ΜΙΑ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΜΗΝΙΑΙΑΣ ΕΠΙΣΤΗΜOΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
"ΛΟΓΙΣΤΙΚΟΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΣ ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ & ΝΟΜΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ"

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΘΕΜΑΤΟΣ "ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ (πλην Υπ. Οικονομικών)"
Πίσω Aρχική σελίδα

 ΘΕΜΑ:  
Δελτίο Τύπου (Πέμπτη - 26/02/2015)

ΕΕ: Δέσμη παραβάσεων Φεβρουαρίου: Κυριότερες αποφάσεις.

Ευρωπαϊκή Επιτροπή - Δελτίο Τύπου

ΔΕΣΜΗ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ: ΚΥΡΙΟΤΕΡΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ

Βρυξέλλες, 26 Φεβρουάριος 2015

Στην παρούσα μηνιαία δέσμη αποφάσεων για υποθέσεις παράβασης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κινεί, σε αρκετές περιπτώσεις, δικαστική διαδικασία κατά των κρατών μελών που δεν συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις που υπέχουν δυνάμει την νομοθεσίας της ΕΕ. Οι εν λόγω αποφάσεις καλύπτουν πληθώρα τομέων και αποβλέπουν στην εξασφάλιση της ορθής εφαρμογής της ενωσιακής νομοθεσίας προς όφελος των πολιτών και των επιχειρήσεων.

Η Επιτροπή έλαβε σήμερα 276 αποφάσεις, συμπεριλαμβανομένων 44 αιτιολογημένων γνωμών και 9 παραπομπών στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Επιτροπή αποφάσισε επίσης να περατώσει αρκετές υποθέσεις, εφόσον οι εκκρεμότητες με τα οικεία κράτη μέλη διευθετήθηκαν χωρίς να χρειάζεται η Επιτροπή να κινήσει περαιτέρω διαδικασίες.

Ακολουθεί συνοπτική παρουσίαση των κυριότερων αποφάσεων. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη διαδικασία παράβασης, βλ. MEMO/12/12. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το σύνολο των αποφάσεων, συμβουλευθείτε το μητρώο αποφάσεων για τις παραβάσεις.

1. Παραπομπές στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Γεωργία: Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παραπέμπει την ΙΤΑΛΙΑ στο Δικαστήριο της ΕΕ λόγω μη ανάκτησης των οφειλόμενων εισφορών γάλακτος από τους ιταλούς παραγωγούς

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε σήμερα να παραπέμψει την Ιταλία στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επειδή δεν εκπλήρωσε τις υποχρεώσεις που υπέχει όσον αφορά την ανάκτηση των εισφορών λόγω υπερπαραγωγής γάλακτος. Η εισφορά αυτή πρέπει να καταβάλλεται από κάθε παραγωγό που υπερβαίνει τη γαλακτοκομική ποσόστωση που του έχει χορηγηθεί.

Η Ιταλία υπερέβαινε τις εθνικές ποσοστώσεις της κάθε χρόνο από το 1995 έως το 2009, και η ιταλική κυβέρνηση κατέβαλε στην Επιτροπή την οφειλόμενη για την εν λόγω περίοδο συμπληρωματική εισφορά (υπερεισφορά), η οποία αναλογούσε σε 2,305 δισ. ευρώ. Ωστόσο, παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις της Επιτροπής, είναι σαφές ότι οι ιταλικές αρχές δεν έλαβαν τα κατάλληλα μέτρα για να ανακτήσουν πράγματι την καταβλητέα εισφορά από τον κάθε παραγωγό/γαλακτοκομική μονάδα, όπως όριζε η σχετική νομοθεσία της ΕΕ. Αυτό υπονομεύει το καθεστώς των ποσοστώσεων και στρεβλώνει τον ανταγωνισμό έναντι των παραγωγών που τήρησαν τις ποσοστώσεις τους και εκείνων που φρόντισαν ώστε να καταβάλουν το ποσό της υπερεισφοράς που τους αναλογούσε. Όπως επισημαίνει το ιταλικό Ελεγκτικό Συμβούλιο, αυτό είναι επίσης άδικο για τους ιταλούς φορολογούμενους.

(Για περισσότερες πληροφορίες: IP/15/4490 – Daniel Rosario – Τηλ.: +32 229 56185)

Περιβάλλον: Η Επιτροπή παραπέμπει την ΕΛΛΑΔΑ στο Δικαστήριο της ΕΕ λόγω πλημμελούς επεξεργασίας των λυμάτων, η οποία συνιστά κίνδυνο για τη δημόσια υγεία

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παραπέμπει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της ΕΕ, επειδή δεν μερίμνησε για την ορθή επεξεργασία των λυμάτων. Τα κράτη μέλη πρέπει να διαθέτουν επαρκή συστήματα συλλογής και επεξεργασίας των αστικών λυμάτων, καθώς τα ανεπεξέργαστα λύματα ενέχουν κινδύνους για την ανθρώπινη υγεία, τα εσωτερικά ύδατα και το θαλάσσιο περιβάλλον. Η Ελλάδα προειδοποιήθηκε για πρώτη φορά το 2010 σχετικά με τη συγκεκριμένη υπόθεση, η οποία αφορά περιοχές με ισοδύναμο πληθυσμού μεταξύ 2000 και 15000 κατοίκων. Παρά το γεγονός ότι, έκτοτε, πολλά από τα αρχικά προβλήματα έχουν επιλυθεί, το μέγεθος των προβλημάτων που παραμένουν οδήγησε πλέον την Επιτροπή να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της ΕΕ.

(Για περισσότερες πληροφορίες: IP/15/4491 – Enrico Brivio – Τηλ.: +32 229 56172)

Περιβάλλον: Η Επιτροπή παραπέμπει εκ νέου τη ΣΛΟΒΕΝΙΑ στο Δικαστήριο της ΕΕ, ζητώντας την επιβολή προστίμων, επειδή το κράτος μέλος δεν εξέδωσε βιομηχανική άδεια για μεγάλο εργοστάσιο τσιμέντου

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παραπέμπει εκ νέου τη Σλοβενία στο Δικαστήριο, επειδή δεν αδειοδότησε βιομηχανικές εγκαταστάσεις που λειτουργούν χωρίς άδεια. Οι εν λόγω άδειες χορηγούνται μόνο εάν πληρούνται ορισμένα περιβαλλοντικά κριτήρια. Το 2010 το Δικαστήριο αποφάσισε ότι η Σλοβενία δεν τηρεί την υποχρέωσή της να εξασφαλίζει ότι όλες οι εγκαταστάσεις λειτουργούν σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ σχετικά με την πρόληψη και τον έλεγχο της ρύπανσης. Τέσσερα έτη μετά την έκδοση αυτής της απόφασης, ένα μεγάλο εργοστάσιο τσιμέντου εξακολουθεί να λειτουργεί χωρίς την απαιτούμενη άδεια και να θέτει, δυνητικά, σε κίνδυνο την υγεία των πολιτών. Η Επιτροπή ζητεί την επιβολή ημερήσιου προστίμου ύψους 9 009 ευρώ έως ότου το εν λόγω κράτος μέλος συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις του, καθώς και την καταβολή κατ’αποκοπή ποσού ύψους 1,604,603 ευρώ.

(Για περισσότερες πληροφορίες: IP/15/4492 – Enrico Brivio – Τηλ.: +32 229 56172)

Ανάπτυξη: Η Επιτροπή παραπέμπει τη ΓΕΡΜΑΝΙΑ στο Δικαστήριο της ΕΕ λόγω των εμπορικών φραγμών στα είδη πυροτεχνίας

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει τη Γερμανία στο Δικαστήριο της ΕΕ, επειδή στο εν λόγω κράτος μέλος τα είδη πυροτεχνίας –στα οποία συμπεριλαμβάνονται τα πυροτεχνήματα– εμπίπτουν σε εθνικούς νόμους που δεν συνάδουν με το ενωσιακό δίκαιο. Η Γερμανία επιβάλλει πρόσθετες διοικητικές απαιτήσεις για την πώληση αυτών των εμπορευμάτων, ακόμα και αν έχουν ήδη υποβληθεί σε δοκιμές και έχουν λάβει σήμανση CE σε άλλο κράτος μέλος της ΕΕ. Η Επιτροπή φρονεί ότι αυτοί οι περιορισμοί δεν συνάδουν με την οδηγία της ΕΕ σχετικά με τα είδη πυροτεχνίας και συνιστούν φραγμό στις εμπορικές συναλλαγές εντός της εσωτερικής αγοράς.

