ΜΙΑ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΜΗΝΙΑΙΑΣ ΕΠΙΣΤΗΜOΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
"ΛΟΓΙΣΤΙΚΟΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΣ ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ & ΝΟΜΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ"

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΘΕΜΑΤΟΣ "ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ ΥΠ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ"
Πίσω Aρχική σελίδα

 ΘΕΜΑ:  
07.10.2020

Ομιλία του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα στην Ολομέλεια της Βουλής.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

Νίκης 5-7

10180 Αθήνα

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

Τηλ.: 2103332644
e-mail: press@minfin.gr

Τρίτη, 6 Οκτωβρίου 2020

Δελτίο Τύπου

Ομιλία του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα στην Ολομέλεια της Βουλής

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Καταρχάς, θα ήθελα να τοποθετηθώ και εγώ – το έχει κάνει με πληρότητα από την αρχή της συνεδρίασης ο Υφυπουργός κ. Ζαββός – σχετικά με τη Χρυσή Αυγή.

Η πρόσφατη δήλωση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για τη Χρυσή Αυγή είναι ξεκάθαρη και απόλυτη. Η εμπειρία της χώρας μας από το ολέθριο πέρασμα του ναζιστικού μορφώματος της Χρυσής Αυγής υπήρξε τραυματική, οδυνηρή και, δυστυχώς, πολύ αιματηρή. Η παράταξή μας, η παράταξη της Νέας Δημοκρατίας, ήταν και παραμένει διαχρονικός αντίπαλος της Χρυσής Αυγής, όπως και κάθε υπονομευτή του πολιτεύματος και της ομαλότητας.

Η Κυβέρνησή μας, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, είναι συνειδητή πρωταγωνίστρια στην προσπάθεια να οδηγηθούν στη Δικαιοσύνη όσοι από αυτούς εγκλημάτησαν για να τιμωρηθούν δίκαια, αλλά και αμείλικτα. Γι’ αυτό και υπερασπιζόμαστε κάθε στιγμή τη Δημοκρατία και την ομαλότητα με την ισχύ της νομιμότητας, με σταθερή πίστη στους θεσμούς και με συμμάχους μας τους πολίτες.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Είχα τη δυνατότητα να σας ακούσω, αλλά δεν ήμουν από την αρχή της διαδικασίας, γιατί χθες και σήμερα είχαμε τις συνεδριάσεις του Eurogroup και του ECOFIN με μια σειρά θεμάτων που θα μας απασχολήσουν τους επόμενους μήνες, όπως είναι η προώθηση και ολοκλήρωση της διαδικασίας για το Ταμείο Ανάκαμψης, η ολοκλήρωση της Τραπεζικής Ένωσης και η προώθηση της Ένωσης των Κεφαλαιαγορών, η προώθηση δέσμης μέτρων για την ψηφιακή χρηματοοικονομική, η ενίσχυση του ρόλου του ευρώ στην παγκόσμια αρχιτεκτονική.

Φυσικά, υπήρχε χθες συζήτηση και για την 7η αξιολόγηση. Συζητήθηκε η 7η Έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας για την Ελλάδα. Είναι η τέταρτη θετική έκθεση σε λιγότερο από έναν χρόνο. Αναγνωρίστηκε, από όλους, ότι η Ελληνική Κυβέρνηση σχεδίασε και υλοποίησε, όπως λέει το κείμενο των συμπερασμάτων, έγκαιρα, μεθοδικά και στοχευμένα – αντίθετα απ’ ό,τι άκουσα από συναδέλφους της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης – μεγάλο πακέτο μέτρων, με το οποίο περιόρισε τις οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες της πανδημίας. Όμως, δεν μένει μόνο σε αυτή την αναγνώριση. Επιβεβαιώθηκε η πρόοδος, παρά τη δυσμενή συγκυρία, στην υλοποίηση σημαντικών διαρθρωτικών αλλαγών με θετική επίδραση στο επενδυτικό περιβάλλον και το οικονομικό κλίμα.

Η Κυβέρνηση με το οικονομικό επιτελείο της, αξιοποιώντας την εμπιστοσύνη που δείχνουν εταίροι και αγορές, προχωρά, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη τις μεγάλες προκλήσεις που υπάρχουν ακόμα μπροστά μας, στην εφαρμογή του εμπλουτιζόμενου, συνεκτικού, δυναμικού και αποτελεσματικού σχεδίου της.

