθεν Έσχες μέχρι και την 31η. 1.2022

Με τροπολογία στο σχέδιο νόμου «Μεταρρυθμίσεις στο νομοθετικό πλαίσιο της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών και άλλες επείγουσες διατάξεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης» ορίζονται τα εξής:

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ

Έκθεση Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους

Παρατείνεται μέχρι και την 31η. 1.2022, η προθεσμία υποβολής από τους υπόχρεους των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης και οικονομικών συμφερόντων (αρχικών με απόκτηση ιδιότητας υπόχρεου από 1η.1.2021 έως και 31η.10.2021 και ετήσιων του έτους 2021), κατ’ εξαίρεση των κειμένων διατάξεων (ν.3213/2003).

Προτεινόμενες διατάξεις

Άρθρο 3

Παράταση προθεσμίας υποβολής δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης και οικονομικών συμφερόντων

Κατ' εξαίρεση των οριζομένων στην παρ. 2 του άρθρου 1 και στο άρθρο 19 του ν. 3213/2003 (Α' 309), δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης και οικονομικών συμφερόντων, αρχικές με απόκτηση ιδιότητας υπόχρεου από την 1η.1.2021 έως και την 31η.10.2021 και ετήσιες του έτους 2021 (χρήση 2020), υποβάλλονται μέχρι και την 31η.1.2022.

Αιτιολογική Έκθεση

Η παρούσα διάταξη, ενόψει της υποχρέωσης υποβολής των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης και οικονομικών συμφερόντων καθώς και των αντικειμενικών δυσχερειών κατά τη συγκέντρωση των συνυποβαλλομένων δικαιολογητικών λόγω των έκτακτων συνθηκών που διαμορφώθηκαν από την πανδημία του κορωνοϊού COVID-19, έχει στόχο να καταστήσει εφικτή τη συλλογή των προαναφερθέντων εγγράφων.

 

Επίσης, με το άρθρο 4 της τροπολογίας ορίζονται τα εξής:

Έκθεση Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους

Απαλλάσσονται από την υποχρέωση υποβολής δήλωσης περιουσιακής κατάστασης και οικονομικών συμφερόντων, οι βασικοί μέτοχοι και οι μέτοχοι επιχειρήσεων που συνάπτουν δημόσιες συμβάσεις και είτε οι ίδιες είτε οι βασικοί μέτοχοι αυτών εμπίπτουν στις εξαιρέσεις από την υποχρέωση ονομαστικοποίησης κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 8 παρ. 3 του ν.3310/2005.

Προτεινόμενες διατάξεις

Άρθρο 4

Απαλλαγή από την υποχρέωση υποβολής δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης και οικονομικών συμφερόντων στις περιπτώσεις μετόχων εταιρειών που εξαιρούνται από την υποχρέωση ονομαστικοποίησης - Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 8 ν. 3310/2005 και περ. λθ' παρ. 1 άρθρου 1 ν. 3213/2003

1. Στην παρ. 5 του άρθρου 8 του ν. 3310/2005 (Α' 30) προστίθεται τέταρτο εδάφιο και η παρ. 5 διαμορφώνεται ως εξής:

«5. Ο ιδιοκτήτης, οι εταίροι, οι βασικοί μέτοχοι, τα μέλη οργάνου διοίκησης, τα διευθυντικά στελέχη ελληνικών επιχειρήσεων που συνάπτουν δημόσιες συμβάσεις υποχρεούνται να υποβάλλουν κάθε χρόνο στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου την προβλεπόμενη από τις διατάξεις του ν. 3213/2003 (ΦΕΚ 309 Α'), όπως ισχύει, δήλωση περιουσιακής κατάστασης, μέχρι και τρία (3) έτη από την ολοκλήρωση της εκτέλεσης της εκάστοτε συναπτόμενης δημόσιας σύμβασης. Η ανωτέρω υποχρέωση ισχύει και για όλα ανεξαιρέτως τα φυσικά πρόσωπα, τα οποία έχουν τη μόνιμη κατοικία τους στην Ελλάδα και φέρουν οποιαδήποτε από τις ανωτέρω ιδιότητες σε αλλοδαπές επιχειρήσεις που συνάπτουν δημόσιες συμβάσεις. Ειδικά για τα Πιστωτικά Ιδρύματα που εκάστοτε ανακεφαλαιοποιούνται σύμφωνα με το ν. 3864/2010 (Α' 119) και συνάπτουν δημόσιες συμβάσεις, την ανωτέρω υποχρέωση έχουν τα φυσικά πρόσωπα που φέρουν τις ιδιότητες του πρώτου εδαφίου και έχουν μόνιμη κατοικία στην Ελλάδα. Από την υποχρέωση του πρώτου εδαφίου εξαιρούνται οι βασικοί μέτοχοι και οι μέτοχοι επιχειρήσεων που συνάπτουν δημόσιες συμβάσεις και είτε οι ίδιες είτε οι βασικοί μέτοχοι αυτών εμπίπτουν στις εξαιρέσεις από την υποχρέωση ονομαστικοποίησης της παρ.3.».