Η Γερμανία απαιτεί η κοινοποίηση των ειδών πυροτεχνίας που φέρουν σήμανση CE, μαζί με τις οδηγίες χρήσης τους, να υποβάλλονται στο BAM –το ομοσπονδιακό ινστιτούτο ερευνών και δοκιμών στον τομέα των υλικών– πριν από τη διάθεση των εν λόγω ειδών προς πώληση στη Γερμανία. Οι πωλητές καταβάλλουν τέλη κοινοποίησης, και μπορεί επίσης να κληθούν να τροποποιήσουν τις οδηγίες χρήσης. Η Επιτροπή φρονεί ότι η Γερμανία, με την επιβολή αυτών των επιπλέον υποχρεώσεων για τα είδη πυροτεχνίας που κατασκευάζονται νόμιμα και πιστοποιούνται από εγκεκριμένο φορέα σε άλλο κράτος μέλος, δεν συμμορφώνεται με την οδηγία για τα είδη πυροτεχνίας.

(Για περισσότερες πληροφορίες: IP/15/4444 – Lucia Caudet – Τηλ.: +32 229 56182)

Φορολογία: Η ΓΕΡΜΑΝΙΑ παραπέμπεται στο Δικαστήριο της ΕΕ λόγω των περιορισμών που επιβάλλει στην απαλλαγή των κοινών υπηρεσιών από τον ΦΠΑ

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει τη Γερμανία στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με σκοπό να διασφαλίσει ότι η γερμανική νομοθεσία για την απαλλαγή του επιμερισμένου κόστους υπηρεσιών από τον ΦΠΑ συνάδει με το ενωσιακό δίκαιο. Οι ομάδες επιμερισμού του κόστους είναι ενώσεις φορολογουμένων που αγοράζουν από κοινού υπηρεσίες από τρίτους. Η οδηγία για τον ΦΠΑ προβλέπει απαλλαγές για τις υπηρεσίες που ομάδες επιμερισμού του κόστους μπορούν να παρέχουν στα μέλη τους υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις: οι δραστηριότητες των μελών θα πρέπει να απαλλάσσονται από τον ΦΠΑ· οι κοινές υπηρεσίες θα πρέπει να είναι άμεσα αναγκαίες για τις δραστηριότητες των μελών· η ομάδα θα πρέπει να ζητεί την επιστροφή του ακριβούς ποσού που αντιστοιχεί στο μερίδιο κάθε μέλους επί των κοινών δαπανών· και, τέλος, η απαλλαγή αυτή δεν θα πρέπει να προκαλεί στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό. Οι εν λόγω διατάξεις δεν περιορίζουν την απαλλαγή σε κάποιον συγκεκριμένο τομέα.

(Για περισσότερες πληροφορίες: IP/15/4493 – Vanessa Mock – Τηλ.: +32 2 29 56194)

Φορολογία: Η Επιτροπή παραπέμπει την ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ στο Δικαστήριο της ΕΕ, επειδή δεν τροποποίησε τα τέλη ταξινόμησης για τα μεταχειρισμένα οχήματα σύμφωνα με το ενωσιακό δίκαιο

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Πορτογαλία στο Δικαστήριο της ΕΕ, επειδή δεν έχει τροποποιήσει τους κανόνες σχετικά με το τέλος ταξινόμησης εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.

Σύμφωνα με την πορτογαλική νομοθεσία, ο υπολογισμός της φορολογητέας αξίας των μεταχειρισμένων οχημάτων που εισέρχονται στην Πορτογαλία από άλλο κράτος μέλος δεν λαμβάνει υπόψη την πραγματική αξία του οχήματος. Η απόσβεση δεν συνεκτιμάται όταν η ηλικία του οχήματος είναι μικρότερη του ενός έτους. Επίσης, δεν συνεκτιμάται περαιτέρω απόσβεση σε περίπτωση που η ηλικία του οχήματος υπερβαίνει τα πέντε έτη. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε υψηλότερη φορολογία των εισαγόμενων οχημάτων σε σχέση με τα οχήματα που αγοράζονται στην εγχώρια αγορά.

(Για περισσότερες πληροφορίες: IP/15/4495 – Vanessa Mock – Τηλ.: +32 2 29 56194)

Μεταφορές: Η Επιτροπή παραπέμπει την ΑΥΣΤΡΙΑ και το ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟ στο Δικαστήριο της ΕΕ, επειδή δεν συμμορφώνονται με τους κανόνες που αφορούν τα δικαιώματα των επιβατών λεωφορείων και πούλμαν

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Αυστρία και το Λουξεμβούργο στο Δικαστήριο της ΕΕ, επειδή δεν συμμορφώνονται με τον κανονισμό της ΕΕ για τα δικαιώματα των επιβατών λεωφορείων και πούλμαν [κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 181/2011].

Σύμφωνα με τον κανονισμό, τα κράτη μέλη πρέπει να ορίζουν τις αρμόδιες αρχές που θα ελέγχουν την εφαρμογή των κανόνων και θα διεκπεραιώνουν τις καταγγελίες των επιβατών. Πρέπει να καθιερώσουν ένα σύστημα κυρώσεων οι οποίες θα επιβάλλονται στους μεταφορείς που παραβιάζουν τον εν λόγω κανονισμό, και πρέπει να καθορίσουν τερματικούς σταθμούς στους οποίους οι επιβάτες με αναπηρία θα μπορούν να λαμβάνουν κατάλληλη συνδρομή για τα ταξίδια τους. Η Αυστρία δεν έλαβε κανένα από αυτά τα μέτρα, παρά την αιτιολογημένη γνώμη που της απέστειλε η Επιτροπή τον Μάρτιο του 2014. Το Λουξεμβούργο δεν καθιέρωσε το αναγκαίο σύστημα κυρώσεων, παρά την αιτιολογημένη γνώμη που του απηύθυνε η Επιτροπή τον Σεπτέμβριο του 2014.

(Για περισσότερες πληροφορίες: IP/15/4496 – Jakub Adamowicz – Τηλ.: +32 229 50195)

Μεταφορές: Η Επιτροπή παραπέμπει τη ΔΑΝΙΑ στο Δικαστήριο της ΕΕ για θέμα σχετικό με την ασφάλεια των σιδηροδρόμων

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει τη Δανία στο Δικαστήριο της ΕΕ λόγω πλημμελούς μεταφοράς των ευρωπαϊκών κανόνων για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων (οδηγία 2004/49/ΕΚ). Σκοπός των εν λόγω κανόνων είναι να εξασφαλιστεί η ασφάλεια των σιδηροδρόμων και να βελτιωθεί η πρόσβαση στην αγορά όσων παρέχουν σιδηροδρομικές υπηρεσίες. Τα κράτη μέλη καλούνται να εναρμονίσουν το κανονιστικό πλαίσιο, να καθορίσουν τις σχετικές με την ασφάλεια αρμοδιότητες μεταξύ των φορέων, και να διαμορφώσουν κοινούς στόχους και μεθόδους για την ασφάλεια. Η εναρμόνιση των εθνικών κανόνων απαιτεί τη θέσπιση εθνικής αρχής ασφάλειας και φορέα διερεύνησης ατυχημάτων και συμβάντων. Ως προθεσμία εφαρμογής είχε οριστεί η 30ή Απριλίου 2006.

