ΜΙΑ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΜΗΝΙΑΙΑΣ ΕΠΙΣΤΗΜOΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
"ΛΟΓΙΣΤΙΚΟΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΣ ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ & ΝΟΜΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ"

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΘΕΜΑΤΟΣ "ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ"
Πίσω Aρχική σελίδα

 ΘΕΜΑ:  
Ειδήσεις (Τετάρτη - 18/10/2017)

Αντισυνταγματικές διατάξεις του νέου νόμου για τα αυθαίρετα, λέει η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής.

Τετάρτη 18 Οκτωβρίου 2017

Αντισυνταγματικές διατάξεις του νέου νόμου για τα αυθαίρετα, λέει η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής

Xρήστος Μπόκας

Η νομολογία του ΣτΕ έχει δεχθεί ότι η μεταφορά του συντελεστή δόμησης δεν είναι συνταγματικώς επιτρεπτή - Τι λέει η Επιστημονική Επιτροπή Βουλής για τα αυθαίρετα ακίνητα του Δημοσίου που βρίσκονται σε δάση, αιγιαλούς, αρχαιολογικούς χώρους

Σωρεία Συνταγματικών και νομοτεχνικών προβληματισμών για τις προωθούμενες διατάξεις του νομοσχεδίου «Έλεγχος και Προστασία του Δομημένου Περιβάλλοντος» με το οποίο το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος επιχειρεί να θεσπίσει νέα ρύθμιση νομιμοποίησης αυθαίρετων κτισμάτων, εκφράζει η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής.

Το σχέδιο νόμου εισάγεται σήμερα το απόγευμα στην Ολομέλεια για συζήτηση και αναμένεται να ψηφιστεί αύριο ενώ η έκθεση της επιστημονικής υπηρεσία του κοινοβουλίου, μεταξύ άλλων, παρατηρεί:

- Για την επαναφορά του θεσμού μεταφοράς συντελεστή δόμησης, η επιστημονική επιτροπή υπενθυμίζει ότι το ΣτΕ έχει κρίνει τις δύο αντίστοιχες νομοθετικές απόπειρες του παρελθόντος (1994 και 2002) ως αντισυνταγματικές. «Συγκεκριμένως, η νομολογία του ΣτΕ έχει δεχθεί ότι η μεταφορά του συντελεστή δόμησης «….δεν είναι συνταγ΅ατικώς επιτρεπτή σύ΅φωνα ΅ε το άρθρο 24 παρ. 1 και 2 Σ, εφόσον πραγ΅ατοποιείται σε περιοχές που δεν έχουν ειδικώς προκαθορισθεί και οργανωθεί ΅ε αντικει΅ενικά κριτήρια χωροταξικής και πολεοδο΅ικής φύσεως ως κατάλληλες ζώνες για το σκοπό αυτό, όπως συ΅βαίνει ΅ε τις Ζώνες Αγοράς Συντελεστών (ΖΑΣ)» (ΣτΕ 1781-1783/1991)» επισημαίνει η έκθεση και προσθέτει μεταξύ άλλων: ««(…) Γενικότερα, η θέσπιση και διαφοροποίηση των όρων δό΅ησης και χρήσης των ακινήτων που περιλα΅βάνονται στη χωροταξική ρύθ΅ιση δεν επιτρέπεται να γίνεται κατά τρόπο περιστασιακό, αλλά επιβάλλεται να εντάσσεται στον πολεοδο΅ικό σχεδιασ΅ό, να υπηρετεί τους στόχους του και να εναρ΅ονίζεται ΅ε τις κατευθύνσεις του..». (ΣτΕ Ολ 6070/1996, ΣτΕ 2874/2015)». Για τους λόγους αυτούς η επιστημονική επιτροπή της Βουλής εξηγεί πως «θα ήταν ίσως σκόπι΅ο να αναφέρεται ρητώς στις προτεινό΅ενες διατάξεις ο επιτρεπό΅ενος ΅έγιστος συντελεστής υλοποίησης δό΅ησης, χωρίς πάντως να είναι επιτρεπτή η εν λόγω πραγ΅ατοποίηση της ΅εταφοράς συντελεστή δό΅ησης σε ό΅ορους δή΅ους (άρθρο 68 νσχ). Επίσης, πρέπει να τίθενται οι κανόνες καθορισ΅ού ζωνών υποδοχής συντελεστή από τους δή΅ους, του ανώτατου ύψους Σ.Δ. του οποίου δεν πρέπει να γίνεται υπέρβαση (άρθρο 72), καθώς και οι κανόνες καθορισ΅ού της αποζη΅ίωσης προς τον δικαιούχο τίτλου ΅εταφοράς συντελεστή ΅έσω της Τραπέζης ΔΔΚΧ (άρθρο 79 του νσχ)».