2. Η περ. λθ' της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 3213/2003 (Α' 309) τροποποιείται με την πρόβλεψη εξαιρέσεων στις περιπτώσεις αντίστοιχων εξαιρέσεων από την υποχρέωση ονομαστικοποίησης και διαμορφώνεται ως εξής:

«λθ. Ο Ιδιοκτήτης, οι Εταίροι, οι Βασικοί Μέτοχοι, τα εκτελεστικά μέλη οργάνου διοίκησης και τα διευθυντικά στελέχη ελληνικών επιχειρήσεων που συνάπτουν δημόσιες συμβάσεις, καθώς και τα φυσικά πρόσωπα, τα οποία έχουν τη μόνιμη κατοικία τους στην Ελλάδα και φέρουν οποιαδήποτε από τις ανωτέρω ιδιότητες σε αλλοδαπές επιχειρήσεις που συνάπτουν δημόσιες συμβάσεις, εφόσον το αντικείμενο τους υπερβαίνει τα αναφερόμενα στην περίπτωση ια' ποσά ανά περίπτωση, εξαιρουμένων των βασικών μετόχων και των μετόχων επιχειρήσεων που συνάπτουν δημόσιες συμβάσεις και είτε οι ίδιες είτε οι βασικοί μέτοχοι αυτών εμπίπτουν στις εξαιρέσεις από την υποχρέωση ονομαστικοποίησης της παρ. 3 του άρθρου 8 του ν. 3310/2005 (Α' 30).».

 

Αιτιολογική Έκθεση

Στις περιπτώσεις εταιρειών που συνάπτουν δημόσιες συμβάσεις, το τελευταίο φυσικό πρόσωπο που είναι αμέσως ή εμμέσως κύριος μετοχών ποσοστού τουλάχιστον ένα τοις εκατό (1%) και πληροί τις υπόλοιπες προϋποθέσεις του νόμου, καθώς και οι λοιποί μέτοχοι υποχρεούνται στην υποχρέωση υποβολής δήλωσης περιουσιακής κατάστασης και οικονομικών συμφερόντων, ακόμα και όταν οι μετοχές των εταιρειών αυτών είναι εισηγμένες σε χρηματιστήριο κράτους - μέλους της Ε.Ε. ή του Ο.Ο.Σ.Α. (περ. λθ' παρ. 1 άρθρου 1 ν. 3213/2003 - περ. γ’ παρ. 6 άρθρου 2 του ν. 3310/2005 - παρ. 5 άρθρου 8 ν. 3310/2005 - Γνωμοδότηση ΝΣΚ 12/2021). Στην τελευταία όμως περίπτωση, η ως άνω υποχρέωση καθίσταται ανέφικτη λόγω της πολυμετοχικής σύνθεσης των εταιρειών αυτών και της ταχύτητας των χρηματιστηριακών συναλλαγών [όπως αγοραπωλησίες σε μικρό χρονικό διάστημα μετοχών ποσοστού τουλάχιστον ένα τοις εκατό (1%) εισηγμένων εταιρειών που έχουν συνάψει δημόσια σύμβαση], οι δε μέτοχοι δεν μπορούν κατά κανόνα να γνωρίζουν ότι η εταιρεία έχει συνάψει δημόσια σύμβαση και ότι κατά συνέπεια υπέχουν την ως άνω υποχρέωση. Εξάλλου, ο σκοπός διασφάλισης της διαφάνειας και καταπολέμησης της διαφθοράς μπορεί να επιτευχθεί για τους ως άνω μετόχους, τόσο από την υφιστάμενη φορολογική νομοθεσία [υποβολή ετήσιων δηλώσεων εισοδήματος, υποβολή ετήσιων φορολογικών δηλώσεων Ε9, άρθρο 31 του ν. 4172/2013 (Α' 167) περί αντικειμενικών δαπανών και υπηρεσιών και άρθρο 32 του ίδιου νόμου περί δαπανών απόκτησης περιουσιακών στοιχείων], όσο και από την ισχύουσα νομοθεσία εν γένει [ν. 4428/2016 «Κύρωση της Πολυμερούς Συμφωνίας Αρμόδιων Αρχών για την Αυτόματη Ανταλλαγή Πληροφοριών Χρηματοοικονομικών Λογαριασμών» (Α' 190) και ν. 4378/2016 (Α' 55) με τον οποίο ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο, μεταξύ άλλων, η Οδηγία 2014/107/ΕΕ του Συμβουλίου για την τροποποίηση της Οδηγίας 2011/16/ΕΕ όσον αφορά στην αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών στον φορολογικό τομέα μεταξύ κρατών μελών της ΕΕ η οποία είχε ενσωματωθεί στην ελληνική νομοθεσία με τον ν. 4170/2013).

       Εκτύπωση σελίδας
Πίσω Αρχή Aρχική σελίδα


ΓΡΑΦΕΙΑ: ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ 1, ΜΑΡΟΥΣΙ, Τ.Κ. 151 22. ΤΗΛ. 210 3217721, 210 3310096, 210 3240557, FAX: 210 3216671