(Για περισσότερες πληροφορίες: IP/15/4498 – Jakub Adamowicz – Τηλ.: +32 229 50195)

2. Αιτιολογημένες γνώμες

Απασχόληση: Η Επιτροπή καλεί τη ΓΕΡΜΑΝΙΑ να σεβαστεί την περίοδο αναφοράς για τον υπολογισμό της μέσης εβδομαδιαίας διάρκειας εργασίας στον γερμανικό δημόσιο τομέα

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε από τη Γερμανία να σεβαστεί, όσον αφορά τους δημόσιους υπαλλήλους, την περίοδο αναφοράς που καθορίζεται στην οδηγία για τον χρόνο εργασίας κατά τον υπολογισμό της μέσης εβδομαδιαίας διάρκειας εργασίας. Σύμφωνα με την εν λόγω οδηγία (2003/88/ΕΚ), οι εργαζόμενοι έχουν το δικαίωμα να περιορίζουν τη μέση εβδομαδιαία διάρκεια εργασίας τους σε 48 ώρες, διάρκεια η οποία υπολογίζεται επί της λεγόμενης «περιόδου αναφοράς», η οποία εκτείνεται έως 4 μήνες. Αυτό σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι μπορούν να κληθούν να εργαστούν περισσότερες από 48 ώρες ορισμένες εβδομάδες, στον βαθμό που αυτό θα αντισταθμίζεται κατά την 4μηνη περίοδο. Αντιθέτως, η γερμανική νομοθεσία προβλέπει 12μηνη περίοδο αναφοράς για την εφαρμογή του ορίου των 48 ωρών όσον αφορά τους δημόσιους υπαλλήλους. Η οδηγία επιτρέπει στα κράτη μέλη να προβλέπουν μεγαλύτερες περιόδους αναφοράς σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως εάν πρόκειται για δραστηριότητες που απαιτούν συνέχεια στην παροχή υπηρεσιών. Ωστόσο, ακόμα και σε αυτές τις περιπτώσεις, η περίοδος αναφοράς θα πρέπει να μην υπερβαίνει τους 6 μήνες. Η μόνη εξαίρεση, η οποία επιτρέπει παράταση της περιόδου αναφοράς σε 12 μήνες, είναι όταν οι οικείοι εργαζόμενοι έχουν συμφωνήσει την εν λόγω παράταση μέσω συλλογικής σύμβασης. Εφόσον αυτό δεν ισχύει για τον γερμανικό δημόσιο τομέα, η γερμανική νομοθεσία είναι ασυμβίβαστη με την οδηγία για τον χρόνο εργασίας.

Η Επιτροπή έλαβε καταγγελίες σχετικά με αυτήν την κατάσταση και, ήδη τον Ιούλιο του 2014, απέστειλε προειδοποιητική επιστολή στη Γερμανία. Το αίτημά της λαμβάνει πλέον τη μορφή «αιτιολογημένης γνώμης» στο πλαίσιο της ενωσιακής διαδικασίας παράβασης. Η Γερμανία έχει προθεσμία δύο μηνών για να κοινοποιήσει στην Επιτροπή τα μέτρα που έλαβε προκειμένου να ευθυγραμμίσει την εθνική της νομοθεσία με το δίκαιο της ΕΕ. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει το εν λόγω κράτος μέλος στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Christian Wigand – Τηλ.: +32 229 62253)

Ενέργεια: Η Επιτροπή καλεί την ΕΛΛΑΔΑ, την ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ και τη ΣΛΟΒΕΝΙΑ να συμμορφωθούν με τους ενωσιακούς κανόνες σχετικά με την οδηγία για την ενεργειακή απόδοση

Η Επιτροπή ζήτησε επισήμως από την Ελλάδα και την Πορτογαλία να εξασφαλίσουν την πλήρη μεταφορά της οδηγίας για την ενεργειακή απόδοση (οδηγία 2012/27/ΕΕ). Στο πλαίσιο της εν λόγω οδηγίας, τα κράτη μέλη πρέπει να επιτύχουν ορισμένα επίπεδα εξοικονόμησης ενέργειας κατά την περίοδο από την1η Ιανουαρίου 2014 έως τις 31 Δεκεμβρίου 2020. Αυτό πρέπει να το πράξουν με τη θέσπιση καθεστώτων επιβολής της υποχρέωσης ενεργειακής απόδοσης και άλλων στοχευμένων μέτρων πολιτικής για να βελτιώσουν την ενεργειακή απόδοση των νοικοκυριών, της βιομηχανίας και των μεταφορών. Τα καθεστώτα επιβολής της υποχρέωσης ενεργειακής απόδοσης είναι υποχρεωτικά για τους προμηθευτές ενέργειας. Οι εταιρείες πρέπει να λαμβάνουν μέτρα ώστε να εξασφαλίζουν ότι θα υπάρξει εξοικονόμηση ενέργειας στους τελικούς καταναλωτές, π.χ. με την παροχή συμβουλών για την εγκατάσταση καλύτερης μόνωσης ή με τη χορήγηση επιδοτήσεων για την αντικατάσταση παλαιών παραθύρων που αποτελούν πηγή απώλειας ενέργειας. Η οδηγία έπρεπε να είχε μεταφερθεί στο εθνικό δίκαιο έως τις 5 Ιουνίου 2014. Η Επιτροπή απέστειλε σήμερα αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα και την Πορτογαλία, με την οποία καλεί τα εν λόγω κράτη μέλη να της κοινοποιήσουν όλα τα μέτρα που έλαβαν για τη μεταφορά της οδηγίας. Η διαδικασία αυτή μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα η Επιτροπή να ζητήσει από το Δικαστήριο την επιβολή οικονομικών κυρώσεων, εάν το εν λόγω κράτος μέλος δεν μεταφέρει την οδηγία της ΕΕ.

Επιπροσθέτως, η Επιτροπή ζήτησε επισήμως από τη Σλοβενία, η οποία έχει ήδη μεταφέρει την οδηγία στο εσωτερικό δίκαιο, να υποβάλει εθνικό σχέδιο δράσης για την ενεργειακή απόδοση και μακροπρόθεσμη στρατηγική για την κινητοποίηση επενδύσεων με σκοπό την ανακαίνιση του εθνικού αποθέματος κατοικιών και εμπορικών κτιρίων. Τα σχέδια αυτά έπρεπε να είχαν αποσταλεί έως τις 30 Απριλίου 2014. Το αίτημα της Επιτροπής λαμβάνει τη μορφή αιτιολογημένης γνώμης. Εάν η Σλοβενία δεν συμμορφωθεί με τις νομικές της υποχρεώσεις εντός δύο μηνών, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει την παραπομπή της στο Δικαστήριο της ΕΕ.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Anna-Kaisa Itkonen – Τηλ.: +32 229 56186)

Περιβάλλον: Η Επιτροπή καλεί τη ΛΕΤΟΝΙΑ και τη ΡΟΥΜΑΝΙΑ να θέσουν σε εφαρμογή τους κανόνες της ΕΕ για τις εκπομπές θείου από τα πλοία

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί τη Λετονία και τη Ρουμανία να μεταφέρουν την ενωσιακή νομοθεσία σχετικά με την περιεκτικότητα των καυσίμων πλοίων σε θείο στο εσωτερικό τους δίκαιο και να κοινοποιήσουν στην Επιτροπή τα σχετικά μέτρα μεταφοράς. Αυτή η υποχρέωση έπρεπε να είχε εκπληρωθεί έως τις 18 Ιουνίου 2014. Το διοξείδιο του θείου μπορεί να έχει δυσμενή επίδραση στην ανθρώπινη υγεία και συνιστά έναν από τους βασικούς παράγοντες που συντελούν στο πρόβλημα της οξίνισης. Η αναθεωρημένη νομοθεσία για την περιεκτικότητα των υγρών καυσίμων σε θείο έχει στόχο να μειώσει τις εκπομπές αυτού του ατμοσφαιρικού ρύπου με τον καθορισμό ανώτατων ορίων περιεκτικότητας σε θείο για το βαρύ μαζούτ και το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης. Επιπλέον, ενσωματώνει στο δίκαιο της ΕΕ νέα πρότυπα που καθορίζονται από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, ώστε να εξασφαλίζεται η ορθή και εναρμονισμένη εφαρμογή τους από όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ. Η Λετονία και η Ρουμανία, αφού δεν τήρησαν την αρχική προθεσμία, έλαβαν προειδοποιητική επιστολή στις 22 Ιουλίου 2014. Η Επιτροπή απευθύνει τώρα αιτιολογημένες γνώμες και, εάν τα εν λόγω κράτη μέλη δεν αντιδράσουν εντός δύο μηνών, οι υποθέσεις ενδέχεται να παραπεμφθούν στο Δικαστήριο της ΕΕ. Η διαδικασία αυτή μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα η Επιτροπή να ζητήσει από το Δικαστήριο την επιβολή οικονομικών κυρώσεων, εάν τα εν λόγω κράτη μέλη δεν μεταφέρουν την οδηγία της ΕΕ.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Enrico Brivio – Τηλ.: +32 229 56172)