Και, όπως τόνισα και χθες, με υπευθυνότητα και αυτοπεποίθηση, συνυπολογίζοντας και τους διαθέσιμους πλέον πόρους σε ευρωπαϊκό επίπεδο, συνεχίζουμε την προσπάθεια για τη στήριξη της οικονομίας και της κοινωνίας, την ανάταξή τους και τη δρομολόγηση υψηλής, διατηρήσιμης, έξυπνης και κοινωνικά δίκαιης ανάπτυξης.

Καταθέτω στα Πρακτικά τη χθεσινή δήλωση του επικεφαλής του Eurogroup σχετικά με την Ελλάδα.

Όλες οι υπουργικές τροπολογίες γίνονται δεκτές. Καμία βουλευτική τροπολογία δεν γίνεται δεκτή. Όμως, μία βουλευτική τροπολογία του συναδέλφου κ. Βλάχου έχει πράγματι ουσιαστικό περιεχόμενο. Θέλουμε, όμως, ως πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών να δούμε το θέμα συνολικά για όλη την επικράτεια άμεσα μαζί με τις Υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών.

Υπάρχει μία τροπολογία που τη συνυπογράφουν οι κ.κ. Βρούτσης και Αυγενάκης και αφορά την ανάγκη ομαλής έναρξης και εύρυθμης λειτουργίας των επαγγελματικών πρωταθλημάτων. Επειδή επίκειται, πράγματι, μία νέα νομοθετική ρύθμιση του Υπουργείου Οικονομικών για ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών, κρίνεται απαραίτητο να διευκολυνθούν οι ομάδες που συμμετέχουν στα επαγγελματικά πρωταθλήματα.

Υπάρχει άλλη μία τροπολογία που είναι για την παράταση του Προγράμματος «ΓΕΦΥΡΑ» κατά ένα μήνα. Νομίζω ότι σε αυτήν την Αίθουσα μπορούμε να συμφωνήσουμε όλοι ότι πρόκειται για ένα επιτυχημένο πρόγραμμα, σε σχέση με αυτό που υιοθετήθηκε από την προηγούμενη Κυβέρνηση και ψηφίστηκε και από την τότε Αντιπολίτευση το 2019. Τότε, με εκείνο το Πρόγραμμα σε δεκατρείς μήνες υποβλήθηκαν περίπου επτά χιλιάδες αιτήσεις. Σήμερα, σε περίπου δύο μήνες έχουν υποβληθεί εκατόν τριάντα επτά χιλιάδες εβδομήντα τρεις αιτήσεις. Αυτό δείχνει την επιτυχία και τον καλό σχεδιασμό του Προγράμματος.

Το Υπουργείο Οικονομικών λαμβάνει συνεχώς μέτρα στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων, προφανώς των πιο ευάλωτων κοινωνικών στρωμάτων – που δήθεν κόπτεται η Αξιωματική Αντιπολίτευση γι’ αυτούς – προκειμένου να αντιμετωπιστούν έγκαιρα και αποτελεσματικά οι οικονομικές δυσχέρειες που προκύπτουν, είτε από την υγειονομική κρίση, είτε από τα πρωτοφανή και ακραία καιρικά φαινόμενα τα οποία έπληξαν αρκετούς νομούς στην Ελληνική Επικράτεια.

Θα καταθέσω μία σειρά από νομοτεχνικές βελτιώσεις για ένα θέμα το οποίο έχει εγείρει η Αξιωματική Αντιπολίτευση. Παρακολούθησα από το γραφείο μου τον αρμόδιο Υφυπουργό και ήταν πλήρεις οι απαντήσεις. Αυτές ήταν οι συστάσεις της Επιτροπής Καλής Νομοθέτησης και τις υιοθετήσαμε. Παρατήρησα, όμως, ότι μετά την τοποθέτηση του κυρίου Υφυπουργού εξακολουθήσατε να έχετε ενστάσεις. Εάν αυτές οι ενστάσεις εξακολουθούν να υφίστανται, θα επανέλθει η διάταξη μέσα στο σχέδιο νόμου.

Εμείς καλυπτόμαστε απόλυτα από τον κ. Υφυπουργό. Αν συνεχίζετε να μην καλύπτεστε, για να μην υπάρχει κανένα υπονοούμενο, καμία σκιά απέναντι σε αυτήν την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών, είμαστε διατεθειμένοι να επαναφέρουμε τη σχετική διάταξη.

