ΜΙΑ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΜΗΝΙΑΙΑΣ ΕΠΙΣΤΗΜOΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
"ΛΟΓΙΣΤΙΚΟΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΣ ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ & ΝΟΜΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ"

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΘΕΜΑΤΟΣ "ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ ΥΠ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ"
Πίσω Aρχική σελίδα

 ΘΕΜΑ:  
Δελτίο Τύπου (Τετάρτη - 09/08/2017)

Ομιλία της Υφυπουργού Οικονομικών Κ. Παπανάτσιου στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση και ψήφιση του ν/σ «Προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας στις διατάξεις της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/881 και άλλες διατάξεις.

09/08/2017

Ομιλία της Υφυπουργού Οικονομικών Κ. Παπανάτσιου στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση και ψήφιση του ν/σ «Προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας στις διατάξεις της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/881 και άλλες διατάξεις

Κατ’ αρχάς θέλω να κάνω μια αναφορά στη στάση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και την όλη διαδικασία με τις τροπολογίες. Μιλήσαμε και στις επιτροπές. Οι περισσότερες τροπολογίες είχαν έρθει στις επιτροπές. Τις συζητήσαμε, πήραμε θέση, αποδεχθήκαμε και κάποιες από την Αξιωματική Αντιπολίτευση και από όλους. Και χαρήκαμε πολύ για τη σύμπνοια που υπήρχε και όλοι μαζί προχωρήσαμε και κάναμε κάποιο κοινοβουλευτικό έργο διαφορετικό από άλλες φορές.

Από εκεί και πέρα, η Διάσκεψη των Προέδρων αποφάσισε η Ολομέλεια να είναι σε δύο μέρες. Και αποφάσισε να γίνει σε δύο μέρες, ειδικά γιατί ξέραμε ότι επειδή είναι –και το ανέφερα και στην επιτροπή- τέλος της κοινοβουλευτικής περιόδου, υπάρχουν πάρα πολλά προβλήματα που οφείλουμε να τα λύσουμε. Δεν είμαστε βιτσιόζοι να καθόμαστε εδώ τέτοιες μέρες να φέρνουμε συνέχεια τροπολογίες ούτε μας αρέσει.

Είμαστε, όμως, υποχρεωμένοι να λύνουμε τα προβλήματα του ελληνικού λαού. Κι εφόσον είμαστε υποχρεωμένοι να τα λύνουμε, έστω και με τις τροπολογίες, οφείλουμε να βελτιώσουμε την καθημερινότητα του πολίτη και να λύσουμε ζητήματα. Οφείλουμε να μην πάμε παραπίσω πράγματα που θα μας φέρουν έσοδα. Οφείλουμε να μην κάνουμε ακόμη και κινήσεις που θα είχαν πολύ άσχημα αποτελέσματα για τη χώρα μας.

Προς τιμήν της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, παρέμεινε εδώ και αναφέρει τις αντιρρήσεις της, καταθέτει τις απόψεις της και γίνεται ο διάλογος για να προχωρήσουμε. Κάποιοι άλλοι θεωρώ ότι για κάποιο λόγο ή δεν ήθελαν να πάρουν θέση σε κάποιες τροπολογίες ή τους στερήσαμε το Παρασκευοσαββατοκύριακο που είναι συνηθισμένοι να έχουν και έπρεπε να φύγουν.

Από εκεί και πέρα, εμείς οφείλουμε να είμαστε εδώ, οφείλουμε να λύνουμε ζητήματα και να βελτιώνουμε την καθημερινότητα και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε.

Θα αναφερθώ τώρα στο νομοσχέδιο, γιατί νομίζω το υποτιμάμε λίγο με όλη τη συζήτηση που έχει γίνει και δεν αναδεικνύεται, όπως πρέπει. Συζητήσαμε και στην επιτροπή ένα σημαντικό θέμα για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Όπως φάνηκε και από την κουβέντα των προηγούμενων ημερών, όλοι κινούνται με θετικές απόψεις ως προς την παρούσα εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την οδηγία 881.