Περιβάλλον: Η Επιτροπή καλεί την ΕΣΘΟΝΙΑ να εφαρμόσει τη νομοθεσία της ΕΕ σχετικά με την οδηγία-πλαίσιο για τη θαλάσσια στρατηγική

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί την Εσθονία να συμμορφωθεί με την ενωσιακή νομοθεσία που απαιτεί από τα κράτη μέλη να καταρτίζουν θαλάσσιες στρατηγικές για την προστασία των θαλασσών τους. Σκοπός της οδηγίας-πλαισίου για τη θαλάσσια στρατηγική είναι να εξασφαλιστεί ότι οι θάλασσες της Ευρώπης θα έχουν επιτύχει καλή περιβαλλοντική κατάσταση έως το 2020. Η οδηγία επιβάλλει στα κράτη μέλη την υποχρέωση να καταρτίζουν συντονισμένες στρατηγικές για την προστασία και την αποκατάσταση των θαλάσσιων οικοσυστημάτων της Ευρώπης και να διασφαλίζουν την οικολογική βιωσιμότητα των δραστηριοτήτων που συνδέονται με το θαλάσσιο περιβάλλον. Η Εσθονία δεν ενημέρωσε την Επιτροπή σχετικά με το σύνολο των μέτρων μεταφοράς της οδηγίας-πλαισίου για τη θαλάσσια στρατηγική, η οποία θα έπρεπε να είχε τεθεί σε εφαρμογή πριν από τις 15 Ιουλίου 2010. Επειδή η μεταφορά της οδηγίας εξακολουθεί να είναι μερική, η Επιτροπή αποστέλλει αιτιολογημένη γνώμη. Εάν η Εσθονία δεν ενημερώσει την Επιτροπή εντός δύο μηνών για τα μέτρα που έλαβε με σκοπό τη μεταφορά της συναφούς ενωσιακής νομοθεσίας, η Επιτροπή θα μπορούσε να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της ΕΕ, από το οποίο μπορεί ήδη να ζητήσει την επιβολή οικονομικών κυρώσεων σ’ αυτό το στάδιο, χωρίς να χρειάζεται να προσφύγει εκ νέου σ’ αυτό για την έκδοση δεύτερης απόφασης. Η διαδικασία αυτή μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα η Επιτροπή να ζητήσει από το Δικαστήριο την επιβολή οικονομικών κυρώσεων, εάν το εν λόγω κράτος μέλος δεν μεταφέρει την οδηγία της ΕΕ.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Enrico Brivio – Τηλ.: +32 229 56172)

Περιβάλλον: Η Επιτροπή καλεί την ΠΟΛΩΝΙΑ να αναλάβει δράση κατά της ατμοσφαιρικής ρύπανσης

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί την Πολωνία να συμμορφωθεί με τη νομοθεσία της ΕΕ που επιβάλλει στα κράτη μέλη να περιορίζουν την έκθεση των πολιτών στα σωματίδια σκόνης (ΑΣ10), καθορίζοντας ειδικές οριακές τιμές που πρέπει να τηρούνται. Τα σωματίδια ΑΣ10 μπορούν να προκαλέσουν άσθμα, καρδιαγγειακά προβλήματα, καρκίνο του πνεύμονα και πρόωρο θάνατο. Στην Πολωνία τα σωματίδια αυτά βρίσκονται στις εκπομπές άνθρακα που προέρχονται κυρίως από την οικιακή θέρμανση, την κυκλοφορία και τη βιομηχανία.Τα τελευταία στοιχεία από την Πολωνία εμφανίζουν υπέρβαση των μέγιστων ημερήσιων ορίων για τα συγκεκριμένα σωματίδια σε 36 ζώνες, καθώς και υπέρβαση των ετήσιων ορίων σε 12 ζώνες. Σύμφωνα με το ενωσιακό δίκαιο, τα κράτη μέλη είναι υποχρεωμένα να λαμβάνουν κάθε αναγκαίο μέτρο για να βελτιώνουν την ποιότητα του αέρα, και να δημοσιοποιούν τα σχετικά στοιχεία με τη μορφή σχεδίων για την ποιότητα του αέρα. Η Επιτροπή θεωρεί ότι η Πολωνία δεν έλαβε τα αναγκαία μέτρα για την προστασία της υγείας των πολιτών, τα οποία θα έπρεπε να είχαν θεσπιστεί από το 2005, και την καλεί να αναλάβει μελλοντοστραφή, ταχεία και αποτελεσματική δράση, ώστε η περίοδος μη συμμόρφωσης να είναι όσο το δυνατόν συντομότερη.Η σημερινή ενέργεια, η οποία συνιστά συμπληρωματική αιτιολογημένη γνώμη, δίνει στην Πολωνία περιθώριο δύο μηνών για να ανταποκριθεί. Εάν το εν λόγω κράτος μέλος δεν λάβει μέτρα εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας, η Επιτροπή μπορεί να παραπέμψει το ζήτημα στο Δικαστήριο της ΕΕ.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Enrico Brivio – Τηλ.: +32 229 56172)

Περιβάλλον: Η Επιτροπή καλεί την ΠΟΛΩΝΙΑ να εξασφαλίσει ότι οι δραστηριότητες γεώτρησης ανταποκρίνονται στα πρότυπα της ΕΕ

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί την Πολωνία να εξασφαλίσει ότι όλες οι ερευνητικές δραστηριότητες γεώτρησης διενεργούνται στο πλαίσιο του σεβασμού των ενωσιακών προτύπων. Σύμφωνα με το πολωνικό δίκαιο, οι ερευνητικές γεωτρήσεις σε βάθος έως 5000 μέτρων δεν απαιτούν εκ των προτέρων εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Ωστόσο, το ενωσιακό δίκαιο απαιτεί κάθε έργο που είναι πιθανό να έχει σημαντικό αντίκτυπο στο περιβάλλον, λόγω της φύσης, της κλίμακας ή της τοποθεσίας του, να αξιολογείται εκ των προτέρων, σύμφωνα με την οδηγία για την εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Η εν λόγω εξαίρεση από το πεδίο εφαρμογής της σχετικής ενωσιακής νομοθεσίας αντίκειται στο δίκαιο της ΕΕ, κάτι που επισημάνθηκε πρόσφατα, για άλλη μία φορά, από το Δικαστήριο της ΕΕ σε απόφαση που εξέδωσε στις 11 Φεβρουαρίου. Η Επιτροπή απέστειλε σχετική προειδοποιητική επιστολή τον Ιούλιο του 2014, αλλά, αφού δεν θεραπεύτηκαν ακόμα οι παραλείψεις, αποστέλλει πλέον αιτιολογημένη γνώμη. Η Πολωνία έχει περιθώριο δύο μηνών για να απαντήσει. Εάν το εν λόγω κράτος μέλος δεν λάβει μέτρα εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας, η Επιτροπή μπορεί να παραπέμψει το ζήτημα στο Δικαστήριο της ΕΕ.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Enrico Brivio – Τηλ.: +32 229 56172)

Περιβάλλον: Η Επιτροπή καλεί την ΙΣΠΑΝΙΑ να βελτιώσει την επεξεργασία λυμάτων που προέρχονται από μικρούς οικισμούς

