ΜΙΑ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΜΗΝΙΑΙΑΣ ΕΠΙΣΤΗΜOΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
"ΛΟΓΙΣΤΙΚΟΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΣ ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ & ΝΟΜΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ"

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΘΕΜΑΤΟΣ "ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ"
Πίσω Aρχική σελίδα

 ΘΕΜΑ:  
Ειδήσεις (Πέμπτη - 21/05/2015)

Περισσότερα «όπλα» για τους ράμπο του ΣΔΟΕ.

Πέμπτη 21 Μαΐου 2015

Ενισχύονται με νέες αρμοδιότητες στα πρότυπα της αμερικανικής εφορίας IRS

Περισσότερα «όπλα» για τους ράμπο του ΣΔΟΕ

Περισσότερες ελεγκτικές αρμοδιότητες για τη στοιχειοθέτηση αδικημάτων φοροδιαφυγής, λαθρεμπορίου και ξεπλύματος βρόμικου χρήματος, αλλά και δυνατότητες διενέργειας ελέγχων κατά τα πρότυπα αυτών που διενεργεί η αμερικανική εφορία (το IRS), απέκτησε πλέον το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ), με διατάξεις που περιελήφθησαν στο ν. 4321/2015 και ψηφίστηκαν από τη Βουλή τον περασμένο Μάρτιο.

Σύμφωνα με τα όσα διευκρινίζονται σε σχετική εγκύκλιο, από τις 21 Μαρτίου 2015 τέθηκαν σε ισχύ οι νομοθετικές διατάξεις του άρθρου 25 του ν. 4321/2015 που προβλέπουν ότι:

1) Το ΣΔΟΕ αποκτά την αρμοδιότητα να διενεργεί «μερικό έλεγχο» για την εφαρμογή της φορολογικής νομοθεσίας με έμφαση στη φορολογία εισοδήματος, καθώς και την αρμοδιότητα να διενεργεί έλεγχο εφαρμογής της τελωνειακής νομοθεσίας. Η νομοθετική αυτή ρύθμιση κρίθηκε απαραίτητη για να υποστηριχθεί το κύριο έργο των υπηρεσιών του ΣΔΟΕ που είναι:

- Η διενέργεια προανακρίσεων και προκαταρκτικών εξετάσεων προς διακρίβωση διαπράξεως αυτεπαγγέλτως διωκόμενων αξιόποινων πράξεων οικονομικής φύσεως εγκλημάτων και δη φοροδιαφυγής και νομιμοποιήσεως εσόδων από παράνομες δραστηριότητες (ξέπλυμα χρήματος).

- Η έρευνα πλήθους υποθέσεων που διαβιβάζονται από την Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και της Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας και Ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης.

- Οι έλεγχοι για τον προσδιορισμό οποιασδήποτε προσαύξησης περιουσίας, που προέρχεται από άγνωστη πηγή και αιτία, ή προσαύξηση περιουσίας που δεν προκύπτει από διαρκή και σταθερή πηγή, η οποία δεν έχει φορολογηθεί ή απαλλαγεί με ειδική διάταξη από το φόρο.

- Η διερεύνηση καταγγελιών και πληροφοριών που αποστέλλονται στις υπηρεσίες του ΣΔΟΕ.

- Ο έλεγχος κατασχεμένων βιβλίων και στοιχείων.

Ουσιαστικά, η αρμοδιότητα μερικού ελέγχου αποδόθηκε στο ΣΔΟΕ κυρίως για τη μέσω αυτού στοιχειοθέτηση των κατά περίπτωση ερευνώμενων αδικημάτων στο πλαίσιο των εκτελούμενων προκαταρκτικών εξετάσεων, σύμφωνα με τις εντολές των εισαγγελικών αρχών, καθώς και για την έμφαση που πρέπει να δίδεται στις ερευνώμενες υποθέσεις ως προς τη φορολογία εισοδήματος.