Εμείς καλυπτόμαστε απόλυτα, αλλά θέλω να σας δείξω πόσο διατεθειμένοι είμαστε να μην υπάρχει καμία σκιά. Εδώ εμπεριέχεται η επαναφορά. Εάν δεν έχετε πειστεί, θα υποβληθούν έτσι νομοτεχνικές. Αλλιώς, ισχύει ό,τι έχει πει ο Υφυπουργός.

Το καταθέτω στα Πρακτικά, θεωρώντας ότι μάλλον δεν έχετε πειστεί και θέλετε να επανέλθει η διάταξη.

Θα αφήσω λίγο στην άκρη τα θέματα του Προϋπολογισμού, αν και κάποιοι συνάδελφοι τα έθιξαν.

Πράγματι, κύριε Τσακαλώτο, θα έχουμε πολύ χρόνο να συζητήσουμε επ’ αυτών, δηλαδή για τον ρεαλισμό ή μη ρεαλισμό των εκτιμήσεων, των προβλέψεων. Για παράδειγμα, υπάρχει πολύ μεγάλη συζήτηση από την Αξιωματική Αντιπολίτευση αν το 7,5% είναι ρεαλιστικό και αν θα έπρεπε να ήταν τόσο ή 5%, 6%, 4%.

Πάντως, θέλω να σας θυμίσω ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην 7η Έκθεση Αξιολόγησης πιστεύει ότι η ανάπτυξη στην Ελλάδα θα είναι 6% το 2021, χωρίς να προσμετρά ένα μεγάλο κομμάτι εισροής πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Άρα, δεν θεωρώ ότι είναι και εξαιρετικά υπεραισιόδοξες οι εκτιμήσεις του Υπουργείου Οικονομικών. Μάλλον θα τις έλεγα ρεαλιστικές. Μάλιστα, ξέρετε όσοι μελετήσατε ότι έχουμε και δυσμενές σενάριο για μείον τρεις μονάδες σε σχέση με το 7,5% οικονομική μεγέθυνση, ανάλογα με το πώς θα εξελιχθεί το επόμενο χρονικό διάστημα, γιατί υπάρχει πολύ μεγάλη αβεβαιότητα παγκοσμίως. Θεωρώ, συνεπώς, ότι με τα σενάρια που έχουμε κινούμαστε στη φάση και στη βάση του ρεαλισμού.

Όμως, αυτό που δεν περίμενα από την Αξιωματική Αντιπολίτευση είναι να κάνει ανακοινώσεις ή να επαναλαμβάνουν εδώ συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ – όχι ο κ. Τσακαλώτος σήμερα ούτε η κυρία Αχτσιόγλου, άλλοι συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ – αναφορές περί χρέους, μένοντας στην Κεντρική Κυβέρνηση.

Συγγνώμη, αλλά όλοι ξέρουμε ότι μία χώρα αξιολογείται στα δημόσια οικονομικά της σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης. Η Γενική Κυβέρνηση στο έλλειμμα, η Γενική Κυβέρνηση στο χρέος. Δεν μεταβάλλονται τα «γκολπόστ». Στη Γενική Κυβέρνηση γίνεται αξιολόγηση. Όταν λέμε 3,5% πρωτογενές πλεόνασμα, λέμε στη Γενική Κυβέρνηση, όχι στο κράτος. Έρχεστε, λοιπόν και βγάζετε ανακοινώσεις – το επανέλαβε συνάδελφος του ΣΥΡΙΖΑ σήμερα – για χρέος στην Κεντρική Κυβέρνηση που λέει ότι είναι 216%. Μα, στη Γενική Κυβέρνηση είναι κάτω από 200% και αυτό δεν το λέτε. Σε κάθε περίπτωση, πράγματι θα έχουμε χρόνο να τοποθετηθούμε επί αυτών.

Συνάδελφος από το Κίνημα Αλλαγής αναφέρθηκε στο ζήτημα – και ζήτησε ενημέρωση – του ξεπλύματος μέσω τραπεζικών ιδρυμάτων. Θέλω να σας πω ότι εδώ υπήρχε ένα θέμα συζήτησης πριν από μία ώρα στο ECOFIN από τον Ολλανδό Υπουργό Οικονομικών, με βάση κάποια δημοσιεύματα που βγήκαν πρόσφατα και στα οποία φέρεται και φαίνεται ότι ειδικά σε αυτή τη χώρα υπάρχουν περίεργες συναλλαγές, κατά δήλωσή τους όμως. Υπάρχουν, κατά δήλωσή τους, ενδεχόμενες ύποπτες συναλλαγές.