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί την Ισπανία να βελτιώσει τη συλλογή και την επεξεργασία των λυμάτων που προέρχονται από μεγάλο αριθμό μικρών και μεσαίων οικισμών σε ολόκληρη τη χώρα. Σύμφωνα με την ενωσιακή νομοθεσία, οι πόλεις και οι κωμοπόλεις είναι υποχρεωμένες να συλλέγουν και να επεξεργάζονται τα αστικά λύματα, αφού τα ανεπεξέργαστα λύματα είναι δυνητικά επικίνδυνα για την ανθρώπινη υγεία και ρυπαίνουν τις λίμνες, τα ποτάμια, το έδαφος, καθώς και τα παράκτια και τα υπόγεια ύδατα. Το δίκαιο της ΕΕ ορίζει ότι, έως το 2005, θα έπρεπε να υπήρχε δευτεροβάθμια επεξεργασία για όλα τα λύματα οικισμών με ισοδύναμο πληθυσμού μεταξύ 10 000 και 15 000 κατοίκων, καθώς και για απορρίψεις σε γλυκά ύδατα και εκβολές ποταμών από οικισμούς των 2000 - 10 000 κατοίκων. Τον Ιούνιο του 2012 η Επιτροπή απέστειλε προειδοποιητική επιστολή στην οποία επισημαινόταν ότι 612 οικισμοί των 2000 - 15 000 ισοδύναμων πληθυσμού δεν συμμορφώνονταν με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Η Ισπανία επιβεβαίωσε στην απάντησή της αυτό που, κατά την άποψη της Επιτροπής, συνιστά συστηματική παράβαση των ενωσιακών υποχρεώσεων, και περισσότερα από 8 έτη μετά την αρχική προθεσμία, περισσότεροι από 600 μικροί οικισμοί στην Ισπανία εξακολουθούν να μην πληρούν τα πρότυπα της ΕΕ. Για τον λόγο αυτό, απεστάλη αιτιολογημένη γνώμη. Εάν δεν ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα για να τερματιστεί αυτή η έλλειψη συμμόρφωσης το συντομότερο δυνατόν, η υπόθεση μπορεί να παραπεμφθεί στο Δικαστήριο της ΕΕ.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Enrico Brivio – Τηλ.: +32 229 56172)

Ανάπτυξη: Η Επιτροπή καλεί την ΙΣΠΑΝΙΑ να συμμορφωθεί με τους ενωσιακούς κανόνες για την αναγνώριση των έκτυπων σφραγίδων δοκιμής παλαιών πυροβόλων όπλων

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε σήμερα από την Ισπανία να συμμορφωθεί με τους ενωσιακούς κανόνες για την αναγνώριση των έκτυπων σφραγίδων δοκιμής παλαιών πυροβόλων όπλων τα οποία κυκλοφορούν νόμιμα στην αγορά άλλων κρατών μελών. Η ΕΕ έλαβε υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της αγοράς παλαιών όπλων κατά την κατάρτιση της σχετικής νομοθεσίας, ώστε να εξασφαλίσει την ιχνηλασιμότητα των όπλων μέσω της ταυτοποίησης και ταξινόμησής τους στα κράτη μέλη της ΕΕ. Ένα ουσιώδες στοιχείο της νομοθεσίας εξαιρεί ειδικά τα παλαιά αλλά πλήρως λειτουργικά πυροβόλα όπλα που βρίσκονται στην κατοχή συλλεκτών και μουσείων από τις απαιτήσεις περί σήματος γνησιότητας, σε περίπτωση που τα συγκεκριμένα όπλα φέρουν ήδη σφραγίδες γνησιότητας της ιστορικής αξίας τους. Ωστόσο, οι ισπανικές αρχές απαιτούν επιπλέον σήμανση γνησιότητας για τα παλαιά πυροβόλα όπλα που εισάγονται από άλλα κράτη μέλη, ακόμα και αν αυτά έχουν ήδη κυκλοφορήσει νόμιμα και αποκτήσει σήμα γνησιότητας σε άλλο κράτος μέλος. Η Επιτροπή διαπιστώνει ότι η ισπανική νομοθεσία δεν είναι ούτε αναλογική ούτε αναγκαία και περιορίζει την ελεύθερη κυκλοφορία των αγαθών στην ΕΕ.

Το αίτημα της Επιτροπής προς την Ισπανία για τροποποίηση της νομοθεσίας της λαμβάνει τη μορφή αιτιολογημένης γνώμης στο πλαίσιο της ενωσιακής διαδικασίας παράβασης. Η Επιτροπή είναι έτοιμη να συνεχίσει τη βοήθειά της προς την Ισπανία στην εξεύρεση άλλων, λιγότερο περιοριστικών για το εμπόριο μέτρων, τα οποία θα επιτυγχάνουν τον θεμιτό στόχο της δημόσιας ασφάλειας. Με τον τρόπο αυτό, δεν θα χρειαστεί να παραπεμφθεί η υπόθεση στο Δικαστήριο της ΕΕ. Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφθείτε τον δικτυακό τόπο για τις οδηγίες της ΕΕ σχετικά με την άμυνα και τα πυροβόλα όπλα.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Lucia Caudet – Τηλ.: +32 229 56182)

Υγεία: Η Επιτροπή παροτρύνει την ΕΣΘΟΝΙΑ, την ΙΤΑΛΙΑ και τη ΣΛΟΒΕΝΙΑ να κοινοποιήσουν τη μεταφορά των διαδικασιών ενημέρωσης σχετικά με την ανταλλαγή ανθρώπινων οργάνων μεταξύ των κρατών μελών

Σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε επισήμως από την Εσθονία, την Ιταλία και τη Σλοβενία να κοινοποιήσουν τα μέτρα μεταφοράς των διαδικασιών ενημέρωσης σχετικά με την ανταλλαγή ανθρώπινων οργάνων (οδηγία 2012/25/ΕΕ). Η εν λόγω οδηγία θεσπίζει διαδικασίες που διευκολύνουν τη συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών και την αμοιβαία κατανόηση των πληροφοριών σχετικά με τον χαρακτηρισμό οργάνων και δοτών, για την ιχνηλασιμότητά τους και την αναφορά σοβαρών ανεπιθύμητων συμβάντων και αντιδράσεων.

Μέχρι σήμερα, τα παραπάνω κράτη μέλη δεν έχουν ακόμα κοινοποιήσει στην Επιτροπή τα μέτρα μεταφοράς της εν λόγω οδηγίας στο εθνικό τους δίκαιο, παρότι τους ζητήθηκε να το πράξουν μέχρι τις 10 Απριλίου 2014. Το αίτημα της Επιτροπής λαμβάνει τη μορφή αιτιολογημένης γνώμης. Η Εσθονία, η Ιταλία και η Σλοβενία έχουν περιθώριο δύο μηνών για να κοινοποιήσουν στην Επιτροπή τα μέτρα που έλαβαν για τη μεταφορά της οδηγίας 2012/25/ΕΕ. Εάν δεν το κάνουν, η Επιτροπή θα μπορούσε να παραπέμψει τις υποθέσεις στο Δικαστήριο της ΕΕ.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Enrico Brivio – Τηλ.: +32 295 6172)

Υγεία: Η Επιτροπή παροτρύνει τη ΔΑΝΙΑ, την ΕΣΘΟΝΙΑ και την ΙΤΑΛΙΑ να κοινοποιήσουν τη μεταφορά των κανόνων σχετικά με ορισμένες τεχνικές απαιτήσεις για τον έλεγχο ανθρώπινων ιστών και κυττάρων

Σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε επισήμως από τη Δανία, την Εσθονία και την Ιταλία να κοινοποιήσουν τα μέτρα μεταφοράς της οδηγίας 2012/39/ΕΕ, η οποία τροποποιεί τις υφιστάμενες απαιτήσεις για τον έλεγχο των ανθρώπινων ιστών και κυττάρων. Ειδικότερα, η οδηγία εξετάζει i) τις απαιτήσεις διενέργειας δοκιμασιών HTLV-I στα κράτη μέλη, και ii) τον έλεγχο των δειγμάτων αίματος όταν πρόκειται για δωρεές από συντρόφους. Μέχρι σήμερα, τα παραπάνω κράτη μέλη δεν έχουν κοινοποιήσει στην Επιτροπή τα μέτρα μεταφοράς της εν λόγω οδηγίας στο εθνικό τους δίκαιο, παρότι τους ζητήθηκε να το πράξουν μέχρι τις 17 Ιουνίου 2014.