Είναι γνωστό ότι η φοροδιαφυγή ή καλύτερα οι μέθοδοι επιθετικού φορολογικού σχεδιασμού των πολυεθνικών εταιρειών αποτελούν μεγάλο πρόβλημα τόσο για λόγους ορθής διοίκησης αλλά και για την αντιμετώπιση επί ίσοις όροις όλων των κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού. Η φοροδιαφυγή γίνεται με μεθόδους και εργαλεία μαζικής καταστροφής. Με λίγες κινήσεις γίνεται φοροδιαφυγή δεκάδων ή εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.

Με την εξέλιξη της παγκοσμιοποίησης και την εμφάνιση της ενιαίας αγοράς στην Ευρώπη, η φοροδιαφυγή αυτού του είδους ενισχύθηκε. Οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι, οι πολυεθνικές και διεθνικές επιχειρήσεις μπορούν να μεταφέρουν τα κέρδη τους από χώρα σε χώρα με πολύ μικρότερο κόστος και μεγαλύτερη ταχύτητα σε σχέση με το παρελθόν.

Το αποτέλεσμα είναι ότι μπορεί να εκμεταλλεύονται το φορολογικό ανταγωνισμό προς τα κάτω μεταξύ των χωρών. Μπορούν να εκμεταλλεύονται το καθεστώς των λεγόμενων φορολογικών παραδείσων. Τέτοιες μέθοδοι ακόμη και όταν εμφανίζονται σαν νομότυπες, στην ουσία τους είναι παράνομες.

Αυτό το πρόβλημα δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί αποκλειστικά με εθνικά μέτρα, ούτε καν διμερή. Χρειάζονται συμφωνίες και πολιτική βούληση σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο. Μια τέτοια προσπάθεια γίνεται τόσο στο επίπεδο του ΟΟΣΑ όσο και στο επίπεδο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αυτή η προσπάθεια αποτελείται από πολύ μικρά βήματα. Βασικός στόχος της οδηγίας είναι η αντιμετώπιση συγκεκριμένων πρακτικών επιθετικού φορολογικού σχεδιασμού των πολυεθνικών εταιρειών. Επειδή οι όμιλοι πολυεθνικών επιχειρήσεων δραστηριοποιούνται σε διάφορες χώρες, έχουν τη δυνατότητα να επιδίδονται σε πρακτικές επιθετικού φορολογικού σχεδιασμού, τις οποίες δεν διαθέτουν οι εγχώριες εταιρείες.

Παράλληλα, γίνεται προσπάθεια μέσω της οδηγίας να παρέχονται στις φορολογικές Αρχές οι κατάλληλες πληροφορίες, ώστε να μην υπάρχει απώλεια εσόδων. Ταυτόχρονα, οι Αρχές εξοπλίζονται με όλα τα απαραίτητα στοιχεία, ώστε να έχουν άμεση αντίδραση όταν διαπιστώνονται επιζήμιες φορολογικές πρακτικές.

Όπως ξεκαθάρισα από την αρχή, όλα αυτά είναι μέτρα που βήμα-βήμα προσπαθούν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα.

Θέλω να σημειώσω πως μιλάμε για διοικητικά πρόστιμα που αφορούν τον Φάκελο Τεκμηρίωσης, τα οποία εναρμονίστηκαν με τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, ενώ παράλληλα περιμένουμε σε λίγο καιρό και τη συνέχεια της ευρωπαϊκής οδηγίας με την πέμπτη τροποποίηση, όπως αυτή ψηφίστηκε και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Μιλάω για τη νομοτεχνική βελτίωση που αλλάζει τα πρόστιμα από 5.000 και 10.000 ευρώ σε 10.000 και 20.000 ευρώ.