Αυτό που θέλω να υπογραμμίσω και να τονίσω είναι η ισχυρή πολιτική μας βούληση για συνέχιση του έργου που γίνεται στον τομέα των αναφορών ύποπτων συναλλαγών. Υπενθυμίζω την αξιολόγηση της Ελλάδος από τη FATF, η οποία δημοσιεύτηκε τον Σεπτέμβριο του 2019 και ανέφερε ότι η Ελλάδα έχει οργανωμένο και αποτελεσματικό μηχανισμό αξιολόγησης των αναφορών ύποπτων συναλλαγών των τραπεζικών ιδρυμάτων. Η χώρα μας, μάλιστα, βαθμολογήθηκε στη χρηματοοικονομική πληροφόρηση με τον δεύτερο καλύτερο βαθμό στην κλίμακα αξιολόγησης της FATF.

Σημειώνω, επίσης, όπως αναφέρεται στην έκθεση, ότι η Αρχή Καταπολέμησης Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες λαμβάνει υψηλής ποιότητας αναφορές ύποπτων συναλλαγών από τα πιστωτικά ιδρύματα, ιδιαίτερα του τραπεζικού τομέα, κάτι το οποίο επιτρέπει στην Αρχή να διατηρεί έναν αξιόπιστο μηχανισμό ανάλυσης πληροφοριών για τον χρηματοπιστωτικό τομέα.

Βρισκόμαστε σε συνεργασία με τους Ευρωπαίους εταίρους μας για καλύτερη και πιο συντονισμένη δράση, ώστε να βελτιωθεί ακόμα περισσότερο η αποτελεσματικότητα των μηχανισμών ανάλυσης χρηματοοικονομικών πληροφοριών, ενώ σε εθνικό επίπεδο ενσωματώνουμε όλα τα σχετικά νομοθετήματα.

Πράγματι, αναφέρθηκα στη θετική αξιολόγηση της FATF που δημοσιεύτηκε τον Σεπτέμβριο του 2019. Ο αγαπητός συνάδελφος κ. Τσακαλώτος είπε: «Θα έπρεπε με κάποιον τρόπο αυτό να το αναγνωρίσετε». Ξέρετε πολύ καλά ότι είμαι δίκαιος. Στις 3 Σεπτεμβρίου 2019, μόλις ανακοινώθηκε, λέει: «Η εν λόγω κατάταξη στην υψηλότερη κατηγορία χωρών είναι αποτέλεσμα μιας διαδικασίας αξιολόγησης χώρας που είχε ξεκινήσει και δρομολογηθεί από την προηγούμενη Κυβέρνηση».

Το καταθέτω στα Πρακτικά.

Είναι προφανές ότι υπάρχει μία συνέχεια στη χώρα και ό,τι καλό γίνεται θα πρέπει να αναγνωρίζεται.

Όμως θα ήθελα να απαντήσω, επίσης, και σε ένα θέμα, στο οποίο αναφέρθηκε ο αγαπητός συνάδελφος, για τη λειτουργία του κεντρικού μητρώου πραγματικών δικαιούχων.

Δυστυχώς η διάταξη του άρθρου 20 του ν. 4557/2018 και η σχετική υπουργική απόφαση που είχατε εκδώσει για τη λειτουργία του είχε αφήσει αρκετές θεσμικές εκκρεμότητες, που έπρεπε να αντιμετωπιστούν. Ταυτόχρονα, ένα τέτοιο σύστημα, το οποίο αποτελεί πηγή στοιχείων ελέγχου από τις αρμόδιες αρχές απαιτεί σημαντική τεχνική υποστήριξη, ώστε να λειτουργεί με ασφάλεια για τα υπόχρεα νομικά πρόσωπα, τα οποία εισάγουν σε αυτό τα δεδομένα των εκπροσώπων τους.

Συνεπώς, για λόγους ασφαλείας δικαίου και προκειμένου να μην αιφνιδιάζονται πολίτες και κρίθηκε ορθότερο πρώτα να ρυθμιστούν όλα τα σχετικά ζητήματα και στη συνέχεια να ανοίξει το σύστημα. Άρα απάντησα και στον προβληματισμό που ηγέρθη για ποιον λόγο υπήρχε μία δήθεν καθυστέρηση.