Το αίτημα της Επιτροπής λαμβάνει τη μορφή αιτιολογημένης γνώμης. Η Δανία, η Εσθονία και η Ιταλία έχουν περιθώριο δύο μηνών για να κοινοποιήσουν στην Επιτροπή τα μέτρα μεταφοράς της οδηγίας 2012/39/ΕΕ. Εάν δεν το κάνουν, η Επιτροπή θα μπορούσε να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της ΕΕ.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Enrico Brivio – Τηλ.: +32 295 6172)

Υγεία: Η Επιτροπή παροτρύνει τη ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ να κοινοποιήσει τα μέτρα μεταφοράς της οδηγίας για τους επιβλαβείς οργανισμούς

Σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κάλεσε επίσημα τη Βουλγαρία να κοινοποιήσει τα μέτρα μεταφοράς της οδηγίας για τους επιβλαβείς οργανισμούς. Με την εν λόγω οδηγία διαγράφεται ο οργανισμός Diabrotica virgifera virgifera (χρυσομήλη του αραβοσίτου), ένας επιβλαβής οργανισμός του αραβοσίτου, από τον κατάλογο επιβλαβών οργανισμών που υπόκεινται σε ρυθμίσεις, επειδή ο συγκεκριμένος επιβλαβής για τα φυτά οργανισμός έχει πλέον εγκατασταθεί σε μεγάλο μέρος του εδάφους της Ένωσης. Μέχρι σήμερα, η Βουλγαρία δεν έχει ακόμα κοινοποιήσει στην Επιτροπή τα μέτρα μεταφοράς της οδηγίας στο εθνικό της δίκαιο, παρότι της ζητήθηκε να το πράξει μέχρι τις 31 Μαΐου 2014.

Το αίτημα της Επιτροπής λαμβάνει τη μορφή αιτιολογημένης γνώμης. Η Βουλγαρία έχει περιθώριο δύο μηνών για να κοινοποιήσει στην Επιτροπή τα μέτρα μεταφοράς της οδηγίας 2014/19/ΕΕ. Εάν δεν το κάνουν, η Επιτροπή θα μπορούσε να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της ΕΕ.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Enrico Brivio – Τηλ.: +32 295 6172)

Υγεία: Η Επιτροπή παροτρύνει την ΠΟΛΩΝΙΑ να μεταφέρει τις διατάξεις των ενωσιακών οδηγιών σχετικά με τα πρότυπα ποιότητας και ασφάλειας για το ανθρώπινο αίμα

Σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε επισήμως από την Πολωνία να μεταφέρει ορθά ορισμένες διατάξεις των οδηγιών που θεσπίζουν πρότυπα ποιότητας και ασφάλειας για το ανθρώπινο αίμα (2002/98/ΕΚ, 2004/33/ΕΚ και 2005/61/ΕΚ). Οι εν λόγω οδηγίες, μεταξύ άλλων μέτρων, θέτουν κριτήρια επιλεξιμότητας για τους δότες, όρους για την εισαγωγή αίματος από τρίτες χώρες, και υποχρεώσεις υποβολής αναφορών από τα κέντρα αιμοδοσίας. Ως προς την επιλεξιμότητα ανήλικων δοτών, οι κανόνες που προβλέπονται στην πολωνική νομοθεσία είναι λιγότερο προστατευτικοί από τους ενωσιακούς κανόνες, και ορισμένες τεχνικές απαιτήσεις σχετικά με την κατάσταση υγείας των δοτών είναι λιγότερο αυστηροί από τους ενωσιακούς κανόνες. Όσον αφορά το αίμα που εισάγεται από τρίτες χώρες, η πολωνική νομοθεσία δεν ορίζει ισοδύναμες απαιτήσεις ιχνηλασιμότητας και δοκιμών με εκείνες που ισχύουν για το αίμα που συλλέγεται στην ΕΕ. Τέλος, όσον αφορά τις υποχρεώσεις υποβολής αναφορών από τα κέντρα αιμοδοσίας, το απαιτούμενο περιεχόμενο των ετήσιων εκθέσεων δραστηριοτήτων τους δεν αντικατοπτρίζεται πλήρως στην πολωνική νομοθεσία.

Το αίτημα της Επιτροπής λαμβάνει τη μορφή αιτιολογημένης γνώμης. Εάν η Πολωνία δεν ενημερώσει την Επιτροπή, εντός δύο μηνών από το εν λόγω επίσημο αίτημα, για τη μεταφορά της οικείας νομοθεσίας, η Επιτροπή θα μπορούσε να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της ΕΕ.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Enrico Brivio – Τηλ.: +32 295 6172)

Φορολογία: Η Επιτροπή καλεί τη ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ να τροποποιήσει τη νομοθεσία της για τη φορολογία των αυτοκινήτων όσον αφορά τη χρηματοδοτική μίσθωση και την ενοικίαση οχημάτων

Σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε επίσημα από τη Φινλανδία να τροποποιήσει τη νομοθεσία της, ώστε να εξασφαλίζεται ότι μόνο ένα αναλογικό ποσό του φόρου αυτοκινήτων εισπράττεται κατά την ταξινόμηση, από φινλανδό κάτοικο, μηχανοκίνητου οχήματος μισθωμένου με απλή ή χρηματοδοτική μίσθωση σε άλλο κράτος μέλος. Η υπόθεση αφορά περιπτώσεις όπου η ακριβής διάρκεια της χρήσης μπορεί να καθορίζεται, π.χ., με βάση τη σύμβαση χρηματοδοτικής ή απλής μίσθωσης.

Η Επιτροπή προβληματίζεται επίσης από το γεγονός ότι οι όροι και οι διαδικασίες του συστήματος επιστροφής μπορεί να αποθαρρύνουν κάποιους από τη χρήση της ελευθερίας τους να παρέχουν και να λαμβάνουν υπηρεσίες από άλλα κράτη μέλη.

Το αίτημα της Επιτροπής λαμβάνει τη μορφή αιτιολογημένης γνώμης. Εάν δεν υπάρξει ικανοποιητική αντίδραση εντός δύο μηνών, η Επιτροπή μπορεί να παραπέμψει τη Φινλανδία στο Δικαστήριο της ΕΕ.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Vanessa Mock – Τηλ.: +32 2 29 56194)

Φορολογία: Η Επιτροπή καλεί την ΙΡΛΑΝΔΙΑ να τροποποιήσει τη νομοθεσία της για τη φορολογία των αυτοκινήτων όσον αφορά τη χρηματοδοτική μίσθωση και την ενοικίαση οχημάτων

Σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε επίσημα από την Ιρλανδία να τροποποιήσει τη νομοθεσία της, ώστε να εξασφαλίζεται ότι μόνο ένα αναλογικό ποσό του φόρου αυτοκινήτων εισπράττεται κατά την ταξινόμηση, από ιρλανδό κάτοικο, μηχανοκίνητου οχήματος μισθωμένου με απλή ή χρηματοδοτική μίσθωση σε άλλο κράτος μέλος. Η υπόθεση αφορά περιπτώσεις όπου η ακριβής διάρκεια της χρήσης μπορεί να καθορίζεται, π.χ., με βάση τη σύμβαση χρηματοδοτικής ή απλής μίσθωσης.

