ΜΙΑ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΜΗΝΙΑΙΑΣ ΕΠΙΣΤΗΜOΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
"ΛΟΓΙΣΤΙΚΟΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΣ ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ & ΝΟΜΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ"

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΘΕΜΑΤΟΣ "ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ"
Πίσω Aρχική σελίδα

 ΘΕΜΑ:  
Ειδήσεις (Πέμπτη - 01/06/2017)

Προειδοποιεί το Δημοσιονομικό Συμβούλιο για τις εγγυήσεις Δημοσίου.

Πέμπτη 1 Ιουνίου 2017

Προειδοποιεί το Δημοσιονομικό Συμβούλιο για τις εγγυήσεις Δημοσίου

Υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι μεγάλο μέρος των δανείων αυτών, συγκαταλέγονται στα λεγόμενα «κόκκινα δάνεια» των τραπεζών, τονίζει. Φιλόδοξος αλλά επιτεύξιμος ο στόχος για την ανάπτυξη. Βλέπει σημάδια υπεραπόδοσης του προϋπολογισμού το 2017.

Η αδυναμία συμφωνίας στο Eurogroup της 22 Μαΐου συνιστά μια αρνητική εξέλιξη, τονίζει το Συμβούλιο Δημοσιονομικής Πολιτικής στην εαρινή έκθεσή του. Τονίζει δε ότι η συμφωνία δεν αφορά βέβαια μόνο τη διαχείριση του ελληνικού Δημοσίου Χρέους, αλλά θα επηρεάσει πολλούς άλλους παράγοντες οι οποίοι με τη σειρά τους θα έχουν επίδραση τόσο στις δημοσιονομικές όσο και στις μακροοικονομικές εξελίξεις.

Από πρακτικής απόψεως τα εν λόγω μέτρα θα επιτρέψουν να δρομολογηθεί η συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ ενώ θα καταστήσουν σχετικά ρεαλιστική την προοπτική επιστροφής της οικονομίας στις διεθνείς κεφαλαιαγορές, στο εγγύς μέλλον. Ενδεχόμενη ένταξη στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης θα διαφοροποιήσει προς το καλύτερο το σημερινό υψηλό κόστος δανειοδότησης των συστημικών τραπεζών.

Με αυτό συναρτώνται σε σημαντικό βαθμό α) η βελτίωση των συνθηκών εξασφάλισης ρευστότητας για τις επιχειρήσεις και, γενικότερα, η χρηματοδοτική στήριξη της πολυαναμενόμενης επενδυτικής ανάκαμψης και β) η πιστωτική επέκταση με έμφαση στην ιδιωτική κατανάλωση. Η ανάκαμψη των επενδύσεων και της κατανάλωσης θα έχουν θετικές επιπτώσεις σε μακροοικονομικό και δημοσιονομικό επίπεδο.

Αφαιρείται δημοσιονομικός χώρος

Το συμβούλιο επισημαίνει ότι την τελευταία πενταετία, με εξαίρεση το 2014, οι δημοσιονομικοί στόχοι που τέθηκαν στο πλαίσιο των Προγραμμάτων Οικονομικής Προσαρμογής, επιτεύχθηκαν σε μεγάλο βαθμό. Μάλιστα τα έτη 2013, 2015 και 2016 υπήρξε θετική υπέρβαση του στόχου. Τα δεδομένα αυτά πιστοποιούν ότι η δημοσιονομική πολιτική ελέγχεται πλέον σε μεγάλο βαθμό, σε σύγκριση με όσα συνέβαιναν τα χρόνια που προηγήθηκαν των προγραμμάτων οικονομικής προσαρμογής.

Ωστόσο η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος αυτού του μεγέθους αφαιρεί δημοσιονομικό χώρο που θα μπορούσε να λειτουργήσει υποβοηθητικά στην επιδίωξη της διατηρήσιμης μεγέθυνσης. Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο εκτιμά ότι για να είναι διατηρήσιμη η θετική εικόνα στα δημόσια οικονομικά θα πρέπει οι δημοσιονομικές επιδόσεις να συνοδεύονται από ανάκαμψη της οικονομίας.

Προσοχή στις εγγυήσεις

Κρίσιμο ζήτημα εξακολουθεί να αποτελεί η διαχείριση του ανεξόφλητου εγγυημένου υπολοίπου του Ελληνικού Δημοσίου (ΕΔ) σε φορείς εντός και εκτός Γενικής Κυβέρνησης (ΓΚ).