Προφανώς θα αφήσω στην άκρη – δεν είναι καν άξιο λόγου – το ποιος εφαρμόζει ή όχι νεοφιλελεύθερες πολιτικές. Αυτό έχει αποδειχθεί από το 2015 μέχρι σήμερα. Πάει όμως πολύ αυτοί που έχουν εφαρμόσει τέτοιες πολιτικές να κουνούν το δάχτυλο σε αυτούς που έχουν εφαρμόσει πολιτικές κοινωνικού φιλελευθερισμού, που έχουν ως βασικές αρχές την οικονομική αποτελεσματικότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη.

Θα ήθελα, όμως, να απαντήσω σε ένα θέμα το οποίο άκουσα από αρκετούς συναδέλφους της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και δεν περίμενα να το θέτουν σήμερα, ειδικά αν ήξεραν ή αν είχαν δει από τα Πρακτικά τι έχω αναφέρει στο παρελθόν. Μου δίνεται, όμως, η δυνατότητα να πω κάτι για το οποίο είχε πολύ δίκιο ο κ. Τσακαλώτος. Αυτή η διαδικασία δεν είναι μια διαδικασία που κάνουμε το τελευταίο βήμα σήμερα ούτε μία διαδικασία που αρκεί ένα βήμα. Χρειάζεται μια συστηματική προσπάθεια, που ξεκίνησε από την προηγούμενη Κυβέρνηση και συνεχίζεται από τη σημερινή.

Κατά την τρέχουσα χρονική περίοδο η Ελλάδα βρίσκεται σε διαδικασία ενσωμάτωσης στην εθνική έννομη τάξη όλων των ευρωπαϊκών νομοθετικών κειμένων που σχετίζονται με τον τομέα της καταπολέμησης νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες. Ολοκληρώνεται σήμερα η ενσωμάτωση της 5ης Οδηγίας για το ξέπλυμα. Ταυτόχρονα, βρίσκονται στο στάδιο της ολοκλήρωσης οι εργασίες της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής για την ενσωμάτωση της 6ης Οδηγίας για το ξέπλυμα, της Οδηγίας 2018/1673. Ταυτόχρονα, βρίσκονται σε εξέλιξη στο Υπουργείο Οικονομικών οι εργασίες της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής για την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/1153 – βλέπετε ότι ενσωματώνουμε όλες τις Οδηγίες – για τη θέσπιση κανόνων με σκοπό τη διευκόλυνση της χρήσης χρηματοοικονομικών και άλλων πληροφοριών για την πρόληψη, την ανίχνευση, τη διερεύνηση ή τη δίωξη ορισμένων ποινικών αδικημάτων.

Συνεπώς, η Κυβέρνηση εκφράζει έμπρακτα μέσα από συγκεκριμένες νομοθετικές πρωτοβουλίες την ισχυρή πολιτική της βούληση να αντιμετωπίσει τη νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και τη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας, με συνεκτικό και οργανωμένο τρόπο, με συνέπεια και μεθοδικότητα.

Η ισχυρή πολιτική μας βούληση – γιατί ετέθη και αυτό – αποδεικνύεται καθ’ όλο το διάστημα της μέχρι σήμερα διακυβέρνησής μας από τα νομοθετήματα που έχουν έρθει στο Κοινοβούλιο και έχουν ψηφιστεί, αλλά και από τη στενή συνεργασία τόσο με τις αρμόδιες εθνικές αρχές, όσο και με τους διεθνείς οργανισμούς, τη FATF.

Ως προς το θέμα των δεσμεύσεων περιουσιακών στοιχείων με διάταξη του προέδρου της αρχής, υπενθυμίζω ότι με τη διάταξη του άρθρου 15 του ν. 4637/2019 ορίστηκε αρχικά ότι εντός προθεσμίας τριών μηνών οι διατάξεις του προέδρου της αρχής για τις παλιές υποθέσεις διαβιβάζονται στο αρμόδιο δικαστικό όργανο προς κρίση. Αυτά τα δικαστικά όργανα, που έχουν και τα εχέγγυα της δικαστικής εξουσίας, αποφασίζουν για τη διατήρηση ή μη της πράξης δέσμευσης των περιουσιακών στοιχείων, χωρίς κανέναν χρονικό περιορισμό και σύμφωνα με τις εγγυήσεις του νόμου.