Το κόστος και οι διοικητικές επιβαρύνσεις που θα προκύψουν σχετικά με τα οχήματα που χρησιμοποιούνται στην Ιρλανδία για περιορισμένο χρονικό διάστημα φαίνεται ότι υπερβαίνουν σημαντικά το αντίστοιχο κόστος και τις αντίστοιχες επιβαρύνσεις για τα οχήματα που είναι ταξινομημένα στην Ιρλανδία μόνιμα ή για το μεγαλύτερο μέρος της διάρκειας ζωής τους. Για τον λόγο αυτό, η Επιτροπή προβληματίζεται επίσης από το γεγονός ότι το σύστημα αποπληρωμής των εξαγωγών, όπως ισχύει σήμερα, αποθαρρύνει την παροχή των σχετικών διασυνοριακών υπηρεσιών.

Το αίτημα της Επιτροπής λαμβάνει τη μορφή συμπληρωματικής αιτιολογημένης γνώμης. Εάν δεν υπάρξει ικανοποιητική αντίδραση εντός δύο μηνών, η Επιτροπή μπορεί να παραπέμψει την Ιρλανδία στο Δικαστήριο της ΕΕ.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Vanessa Mock – Τηλ.: +32 2 29 56194)

Φορολογία: Η Επιτροπή καλεί το ΗΝΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ να τροποποιήσει τη νομοθεσία του σχετικά με τον ειδικό φόρο κατανάλωσης, η οποία προβλέπει απαλλαγές για τον μηλίτη και τον απίτη οίνο που παρασκευάζονται από μικρούς παραγωγούς

Σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κάλεσε επίσημα το Ηνωμένο Βασίλειο να τροποποιήσει τη νομοθεσία του σχετικά με τον ειδικό φόρο κατανάλωσης, η οποία προβλέπει απαλλαγές για τον μηλίτη και τον απίτη οίνο που παρασκευάζονται από μικρούς εγχώριους παραγωγούς. Η εν λόγω απαλλαγή αφορά παραγωγούς των οποίων η παραγωγή δεν υπερβαίνει τα 70 εκατόλιτρα σε περίοδο 12 συναπτών μηνών, και η οποίοι προορίζουν την παραγωγή τους προς πώληση.

Οι ενωσιακοί κανόνες σχετικά με τον ειδικό φόρο κατανάλωσης υποχρεώνουν τα κράτη μέλη να εισπράττουν τον συγκεκριμένο φόρο επί του οινοπνεύματος και των οινοπνευματωδών ποτών. Δεν υπάρχουν διατάξεις που να προβλέπουν την απαλλαγή από τη γενική υποχρέωση της είσπραξης του ειδικού φόρου κατανάλωσης όσον αφορά τον μηλίτη και τον απίτη οίνο που παρασκευάζονται προς πώληση από μικρούς εγχώριους παραγωγούς. Ως εκ τούτου, το καθεστώς που ισχύει στο Ηνωμένο Βασίλειο όσον αφορά τον ειδικό φόρο κατανάλωσης παραβιάζει την ενωσιακή νομοθεσία, η οποία είχε εγκριθεί ομόφωνα και η οποία δεν προβλέπει τέτοιες απαλλαγές για κανένα κράτος μέλος.

Το αίτημα της Επιτροπής λαμβάνει τη μορφή αιτιολογημένης γνώμης. Εάν δεν υπάρξουν ικανοποιητικές ενέργειες εντός δύο μηνών, η Επιτροπή μπορεί να παραπέμψει το Ηνωμένο Βασίλειο στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Vanessa Mock – Τηλ.: +32 2 29 56194)

Μεταφορές:Η Επιτροπή καλεί 18 κράτη μέλη να εφαρμόσουν ορθά τους κανόνες της ΕΕ σχετικά με τις άδειες οδήγησης

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κάλεσε την Αυστρία, το Βέλγιο, τη Βουλγαρία, την Τσεχική Δημοκρατία, την Κύπρο, τη Γερμανία, τη Δανία, την Εσθονία, την Ιρλανδία, την Ισπανία, τη Γαλλία, τη Φινλανδία, την Ιταλία, τη Λιθουανία, την Πολωνία, την Πορτογαλία, τη Σλοβακία και τη Σλοβενία να εφαρμόσουν ορθά τους κανόνες της ΕΕ σχετικά με τις άδειες οδήγησης (οδηγία 2006/126/ΕΚ). Οι εν λόγω επικαιροποιημένοι κανόνες σχετικά με τις άδειες οδήγησης εισήγαγαν, μεταξύ άλλων, νέες κατηγορίες αδειών οδήγησης, εναρμονισμένη διάρκεια ισχύος των αδειών οδήγησης και δίκτυο ανταλλαγής πληροφοριών σχετικά με τις άδειες οδήγησης (RESPER). Αυτοί οι νέοι κανόνες θα συμβάλουν στον περιορισμό της δυνατότητας απάτης, εγγυώνται την ελεύθερη κυκλοφορία στους οδηγούς της ΕΕ και ενισχύουν την ασφάλεια στο ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο. Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφθείτε την εξής διεύθυνση.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Jakub Adamowicz – Τηλ.: +32 229 50195)

Μεταφορές: Η Επιτροπή καλεί τη ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ και την ΠΟΛΩΝΙΑ να μεταφέρουν τους ενωσιακούς κανόνες σχετικά με την ασφάλεια των σιδηροδρόμων

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κάλεσε τη Βουλγαρία και την Πολωνία να μεταφέρουν ορθά τους ενωσιακούς κανόνες για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων (οδηγία 2004/49/ΕΚ). Η εφαρμογή των εν λόγω κανόνων είναι αναγκαία προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι τα σιδηροδρομικά δίκτυα σ’ ολόκληρη την Ένωση πληρούν τα υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας.

Στη Βουλγαρία, αυτό αφορά τον ορισμό των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων, την ανάπτυξη και τη βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, τα πιστοποιητικά ασφάλειας, τη διαδικασία λήψης αποφάσεων σε επίπεδο αρχής για την ασφάλεια και την ανεξαρτησία του υπεύθυνου έρευνας. Στην Πολωνία, αυτό αφορά τη διαχείριση της ασφάλειας, την ευθύνη των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων και των διαχειριστών της υποδομής, καθώς και την ανεξαρτησία της αρχής για την ασφάλεια και του υπεύθυνου έρευνας.

Οι ενωσιακοί κανόνες διαμορφώνουν κοινή ευρωπαϊκή προσέγγιση όσον αφορά την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, με τη θέσπιση απαιτήσεων ασφαλείας –όπως η ασφαλής διαχείριση των υποδομών και η διαχείριση της κυκλοφορίας, ο ρόλος και οι αρμοδιότητες των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων και των διαχειριστών υποδομής, καθώς και η αλληλεπίδρασή τους, ένα κοινό ρυθμιστικό πλαίσιο για την ασφάλεια, η ρύθμιση, διαχείριση και εποπτεία της ασφάλειας και η ανεξάρτητη έρευνα των ατυχημάτων. Η νομοθεσία αυτή θα έπρεπε να είχε εφαρμοστεί από τις 30 Απριλίου 2006. Εάν η Βουλγαρία και η Πολωνία δεν αντιδράσουν ικανοποιητικά, η Επιτροπή μπορεί να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της ΕΕ. Η Επιτροπή κίνησε για το ζήτημα αυτό διαδικασίες παράβασης κατά της Βουλγαρίας τον Ιούνιο του 2014 και κατά της Πολωνίας τον Φεβρουάριο του 2014. Πλέον αποστέλλεται αιτιολογημένη γνώμη. Η Βουλγαρία και η Πολωνία έχουν προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν στην Επιτροπή.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Jakub Adamowicz – Τηλ.: +32 229 50195)

Μεταφορές: Η Επιτροπή καλεί την ΑΥΣΤΡΙΑ να μεταφέρει πλήρως τους κανόνες για τις εσωτερικές πλωτές μεταφορές

