Πέμπτη 22 Μαρτίου 2018
Καταπέλτης η έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής
Βουλή: Αντισυνταγματική η σύνδεση των προστίμων για παραβάσεις του ΚΟΚ με το εισόδημα
Xρήστος Μπόκας
«Η θέσπιση ποινών βάσει εισοδηματικών κριτηρίων δεν έχει εσωτερική συνάφεια ΅ε την εκάστοτε τελεσθείσα παράβαση και, συνεπώς, τίθεται ζήτη΅α τήρησης της αρχής της αναλογικότητας»
Ζήτημα παραβίασης της Συνταγματικής αρχής της αναλογικότητας εγείρει η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής για την ρύθμιση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που εξαρτά το ύψος των προστίμων για παραβίαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με τα εισοδήματα του παραβάτη.
Η έκθεση που αναρτήθηκε στο site του κοινοβουλίου για να συνοδεύει το σχετικό νομοσχέδιο στην αυριανή συζήτηση και ψήφισή του στην Ολομέλεια αναφέρει χαρακτηριστικά: «Σε κάθε δε περίπτωση, η θέσπιση διοικητικών ποινών βάσει εισοδηματικών κριτηρίων δεν έχει εσωτερική συνάφεια ΅ε την εκάστοτε τελεσθείσα παράβαση και, συνεπώς, τίθεται ζήτη΅α τήρησης της αρχής της αναλογικότητας».
Στη συνέχεια προσθέτουν: «Αποτελεί, βεβαίως, έτερο ζήτη΅α η λήψη υπόψη εισοδη΅ατικών κριτηρίων για την επι΅έτρηση διοικητικής ποινής, εντός των πλαισίων ποινών, τα οποία πάντως τίθενται από τον νό΅ο. Επίσης, στο πλαίσιο του άρθρου 43 παρ. 2 εδ. β΄ του Συντάγ΅ατος, ως ανωτέρω, οι όροι εισοδη΅ατικά και περιουσιακά κριτήρια χρήζουν διευκρίνισης, όπως επίσης και το είδος των δεδο΅ένων που συλλέγονται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή και άλλες αρχές και δη΅όσιους και ιδιωτικούς φορείς, όπως και ο τρόπος αξιολόγησής τους από τα αρ΅όδια όργανα».
Πρέπει ωστόσο να τονιστεί ότι η έκθεση έχει γνωμοδοτικό και όχι δεσμευτικό χαρακτήρα ακόμα και αν προαναγγέλλει ακυρώσεις διατάξεων από το ΣτΕ. Επίσης, δεν αποκλείεται να υπάρξουν κατά την συζήτηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια της Βουλής περαιτέρω νομοτεχνικές βελτιώσεις από την ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών που θα ξεκαθαρίζουν κάθε συνταγματική ένσταση.
Σε κάθε περίπτωση, οι παρατηρήσεις της Επιστημονικής Υπηρεσίας του κοινοβουλίου για το επίμαχο άρθρο 28 του σχετικού νομοσχεδίου αναφέρει: «8. Επί του άρθρου 28 παρ. 4
Στις προτεινό΅ενες ρυθ΅ίσεις ορίζονται τα εξής:
«3. Με απόφαση του Υπουργού Υποδο΅ών και Μεταφορών κατατάσσονται στις κατηγορίες των παραγράφων 1 και 2 οι παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και καθορίζονται τα διοικητικά πρόστι΅α και κυρώσεις ανά κατηγορία παράβασης, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέ΅α. Για κάθε κατηγορία παράβασης προβλέπονται τα ίδια διοικητικά πρόστι΅α και οι ίδιες διοικητικές κυρώσεις. Με την ίδια απόφαση εξειδικεύονται τα διοικητικά πρόστι΅α ανά κατηγορία παράβασης, για τις παραβάσεις χα΅ηλής επικινδυνότητας έως και εκατό (100) ευρώ, για τις παραβάσεις ΅εσαίας επικινδυνότητας από εκατό ένα (101) έως και τριακόσια (300) ευρώ και για τις παραβάσεις υψηλής επικινδυνότητας από τριακόσια ένα (301) έως και εξακόσια (600) ευρώ.
4. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Οικονο΅ικών και Υποδο΅ών και Μεταφορών καθορίζεται η διαδικασία βεβαίωσης και επιβολής αυτών από τα αρ΅όδια όργανα και η διαδικασία είσπραξης των βεβαιω΅ένων διοικητικών προστί΅ων της παραγράφου 3. Με την ίδια απόφαση επιτρέπεται, προκει΅ένου τα επαπειλού΅ενα διοικητικά πρόστι΅α να επιτελούν αποτελεσ΅ατικά την προληπτική και κυρωτική λειτουργία τους, να θεσπίζονται εισοδη΅ατικά και περιουσιακά κριτήρια, ΅ε βάση τα οποία ΅πορεί να αυξάνεται το ύψος των διοικητικών προστί΅ων που προβλέπεται για τις ανωτέρω κατηγορίες παραβάσεων και κατ ανώτατο όριο ΅έχρι το τριπλάσιο του βασικού προστί΅ου. Για την έκδοση της απόφασης αυτής ΅πορεί να λα΅βάνονται υπόψη δεδο΅ένα από την Ελληνική Στατιστική Αρχή και άλλες αρχές και επιστη΅ονικούς ή άλλους φορείς, δη΅όσιους ή ιδιωτικούς».
Στην παράγραφο 2 του άρθρου 43 του Συντάγ΅ατος ορίζονται τα εξής:
«Ύστερα από πρόταση του αρ΅όδιου Yπουργού επιτρέπεται η έκδοση κανονιστικών διαταγ΅άτων, ΅ε ειδική εξουσιοδότηση νό΅ου και ΅έσα στα όριά της. Eξουσιοδότηση για έκδοση κανονιστικών πράξεων από άλλα όργανα της διοίκησης επιτρέπεται προκει΅ένου να ρυθ΅ιστούν ειδικότερα θέ΅ατα ή θέ΅ατα ΅ε τοπικό ενδιαφέρον ή ΅ε χαρακτήρα τεχνικό ή λεπτο΅ερειακό». Παρατηρείται ότι τα θέ΅ατα, τα οποία προτείνεται να καταστούν αντικεί΅ενο υπουργικής απόφασης, δηλαδή το ύψος των απειλού΅ενων διοικητικών ποινών (προστί΅ων) για παραβάσεις των κανόνων οδικής κυκλοφορίας, δεν είναι ειδικότερα θέ΅ατα ή θέ΅ατα ΅ε τοπικό ενδιαφέρον ή ΅ε χαρακτήρα τεχνικό ή λεπτο΅ερειακό. ’λλωστε, ως αναγκαίο συ΅πλήρω΅α των κανόνων που περιγράφουν τη διοικητική παράβαση, εκφράζουν αξιολογήσεις της έννο΅ης τάξης για την ύπαρξη διοικητικού αδίκου σε έναν εξαιρετικά ση΅αντικό το΅έα ανθρώπινης δραστηριότητας, όπως η οδική κυκλοφορία. Ως εκ τούτου, δεν ΅πορούν, κατά το Σύνταγ΅α, να αποτελέσουν αντικεί΅ενο κατ εξουσιοδότηση εκδιδό΅ενης υπουργικής απόφασης. Σε κάθε δε περίπτωση, η θέσπιση διοικητικών ποινών βάσει εισοδη΅ατικών κριτηρίων δεν έχει εσωτερική συνάφεια ΅ε την εκάστοτε τελεσθείσα παράβαση και, συνεπώς, τίθεται ζήτη΅α τήρησης της αρχής της αναλογικότητας. Αποτελεί, βεβαίως, έτερο ζήτη΅α η λήψη υπόψη εισοδη΅ατικών κριτηρίων για την επι΅έτρηση διοικητικής ποινής, εντός των πλαισίων ποινών, τα οποία πάντως τίθενται από τον νό΅ο.
Επίσης, στο πλαίσιο του άρθρου 43 παρ. 2 εδ. β΄ του Συντάγ΅ατος, ως ανωτέρω, οι όροι εισοδη΅ατικά και περιουσιακά κριτήρια χρήζουν διευκρίνισης, όπως επίσης και το είδος των δεδο΅ένων που συλλέγονται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή και άλλες αρχές και δη΅όσιους και ιδιωτικούς φορείς, όπως και ο τρόπος αξιολόγησής τους από τα αρ΅όδια όργανα».
Πηγή: http://www.protothema.gr/