Ωστόσο, για να μην υπάρχει το παραμικρό ενδεχόμενο, έστω και μία υπόθεση να μην έχει διαβιβαστεί, επεκτείναμε την προθεσμία των τριών μηνών για ένα ακόμα τρίμηνο. Με νομοθετική μας παρέμβαση η ισχύς του νόμου – του άρθρου 15, δηλαδή – επεκτάθηκε έως τις 19 Μαΐου του 2020, δηλαδή συνολικά για ένα εξάμηνο. Συνεπώς, το μόνο που έπρεπε να γίνει εντός του εξαμήνου είναι η διαβίβαση των υποθέσεων στα αρμόδια δικαστικά όργανα. Η προθεσμία των έξι μηνών για μία διαβίβαση ήταν επαρκής.

Η διαδικασία της διαβίβασης ολοκληρώθηκε κανονικά και δεν λάβαμε – ακούστε το, κύριοι συνάδελφοι, νομίζω ότι έχει μία άξια αυτό που θα προσθέσω – από τους εμπλεκόμενους φορείς – ιδίως στην αρχή – ουδέποτε την ενημέρωση για οποιοδήποτε κώλυμα ή ανάγκη για περαιτέρω παράταση. Όλα έγιναν οργανωμένα και συντονισμένα. Σε καμία περίπτωση δεν τέθηκε ζήτημα αποδέσμευσης περιουσιακών στοιχείων που σχετίζονται με σοβαρές αξιόποινες πράξεις. Άλλωστε για το θέμα της τροποποίησης των διατάξεων για τις δεσμεύσεις των περιουσιακών στοιχείων το Υπουργείο Οικονομικών ως εκ του νόμου κεντρικός συντονιστικός φορέας στα θέματα που σχετίζονται με την καταπολέμηση του ξεπλύματος χρήματος και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας βρισκόταν τον Νοέμβριο του 2019, κατά τον χρόνο ψήφισης των σχετικών διατάξεων, σε συνεχή επικοινωνία και διαβούλευση με όλους τους διεθνείς εμπλεκόμενους φορείς, και τη FATF και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Έχω όλη την αλληλογραφία του γενικού γραμματέα Οικονομικής Πολιτικής στον φάκελό μου. Αντίστοιχες συζητήσεις έγιναν και με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Αυτοί οι φορείς που δήθεν, όπως άκουσα στην Επιτροπή, αλλά και σήμερα, είχαν πρόβλημα με τη νομοθέτηση της Κυβέρνησης, εξέφρασαν γραπτώς την ικανοποίησή τους για την ενημέρωση και τη συνεργασία των ελληνικών αρχών, χωρίς να διατυπώσουν την οποιαδήποτε ένσταση ή επιφύλαξη, που ακούω ότι κάποιοι διατυπώνουν και σήμερα. Αποδέχτηκαν πλήρως και γραπτώς την τεκμηριωμένη θέση της ελληνικής πλευράς, ότι οι νομοθετικές πρωτοβουλίες μας στοχεύουν στην επιτάχυνση της απονομής δικαιοσύνης και μόνο και σε καμία περίπτωση δεν οδηγούν στη μαζική άρση αποφάσεων δεσμεύσεων περιουσιακών στοιχείων.

Έχω, μάλιστα, στην κατοχή μου κάποια πολύ ενδιαφέροντα e-mails σύμφωνα με τα οποία κάποιοι πήγαιναν στη FATF και έδιναν έγγραφα προκειμένου να κάνουν ζημιά στη χώρα. Σε κάποια κείμενα γράφει – έχω και τις ημερομηνίες: 8 Νοεμβρίου του 2019 και 11 Φεβρουαρίου του 2020 – ότι συνεχίζει να υπάρχει «misunderstanding» σε κάποιους στην Ελλάδα – η FATF τα λέει αυτά, όχι για την Κυβέρνηση, γι’ αυτούς που έστελναν αυτά – και ότι αυτά έχουν συζητηθεί εκτενώς με την Ελληνική Κυβέρνηση, για να μην συνεχίζουν να εγείρονται ζητήματα σήμερα στο Ελληνικό Κοινοβούλιο.