Το παρόν νομοσχέδιο, αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι, στο δεύτερο τμήμα του έχει αρκετές ακόμα διατάξεις με τις οποίες ρυθμίζονται αρκετά ακόμα θέματα. Όπως φάνηκε και από τις συνεδριάσεις της επιτροπής, αλλά και από τη συζήτηση με τους φορείς, υπάρχει σύμπνοια, καθώς επιλύει θέματα της καθημερινότητας.

Κύριε Πρόεδρε, θα χρειαστώ λίγο χρόνο ακόμη.

Έτσι, λοιπόν, μέσω της τροποποίησης για τη μετάπτωση του ΦΠΑ από το 24% στο 13%, βοηθιούνται τόσο οι παραγωγοί όσο και οι επιχειρήσεις και εξομαλύνεται και το διοικητικό κόστος με το οποίο έχει επιφορτιστεί η Διοίκηση λόγω της διαφορετικής φορολογικής κλάσης των εν λόγω προϊόντων.

Εντάσσονται στη διαδικασία κατάσχεσης εις χείρας τρίτων οι λογαριασμοί πληρωμής, δηλαδή οι λογαριασμοί που τηρούνται σε μη τραπεζικά ιδρύματα, όπως τα «Ιδρύματα Πληρωμών και Ηλεκτρονικού Χρήματος». Φυσικά εντάσσονται στην προστασία του ακατάσχετου λογαριασμού και αυτού του είδους οι λογαριασμοί.

Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τον ορισμό της έννοιας του υποκαταστήματος για την επιβολή του τέλους επιτηδεύματος. Εδώ θέλω να διευκρινίσω κάτι. Δεν διαφοροποιούμε το πού γίνεται η επιβολή του τέλους επιτηδεύματος. Η έννοια του υποκαταστήματος δεν είχε οριστεί και ερχόμαστε εδώ και νομοθετούμε τι σημαίνει «υποκατάστημα». Αυτό με τη σειρά του από εκεί και πέρα συμπαρασύρει και την επιβολή του τέλους επιτηδεύματος.

Ρυθμίζεται νομοθετικά η πλήρης απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ των ετών 2017 και 2018 για τα κτίσματα και τα οικόπεδα που βρίσκονται στις πληγείσες περιοχές των Δημοτικών Ενοτήτων του Δήμου Λέσβου και της Νήσου Κω που έχουν αποδεδειγμένα υποστεί ζημιές.

Όπως είπα και στην επιτροπή, αυτό είναι το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε από διοικητικής άποψης, μαζί με τον απέραντο σεβασμό μας γι’ αυτές τις περιοχές. Θα ήθελα να πω ότι έχουμε δώσει και την παράταση για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές στη νήσο Κω από σήμερα.

Εδώ θα ήθελα να αναφέρω, γιατί κάποιοι το παρερμήνευσαν ίσως –το είπα και στην επιτροπή- ότι οι δυο συγκεκριμένες παραμεθόριες περιοχές τυχαίνει να είναι και περιοχές που έχουν μεγάλο θέμα με το προσφυγικό. Αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι η απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ έχει να κάνει με το προσφυγικό. Δεν συνδέεται μ’ αυτό το θέμα. Αυτό το λέω, επειδή ακούστηκε και για κάποια άλλα νησιά που έχουν πρόσφυγες και διεκδικούν και εκείνοι. Λέω ξανά ότι είναι μόνο για τις περιπτώσεις που έχουν πληγεί από το σεισμό και, μάλιστα, για τα ακίνητα στις συγκεκριμένες περιοχές που έχουν πληγεί από τον σεισμό.

Επιπρόσθετα ρυθμίζεται το ύψος των παραβόλων για τα ανασφάλιστα οχήματα ανάλογα με το είδος, τον κυβισμό τους και επιστρέφεται το παράβολο σε όσους το πλήρωσαν κατά τις ημέρες που πάγωσε. Μ’ αυτή τη ρύθμιση εξορθολογίζεται το παράβολο για τα ανασφάλιστα οχήματα κλιμακωτά σε συνάρτηση με τα κυβικά των οχημάτων. Ενδεικτικά αναφέρω ότι πλέον ισχύουν τα εξής: 100 ευρώ για δίκυκλα μέχρι διακόσια πενήντα κυβικά εκατοστά, 150 ευρώ για δίκυκλα από διακόσια πενήντα ένα και πάνω, 200 ευρώ για αυτοκίνητα έως χίλια κυβικά, 250 ευρώ για αυτοκίνητα από χίλια κυβικά και πάνω.