2) Οι υπάλληλοι του ΣΔΟΕ, στο πλαίσιο άσκησης των ελεγκτικών αρμοδιοτήτων τους, μπορούν να εφαρμόζουν τις μεθόδους έμμεσου προσδιορισμού της φορολογητέας ύλης, οι οποίες προβλέπουν εξονυχιστικούς ελέγχους στους τραπεζικούς λογαριασμούς, στα εισοδήματα, στις δαπάνες, στα περιουσιακά στοιχεία, στις αποταμιεύσεις, στις επενδύσεις, στον τρόπο διαβίωσης και όλες τις οικονομικές και επαγγελματικές δραστηριότητες των φορολογουμένων για τους οποίους υπάρχουν υποψίες για τη διάπραξη αδικημάτων φοροδιαφυγής, λαθρεμπορίου, ξεπλύματος μαύρου ή βρόμικου χρήματος καθώς και άλλων οικονομικών εγκλημάτων. Πρόκειται για μεθόδους ελέγχων τις οποίες εφαρμόζουν οι υπηρεσίες της αμερικανικής εφορίας (του ΙRS) και έχουν ήδη νομοθετηθεί και στη χώρα μας. Ουσιαστικά, οι ελεγκτές του ΣΔΟΕ μπορούν να προσδιορίζουν τα φορολογητέα εισοδήματα των φυσικών προσώπων, τα ακαθάριστα έσοδα και τα φορολογητέα κέρδη των επιχειρήσεων με την εφαρμογή μίας ή περισσοτέρων από τις κατωτέρω τεχνικές ελέγχου:

α) της αρχής των αναλογιών,

β) της ανάλυσης ρευστότητας του φορολογούμενου,

γ) της καθαρής θέσης του φορολογούμενου,

δ) της σχέσης της τιμής πώλησης προς το συνολικό όγκο κύκλου εργασιών και

ε) του ύψους των τραπεζικών καταθέσεων και των δαπανών σε μετρητά.

3) Οι εκθέσεις του ΣΔΟΕ παράγουν άμεσα έννομα αποτελέσματα, μπορούν δηλαδή να οδηγήσουν στην επιβολή πρόσθετων φόρων και προστίμων, μόνο εφόσον προηγουμένως έχει εκπληρωθεί η ρητά κατοχυρωμένη επιταγή του Συντάγματος για το δικαίωμα ακρόασης του ενδιαφερομένου έναντι κάθε διοικητικής ενέργειας ή μέτρου που λαμβάνεται σε βάρος του (άρθρο 20 παρ. 2 του Συντάγματος). Θα πρέπει δηλαδή, υποχρεωτικά, να έχει τηρηθεί η διαδικασία της προηγούμενης ακρόασης του ελεγχόμενου, πριν από την έκδοση έκθεσης ελέγχου και πράξεων επιβολής πρόσθετων φόρων και προστίμων. Κατά συνέπεια, σε κάθε περίπτωση διαπίστωσης παραβάσεων για μη ορθή εφαρμογή των διατάξεων, ανεξαρτήτως του είδους του ελέγχου στο πλαίσιο του οποίου διαπιστώνονται οι παραβάσεις αυτές, τα όργανα του ΣΔΟΕ οφείλουν μετά το τέλος του ελέγχου και πριν από τη σύνταξη της οικείας έκθεσης ελέγχου να επιδίδουν με απόδειξη στον υπόχρεο κλήση προς ακρόαση για τις παραλείψεις ή παρατυπίες που διαπιστώθηκαν.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΛΑΙΤΣΑΚΗΣ

Πηγή: http://www.e-typos.com/

       Εκτύπωση σελίδας
Πίσω Αρχή Aρχική σελίδα


ΓΡΑΦΕΙΑ: ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ 1, ΜΑΡΟΥΣΙ, Τ.Κ. 151 22. ΤΗΛ. 210 3217721, 210 3310096, 210 3240557, FAX: 210 3216671