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ζητήσει από την Αυστρία να εφαρμόσει πλήρως τον κανονισμό για τα δικαιώματα των επιβατών (κανονισμός 1177/2010) για τις υπηρεσίες εσωτερικών υδάτινων οδών από και προς τα αυστριακά λιμάνια. Η Αυστρία δεν έχει ακόμα δημιουργήσει θεσμικό φορέα ο οποίος θα χειρίζεται τις καταγγελίες των επιβατών, ούτε έχει θεσπίσει κανόνες για τα πρόστιμα που θα επιβάλλονται σε περίπτωση παράβασης του κανονισμού. Ο κανονισμός θεσπίζει τα δικαιώματα των επιβατών που ταξιδεύουν μέσω εσωτερικών πλωτών οδών στην ΕΕ, και δεν μπορεί να εφαρμοστεί ορθά εάν δεν υλοποιηθούν οι εν λόγω δύο απαιτήσεις. Οι κανόνες άρχισαν να ισχύουν στις 6 Ιανουαρίου 2011, και καλούσαν τα κράτη μέλη να τους έχουν θέσει σε εφαρμογή έως τις 18 Δεκεμβρίου 2012. Το αίτημα διαβιβάστηκε με τη μορφή αιτιολογημένης γνώμης βάσει της ενωσιακής διαδικασίας παράβασης. Η Αυστρία έχει προθεσμία δύο μηνών για να κοινοποιήσει στην Επιτροπή τα μέτρα που έλαβε για την ορθή εφαρμογή του κανονισμού· διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει την παραπομπή της Αυστρίας στο Δικαστήριο της ΕΕ.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Jakub Adamowicz – Τηλ.: +32 229 50195)

Μεταφορές: Η Επιτροπή καλεί το ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟ να μεταφέρει τους ενωσιακούς κανόνες σχετικά με τη διαλειτουργικότητα του σιδηροδρομικού συστήματος

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κάλεσε το Λουξεμβούργο να μεταφέρει ορθά τους ενωσιακούς κανόνες σχετικά με τη διαλειτουργικότητα του σιδηροδρομικού συστήματος (οδηγία 2008/57/ΕΚ), ιδίως όσον αφορά την έγκριση οχημάτων και τη σήμανση σιδηροδρομικών οχημάτων.

Η οδηγία δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την επίτευξη διαλειτουργικότητας, δηλ. της συμβατότητας των υποδομών, του τροχαίου υλικού, της σηματοδότησης και άλλων υποσυστημάτων του σιδηροδρομικού συστήματος, εντός του ευρωπαϊκού συστήματος σιδηροδρομικών μεταφορών. Με τον τρόπο αυτό, επιτρέπει στον σιδηροδρομικό κλάδο να ανταγωνίζεται με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα άλλα μεταφορικά μέσα. Η ενωσιακή νομοθεσία για τη διαλειτουργικότητα του σιδηροδρομικού συστήματος πρέπει να εφαρμοστεί από όλα τα κράτη μέλη, ώστε να δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να ταξιδεύουν εύκολα σ’ ολόκληρη την Ευρώπη και να προωθεί έναν ασφαλή τρόπο μεταφοράς που να είναι φιλικός προς το περιβάλλον.

Η νομοθεσία αυτή θα έπρεπε να είχε εφαρμοστεί από τον Ιούλιο του 2010. Εάν το Λουξεμβούργο δεν αντιδράσει ικανοποιητικά, η Επιτροπή μπορεί να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της ΕΕ. Η Επιτροπή κίνησε διαδικασία παράβασης κατά του Λουξεμβούργου σχετικά με το θέμα αυτό τον Ιούλιο του 2014 και τώρα αποστέλλει αιτιολογημένη γνώμη. Το Λουξεμβούργο έχει προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει στην Επιτροπή.

(Για περισσότερες πληροφορίες: Jakub Adamowicz – Τηλ.: +32 229 50195)

3. Άλλες σημαντικές αποφάσεις

Ενέργεια: Η Επιτροπή παραιτείται από την υπόθεση που είχε παραπεμφθεί στο Δικαστήριο της ΕΕ κατά της Πολωνίας επειδή το εν λόγω κράτος μέλος δεν είχε μεταφέρει ορισμένους ενωσιακούς κανόνες στο εσωτερικό του δίκαιο

Σκοπός της οδηγίας για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (οδηγία 2009/28/ΕΚ σχετικά με την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές) είναι να εξασφαλιστεί το 20% ως μερίδιο της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στην ΕΕ έως το 2020. Η οδηγία έπρεπε να είχε μεταφερθεί από τα κράτη μέλη έως τις 5 Δεκεμβρίου 2010.

Η Επιτροπή απέστειλε προειδοποιητική επιστολή τον Ιανουάριο του 2011, αιτιολογημένη γνώμη τον Μάρτιο του 2012 και παρέπεμψε την υπόθεση στο Δικαστήριο της ΕΕ, τον Μάρτιο του 2013, λόγω μηδενικής μεταφοράς. Για τον λόγο αυτόν, προτάθηκε αρχικά η επιβολή προστίμου ύψους 133228,80 ευρώ ανά ημέρα, δυνάμει του άρθρου 260 παράγραφος 3 της ΣΛΕΕ.

Η Πολωνία μετέφερε εν μέρει τις διατάξεις της οδηγίας κατά τη διάρκεια της δικαστικής διαδικασίας. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή περιόρισε το πεδίο εφαρμογής στις υποχρεώσεις που εξακολουθούσαν να μην έχουν υλοποιηθεί, και μείωσε το προτεινόμενο πρόστιμο στα 61380 ευρώ ανά ημέρα. Πραγματοποιήθηκε ακροαματική διαδικασία ενώπιον του Δικαστηρίου της ΕΕ στις 7 Οκτωβρίου 2014 και ο γενικός εισαγγελέας κ. Wathelet αποφάνθηκε επί της υποθέσεως στις 11 Δεκεμβρίου 2014.

Για λόγους συνέπειας, η Επιτροπή αποφάσισε να εφαρμόσει τη συνήθη πρακτική της, η οποία διατυπωνόταν στην ανακοίνωσή της για την εφαρμογή του άρθρου 260 παράγραφος 3 της ΣΛΕΕ. Η πρακτική αυτή συνίσταται στην απόσυρση εκκρεμουσών υποθέσεων ενώπιον του Δικαστηρίου της ΕΕ, για τις οποίες έχει προταθεί μόνο η επιβολή ημερήσιου προστίμου, εάν το οικείο κράτος μέλος συμμορφώνεται με την υποχρέωση μεταφοράς των υποχρεώσεων που υπέχει δυνάμει της οδηγίας στο εσωτερικό του δίκαιο. Στην προκειμένη περίπτωση, η Πολωνία κοινοποίησε την πλήρη μεταφορά της οδηγίας για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στις 29 Ιανουαρίου 2015.

Ωστόσο, η Επιτροπή αποφάσισε επίσης να επανεξετάσει, πριν από το καλοκαίρι, την πολιτική της σχετικά με τις διαδικασίες παράβασης, και ιδίως με την εφαρμογή του άρθρου 260 παράγραφος 3 της ΣΛΕΕ στο μέλλον, ώστε να εξασφαλίσει την αποτελεσματικότερη και έγκαιρη μεταφορά των οδηγιών της ΕΕ στα κράτη μέλη.

Επιπροσθέτως, η Επιτροπή εφιστά την προσοχή στο σημείο 10 της εν λόγω ανακοίνωσης για την εφαρμογή του άρθρου 260 παράγραφος 3 της ΣΛΕΕ, και διατηρεί τη διακριτική ευχέρεια να παρεκκλίνει, όπου κρίνει σκόπιμο, από τα γενικά κριτήρια που ορίζονται στην εν λόγω ανακοίνωση, παρέχοντας λεπτομερή σχετική αιτιολόγηση.

(Για περισσότερες πληροφορίες: IP/15/4499 – Anna-KaisaItkonen –Τηλ.: +32 229 56186)

Annex

MEMO/15/4489

       Εκτύπωση σελίδας
Πίσω Αρχή Aρχική σελίδα


ΓΡΑΦΕΙΑ: ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ 1, ΜΑΡΟΥΣΙ, Τ.Κ. 151 22. ΤΗΛ. 210 3217721, 210 3310096, 210 3240557, FAX: 210 3216671