Αξίζει να σημειωθεί, σε σχέση με τη διαδικασία, πως η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, σε συνεργασία με το Υπουργείο Μεταφορών, προχωρούν ώστε να διασφαλιστεί η εγκυρότητα ενός απαραίτητου για την ασφάλεια των πολιτών μέτρου. Είπε και ο Υφυπουργός Μεταφορών ότι πραγματικά υπήρχαν προβλήματα. Στην καινούργια διασταύρωση που θα γίνει, οφείλουμε να έχουμε λυμένα τα προβλήματα και να μην έχουμε τον αριθμό των οχημάτων που αναφέρθηκε την προηγούμενη φορά.

Παρατείνεται η καταβολή της οικειοθελούς παροχής των Ελλήνων εφοπλιστών και για το έτος 2018.

Τέλος, ένα πολύ σημαντικό κομμάτι του νομοσχεδίου αποτελούν και οι επικείμενες παραχωρήσεις. Επαναλαμβάνω και στην Ολομέλεια ότι έχουμε στόχο τη μείωση των λειτουργικών εξόδων διάφορων φορέων και την ορθολογικότερη κατανομή και εκμετάλλευση της δημόσιας περιουσίας, τόσο προς όφελος των πολιτών, αλλά και προς όφελος του δημοσίου. Ξαναλέω ότι δεν θέλουμε να φύγουν από πάνω μας αυτές που πρέπει να εκμεταλλευτούμε, αυτές που παρέχουν έσοδα στο δημόσιο. Αυτές που μπορούμε να τις εκμεταλλευτούμε δεν τις παραχωρούμε ούτε στους δήμους, ούτε σε κάποιο άλλο Υπουργείο. Παραχωρούμε σε δήμους ακίνητα τα οποία είναι αναξιοποίητα, τα οποία δεν συντηρούνται αυτή τη στιγμή και που αν συνεχιστεί έτσι δεν θα υπάρχουν.

Για παράδειγμα, όλα αυτά τα ειρηνοδικεία στη χώρα είναι κάποια κτίρια, τα οποία, πολλά από αυτά, είναι και ιστορικά κτήρια. Δεν μπορούμε να τα αφήσουμε έτσι από μόνα τους, σε κάποια απομακρυσμένα χωριά, γιατί εκεί ήταν τα περισσότερα. Κάποιος πρέπει να αναλάβει τη συντήρησή τους. Κάποιος πρέπει να τα αξιοποιήσει. Δεν νομίζω ότι υπάρχει κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον από κάποιους ιδιώτες να πάρουν το Ειρηνοδικείο στη Μακρακώμη ή στο Πωγώνι.

Θα αναφερθώ σε κάποιες από τις παραχωρήσεις. Η παραχώρηση του τμήματος δημόσιας έκτασης στον Δήμο Νισύρου για την ενίσχυση της οικονομικής ζωής και την ανάπτυξη του ακριτικού δήμου επιλύει ένα χρόνιο πρόβλημα της περιοχής. Επειδή μπήκε και προβληματισμός στη χθεσινή μέρα στην Ολομέλεια, να πω ότι το εξετάσαμε και δεν υπάρχει θέμα περιβαλλοντολογικό για τα λατομεία. Οι διατάξεις που ισχύουν αυτή τη στιγμή θα συνεχίσουν να ισχύουν οποιοσδήποτε έχει την εκμετάλλευσή τους.

Η παραχώρηση στον Δήμο Ερμούπολης Σύρου για την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών του Τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου είναι μια δεύτερη παραχώρηση.

Στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού για την κάλυψη στεγαστικών αναγκών της περιφερειακής υπηρεσίας των νεωτέρων μνημείων και τεχνικών έργων Ηπείρου, Βορείου Ιονίου και Δυτικής Μακεδονίας, η παραχώρηση έγινε, σε συνεργασία με τον Υφυπουργό κ. Βασιλειάδη και την Περιφέρεια Αττικής, προς τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, με σκοπό την παραχώρηση κατά χρήση του ΣΕΦ για την προστασία και ανάπλαση του περιβάλλοντος χώρου και για τη συντήρηση και λειτουργία των εντός αυτού αθλητικών εγκαταστάσεων. Εδώ πέρα αναφέρω ξεκάθαρα ότι δεν το δίνουμε στο Υπουργείο Αθλητισμού απλά και μόνο για να το δώσουμε. Επειδή και το κτίριο του ΣΕΦ είναι στο Υπουργείο Αθλητισμού, και ο περιβάλλων χώρος έπρεπε να πάει στο ΣΕΦ. Από εκεί και μετά θα συνεργαστεί με την Περιφέρεια Αττικής -τοπική αυτοδιοίκηση είναι- και θα προχωρήσουν σε ανάπλαση του χώρου. Όλοι θέλουμε το καλύτερο για τον περιβάλλοντα χώρο του ΣΕΦ.

Θα αναφερθώ και σε μια τελευταία παραχώρηση κατά κυριότητα, ποσοστό 2/3 εξ αδιαιρέτου, του Νοσοκομείου Κάτω Πατησίων προς το Υπουργείο Υγείας για τη στέγαση δομής πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, κέντρο υγείας αστικού τύπου της πρώτη ΥΠΕ Αττικής.

Για εμάς η υγεία και η παιδεία των πολιτών αποτελούν κύρια έκφραση και βελτίωση της κοινωνικής προστασίας ενός σύγχρονου κοινωνικού κράτους. Εκεί που κάποιοι έβαζαν λουκέτα, εμείς ανοίγουμε ξανά δρόμους.

Αρκεί να υπενθυμίσουμε ότι το νοσοκομείο αυτό έχει αδρανοποιηθεί. Τα τμήματα μεταφέρθηκαν και συγχωνεύτηκαν, οδηγώντας τελικά στο κλείσιμο, αφαιρώντας από μια πυκνοκατοικημένη και κεντρική περιοχή το δικαίωμα στην άμεση πρόσβαση και περίθαλψη.

Αγαπητοί συνάδελφοι, είναι δεδομένο ότι χρειάζονται μικρά βήματα που θα δίνουν τις απαραίτητες ανάσες, τόσο κοινωνικές όσο και οικονομικές. Έχουμε επίγνωση των δυσκολιών, αντικειμενικών και μη, αλλά θα πρέπει να σχεδιάσουμε και την επόμενη ημέρα.

Με αυτόν τον ορίζοντα δουλεύουν όλοι κι όλες στην Κυβέρνηση και στο Υπουργείο μας.

Είναι δεδομένο, επίσης, ότι δεν θα χάσουμε στιγμή από τα μάτια μας τον στόχο της ανασυγκρότησης του τόπου, όσο περνάει από το χέρι μας. Και με τις μικρές συμβολές όλων μας, θα τα καταφέρουμε, γιατί υπάρχει ανάγκη, υπάρχει όμως και η πολιτική βούληση, η οποία ορίζεται τόσο από την ακεραιότητά μας όσο και από την αξιοπρέπειά μας.

Ευχαριστώ πολύ.

       Εκτύπωση σελίδας
Πίσω Αρχή Aρχική σελίδα


ΓΡΑΦΕΙΑ: ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ 1, ΜΑΡΟΥΣΙ, Τ.Κ. 151 22. ΤΗΛ. 210 3217721, 210 3310096, 210 3240557, FAX: 210 3216671