Συνεπώς, η στενότερη συνεργασία και επικοινωνία του Υπουργείου Οικονομικών με τους φορείς – ιδίως τη FATF – συνεχίζεται έως σήμερα, καθώς η Κυβέρνηση παραμένει προσηλωμένη στον στόχο της αντιμετώπισης του ξεπλύματος μαύρου χρήματος, προσήλωση που επιβεβαιώθηκε και στο σεμινάριο εκπαίδευσης των μελλοντικών αξιολογητών της FATF, το οποίο διοργανώθηκε με μεγάλη επιτυχία στην Αθήνα τον Δεκέμβριο του 2019 με εκπαιδευτές-στελέχη της FATF και συμμετέχοντες υποψήφιους αξιολογητές από όλο τον κόσμο, αλλά και από τη συνεχή παρουσία του Υπουργείου Οικονομικών σε όλες τις διεθνείς συναντήσεις για τα θέματα που σχετίζονται με το ξέπλυμα χρήματος και τη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας. Η επιτυχία αυτή αποδεικνύεται στην πράξη με την προτεραιοποίηση που έχουμε θέσει ως Ελληνική Κυβέρνηση.

Κλείνοντας, για να μην επαναλάβω αυτά που είπα και στην Επιτροπή σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο του σχεδίου νόμου, αλλά και επειδή αυτό το ανέπτυξε με πληρότητα ο αρμόδιος υπουργός και ο εισηγητής της Πλειοψηφίας, εγώ θα ήθελα μόνο να επισημάνω τα βασικά χαρακτηριστικά αυτού και τι επιτυγχάνουν:

Πρώτον, ενισχύεται το νομικό πλαίσιο, διευρύνοντας τη δυνατότητα συνεργασίας όλων των εμπλεκομένων αρμοδίων φορέων και διευκολύνοντας την πρόσβαση σε μητρώα και διαθέσιμες πληροφορίες.

Δεύτερον, θεσπίζονται περιορισμοί στην ανωνυμία που περιβάλλει τα ψηφιακά νομίσματα, τις υπηρεσίες θεματοφυλακής ψηφιακών πορτοφολιών και τις προπληρωμένες κάρτες.

Τρίτον, καθορίζονται κριτήρια και δικλίδες ασφαλείας σχετικά με συναλλαγές από και προς τρίτες χώρες «υψηλού κινδύνου», όπως αυτές χαρακτηρίζονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Τέταρτον, ενθαρρύνονται οι καταγγελίες για παραβιάσεις του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου, που προέρχονται από εργαζόμενους εντός των υπόχρεων προσώπων μέσω της ενίσχυσης του πλαισίου προστασίας αυτών και της θεσμοθέτησης κατάλληλων εσωτερικών μηχανισμών και διαδικασιών.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Κλείνοντας, μέσα στην οικονομική κρίση το τελευταίο εξάμηνο το Υπουργείο Οικονομικών συνέχισε την υλοποίηση της μεταρρυθμιστικής του ατζέντας. Αυτό επιβεβαιώθηκε και χθες στο Eurogroup.

Αναβάθμισε και εκσυγχρόνισε το θεσμικό πλαίσιο για την εταιρική διακυβέρνηση και την Κεφαλαιαγορά.

Θέσπισε το πλαίσιο των μικροχρηματοδοτήσεων και βγήκε την προηγούμενη Παρασκευή η σχετική απόφαση της Τραπέζης της Ελλάδος.

Προώθησε φορολογικές μεταρρυθμίσεις, με στόχο την ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας της ελληνικής οικονομίας.

Εισήγαγε ένα νέο πλαίσιο για δανειολήπτες που έχουν πληγεί από τις δυσμενείς επιπτώσεις του κορονοϊού και σήμερα ψηφίζουμε την επέκτασή του για έναν μήνα.

Προχωρούμε σε μια ακόμα μεταρρυθμιστική πρωτοβουλία, προωθώντας την περαιτέρω ενίσχυση του νομοθετικού πλαισίου για την πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας.

Με όραμα, σχέδιο, εμπιστοσύνη στις δυνάμεις μας και σκληρή δουλειά, προχωρούμε βήμα-βήμα, ξεπερνώντας τις μεγάλες, αλλά πρόσκαιρες δυσκολίες!

       Εκτύπωση σελίδας
Πίσω Αρχή Aρχική σελίδα


ΓΡΑΦΕΙΑ: ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ 1, ΜΑΡΟΥΣΙ, Τ.Κ. 151 22. ΤΗΛ. 210 3217721, 210 3310096, 210 3240557, FAX: 210 3216671