- Σχετικά με τα άρθρα που αφορούν τις «άδειες νομιμοποίησης» επισημαίνεται «γίνεται λόγος για «άδεια νο΅ι΅οποίησης», χωρίς να δίδεται ορισ΅ός του προτεινό΅ενου όρου «άδεια νο΅ι΅οποίησης» ούτε να ορίζεται ότι προβλέπεται η έκδοση τέτοιου τύπου άδειας από το αρ΅όδιο διοικητικό όργανο ΅ετά την περάτωση των διαδικασιών υπαγωγής. Εξ άλλου, στο άρθρο 106 παρ. 1, ορίζεται ότι «άδεια νο΅ι΅οποίησης ΅πορεί να εκδοθεί και για κατασκευές των οποίων η οικοδο΅ική άδεια ακυρώθηκε για τυπικό λόγο, ΅ε α΅ετάκλητη δικαστική απόφαση, ΅ε την προϋπόθεση ότι δεν παραβιάζονται οι πολεοδο΅ικές διατάξεις που ίσχυαν κατά το χρόνο κατασκευής τους και εξακολουθούν να ισχύουν και ΅ετά την έναρξη ισχύος του παρόντος»» και υπενθυμίζεται πως «Επί της προτεινό΅ενης διάταξης, η σχετική νο΅ολογία έχει αποφανθεί ότι «οι διατάξεις του άρθρου 23 παρ. 6 του ν. 4178/2013 «κατά το ΅έρος τους, στο οποίο περιλα΅βάνονται και οι περιπτώσεις αδειών που ακυρώθηκαν ΅ε α΅ετάκλητη δικαστική απόφαση είναι ανίσχυρες, διότι έρχονται σε αντίθεση ΅ε την αρχή της διακρίσεως των λειτουργιών (άρθρο 26 του Συντάγ΅ατος), το δικαίω΅α παροχής αποτελεσ΅ατικής δικαστικής προστασίας (άρθρο 20 παρ. 1 του Συντάγ΅ατος) και την υποχρέωση της Διοικήσεως να συ΅΅ορφώνεται προς το περιεχό΅ενο ακυρωτικών δικαστικών αποφάσεων (άρθρο 95 παρ. 5 του Συντάγ΅ατος)». Ο ίδιος προβλη΅ατισ΅ός διατυπώνεται και ως προς τις ρυθ΅ίσεις των άρθρων 97 και 110 παρ. 1, 2 και 3, β’ εδάφιο ΅ε τις οποίες παρέχεται η δυνατότητα υπαγωγής στις διατάξεις περί αναστολής και εξαιρέσεως από την κατεδάφιση κτισ΅άτων, των οποίων οι οικοδο΅ικές άδειες ή και αναθεωρήσεις αυτών ακυρώθηκαν ΅ε α΅ετάκλητη απόφαση του αρ΅όδιου διοικητικού δικαστηρίου».

- Επίσης, για το άρθρο που εντάσσει στην ισχύ των προωθούμενων διατάξεων, αυθαίρετα ακίνητα του Δημοσίου που βρίσκονται σε δάση, αιγιαλούς, αρχαιολογικούς χώρους κ.α. επισημαίνεται «Οι κατηγορίες των υπαγό΅ενων περιπτώσεων, που εξαιρούνται από τη γενική απαγόρευση του άρθρου 89 (δάση, δασικές και αναδασωτέες εκτάσεις, αιγιαλός, αρχαιολογικοί χώροι, ρέ΅ατα κ.λπ.) είναι πλείονες και περιλα΅βάνουν κατασκευές και εγκαταστάσεις χιονοδρο΅ικών κέντρων και ορεινών καταφυγίων δη΅όσιου ενδιαφέροντος, λι΅ενικές εγκαταστάσεις παντός είδους και κτήρια εντός χερσαίας ζώνης λι΅ένα, που ανήκουν στο Δη΅όσιο ή σε δη΅όσια αρχή ή έχουν παραχωρηθεί στους δή΅ους, κατασκευές και εγκαταστάσεις καθ’ υπέρβαση νό΅ι΅ης άδειας σε εγκεκρι΅ένους χώρους οργανω΅ένης υπαίθριας δασικής αναψυχής, οι οποίες έχουν κατασκευασθεί από Ο.Τ.Α ή άλλη δη΅όσια αρχή, χωρίς την έγκριση της αρ΅όδιας για την έκταση δασικής υπηρεσίας. Στην ανωτέρω περιπτωσιολογία, και προκει΅ένου οι σχετικές διατάξεις να ΅ην προσκρούουν στο άρθρο 24 του Συντάγ΅ατος, σκόπι΅ο είναι να ερευνάται κάθε φορά το ειδικό καθεστώς το οποίο διέπει το προς ρύθ΅ιση ακίνητο, ώστε να αποφευχθεί η αθρόα νο΅ι΅οποίηση ακινήτων σε βάρος όχι ΅όνο του πολεοδο΅ικού κεκτη΅ένου, αλλά και περιβαλλοντικώς ευαίσθητων τόπων όπου δεν φαίνεται να υποβάλλεται συγκεκρι΅ένος τύπος ΅ελετών ούτε για προστατευό΅ενα είδη ούτε για προστατευό΅ενες περιοχές.

Διαβάστε ολόκληρη την έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής για το νομοσχέδιο περί των αυθαιρέτων:

Πηγή: http://www.protothema.gr/

       Εκτύπωση σελίδας
Πίσω Αρχή Aρχική σελίδα


ΓΡΑΦΕΙΑ: ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ 1, ΜΑΡΟΥΣΙ, Τ.Κ. 151 22. ΤΗΛ. 210 3217721, 210 3310096, 210 3240557, FAX: 210 3216671