Όπως επισημαίνεται από το σύνολο των παρασχεθεισών εγγυήσεων του ΕΔ αξίας 12 περίπου δισ. ευρώ ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στα εγγυημένα δάνεια επιχειρήσεων και φυσικών προσώπων τα οποία έχουν χορηγηθεί από τις εμπορικές τράπεζες και υπερβαίνουν τα 3,7 δισ. ευρώ.

Υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι μεγάλο μέρος των δανείων αυτών, η χορήγηση των οποίων για χρόνια αποτέλεσε μια «παράλληλη-κρυφή» δημοσιονομική πολιτική, συγκαταλέγονται στα λεγόμενα «κόκκινα δάνεια» των τραπεζών, τονίζει.

Επισημαίνεται δε ότι το συνολικό ανεξόφλητο εγγυημένο υπόλοιπο των φορέων εκτός ΓΚ, το οποίο σήμερα ανέρχεται σε 6,7 δισ., δεν έχει συμπεριληφθεί στο χρέος της ΓΚ γεγονός που καθιστά την διαχείρισή του ιδιαίτερα σημαντική προκειμένου να αποφευχθεί πρόσθετη δημοσιονομική επιβάρυνση. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να προκληθεί είτε με την μορφή πρόσθετων δαπανών του ΚΠ, είτε με ισόποση προς το ύψος της εγγύησης, αύξηση του χρέους της Κεντρικής Διοίκησης, σε περίπτωση ανάληψης των χρεών του φορέα από το ΕΔ.

Μονίμου χαρακτήρα τα έσοδα

Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο εκτιμά ότι η πλειονότητα των μέτρων που ελήφθησαν έχει μόνιμο χαρακτήρα και δύναται να αποδώσει εισπρακτικά, ώστε να διατηρηθεί η θετική πορεία των δημοσίων εσόδων. Πάντως, ο μόνιμος χαρακτήρας των μέτρων δε διασφαλίζει από μόνος του την υψηλή απόδοσή τους στο χρόνο, προειδοποιεί. Για να υλοποιηθεί ο στόχος προέχει η επάνοδος της ανάκαμψης της οικονομικής δραστηριότητας με ικανοποιητικό ρυθμό αλλά και η συνδρομή άλλων ειδικότερων παραγόντων όπως η άρση της αβεβαιότητας, η αύξηση της απασχόλησης, και της ιδιωτικής κατανάλωσης κ.τ.ό.

Χαρακτηριστικό είναι ότι το δημοσιονομικό συμβούλιο με βάση την εκτέλεση του προϋπολογισμού το πρώτο τετράμηνο της χρονιάς υπάρχουν ενδείξεις διατήρησης της φορολογικής υπεραπόδσης που επετεύχθει το 2016.

Μπορεί να πιαστεί ο στόχος για την ανάπτυξη

Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο κρίνει ότι η αναθεώρηση της πρόβλεψης για αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ το 2017 κατά 1,8% (σε σχέση με την αρχική πρόβλεψη για +2,7%) αποτελεί ένα σαφώς ρεαλιστικότερο στόχο. Κυριότερες αιτίες υποχώρησης των προβλέψεων για το ΑΕΠ του 2017 είναι οι εξής: Η μη ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης και η αυξημένη οικονομική αβεβαιότητα που αυτή προκάλεσε στην ελληνική οικονομία τους πρώτους μήνες του 2017, καθώς και η αρνητική επίδραση (carry over effect) στο ελληνικό ΑΕΠ από το τελευταίο τρίμηνο του 2016 που έκλεισε με -1,1% έναντι του αντίστοιχου τριμήνου του 2015.

Ο στόχος της πρόβλεψης για μεγέθυνση περί το 1,8% κρίνεται από το Συμβούλιο αφενός μεν αισιόδοξος, αφετέρου δε επιτεύξιμος υπό προϋποθέσεις, οι κυριότερες εκ των οποίων είναι: η ομαλή ολοκλήρωση του ισχύοντος προγράμματος και η ένταξη του τραπεζικού συστήματος στις ρυθμίσεις του προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ.

Πηγή: http://www.euro2day.gr/

       Εκτύπωση σελίδας
Πίσω Αρχή Aρχική σελίδα


ΓΡΑΦΕΙΑ: ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ 1, ΜΑΡΟΥΣΙ, Τ.Κ. 151 22. ΤΗΛ. 210 3217721, 210 3310096, 210 3240557, FAX: 210 3216671