ΜΙΑ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΜΗΝΙΑΙΑΣ ΕΠΙΣΤΗΜOΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
"ΛΟΓΙΣΤΙΚΟΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΣ ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ & ΝΟΜΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ"

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΘΕΜΑΤΟΣ "ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ (πλην Υπ. Οικονομικών)"
Πίσω Aρχική σελίδα

 ΘΕΜΑ:  
Δελτίο Τύπου (Πέμπτη - 11/12/2014)

Ομιλία Προέδρου ΕΣΕΕ κ.Βασίλη Κορκίδη στην παρουσίαση της Ετήσιας Έκθεσης Ελληνικού Εμπορίου 2014 του ΙΝΕΜΥ.

Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (Ε.Σ.Ε.Ε.)

Μητροπόλεως 42, Τ.Κ. 10563, Αθήνα

Τηλ.: 210-3259200

E-mail:info@esee.gr

11 Δεκ 2014

Ομιλία Προέδρου ΕΣΕΕ κ.Βασίλη Κορκίδη στην παρουσίαση της Ετήσιας Έκθεσης Ελληνικού Εμπορίου 2014 του ΙΝΕΜΥ

Κυρίες και κύριοι,

Η Ετήσια Έκθεση Ελληνικού Εμπορίου για το 2014 συμπίπτει με τη συμπλήρωση 20 χρόνων από την ίδρυση της ΕΣΕΕ. Είναι πολύ σημαντική αλλά και ευχάριστη αυτή η επέτειος καθώς δείχνει ότι η κορυφαία δομή εκπροσώπησης του ελληνικού εμπορίου έχει αγγίξει πλέον ένα χρονικό διάστημα δράσης μέσα στη κρίση, που της επιτρέπει να αισιοδοξεί για το μέλλον και να είναι ιδιαίτερα υπερήφανη για το παρελθόν και το παρόν της. Η ΕΣΕΕ βρέθηκε να εκπροσωπεί έναν κλάδο με μεγάλη ιστορία και παράδοση στην κρισιμότερη φάση της πρόσφατης ελληνικής ιστορίας. Βρέθηκε αντιμέτωπη με πρωτοφανή προβλήματα, υποχρεώθηκε να επινοήσει νέους τρόπους παρέμβασης και το κυριότερο εξήλθε πιο έμπειρη και πιο ώριμη να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις που αναδύονται μπροστά της. Η "νέα" ΕΣΕΕ, η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας θέλω να πιστεύω ότι ξεπέρασε τη παλαιά αντίληψη του συνδικαλισμού και ακολούθησε με επιτυχία την ουσιαστική εκπροσώπηση του ελληνικού εμπορίου και την απαραίτητη στήριξη του μικρομεσαίου επιχειρηματία. Η φετινή Έκθεση περικλείει όλον αυτόν τον προβληματισμό και επιχειρεί να περιγράψει ορισμένες υπαρκτές προοπτικές για το μέλλον.

Μετά από έξι χρόνια παρατεταμένης κρίσης έχουν αρχίσει να φαίνονται τα πρώτα σημάδια σταθεροποίησης της οικονομίας. Η σωρευτική μείωση του εθνικού εισοδήματος και η δραματική αύξηση της ανεργίας είναι οι δυο όψεις της ίδιας θυσίας που έγινε προκειμένου σήμερα να υπάρχει πρωτογενές δημοσιονομικό πλεόνασμα και πλεόνασμα στο ισοζύγιο των τρεχουσών συναλλαγών. Μια θυσία που ταυτίστηκε με τη μετάβαση από το μοντέλο των κοινωνικών ανισοτήτων στο μοντέλο του κοινωνικού αποκλεισμού. Η έννοια της φτώχειας επεκτάθηκε και συνδέθηκε με την έλλειψη ευκαιριών και συνθηκών ασφάλειας που στερούν από το άτομο τη δυνατότητα πραγμάτωσης των πραγματικών του ελευθεριών. Στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. καταγράφουν ότι το έτος 2013 το 23,1% του πληθυσμού της χώρας αντίκρισε το κατώφλι της φτώχειας, ποσοστό που αναλύεται σε 892.763 νοικοκυριά και σε 2.529.005 άτομα. Πολλοί από τους συμπολίτες μας αντιμετώπισαν σοβαρές δυσκολίες κατά την πρόσβαση στον τομέα υγείας, την κοινωνική ασφάλιση και βεβαίως στην αγορά εργασίας.

Σήμερα η κατάσταση έχει βελτιωθεί, χωρίς ωστόσο να υπάρχει ασφάλεια ότι η ελληνική οικονομία έχει διαφύγει τον κίνδυνο μιας νέας ύφεσης. Η ίδια ανησυχία ελλοχεύει και στις ανεπίσημες συσκέψεις των υπουργών οικονομικών της ευρωζώνης κυρίως όμως για την πορεία της ευρωπαϊκής οικονομίας, διογκώνοντας έτσι τη δική μας. Γιατί μπορεί να έχουμε επιτύχει σε σημαντικό βαθμό τη δημοσιονομική εξυγίανση, όμως δεν έχει μεταφραστεί με κοινωνικούς όρους στην πραγματική οικονομία. Μόλις το προηγούμενο διάστημα προωθήθηκε η ρύθμιση των χρεών προς το Δημόσιο και τα Ασφαλιστικά Ταμεία, ενώ παράλληλα συζητείται η ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους που θα αποτελέσει κρίσιμο παράγοντα για την αναζωογόνηση της αγοράς και την ανάπτυξη, παρέχοντας ανακούφιση σε χιλιάδες νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Το ζητούμενο βέβαια είναι το πλαίσιο της ρύθμισης να μην υπόκειται σε μια οριζόντια λογική, αλλά να υπάρχει σαφής διαχωρισμός, ιδιαίτερα για τα επιχειρηματικά δάνεια, μεταξύ των επιχειρήσεων που δημιούργησαν οφειλές μετά το ξέσπασμα της κρίσης και εκείνων που στρατηγικά ήταν «καλομαθημένοι κακοπληρωτές».

Η ανάπτυξη θα επιτευχθεί μέσα από στοχευμένες ενέργειες βελτίωσης του επιχειρηματικού περιβάλλοντος ώστε να υπάρξει σταθεροποίηση της κατανάλωσης και να διαμορφωθούν οι απαραίτητες προϋποθέσεις για αύξηση της παραγωγικότητας και για προσέλκυση επενδύσεων. Είναι θεμελιώδες να διασφαλιστεί ένα νέο σταθερό, κοινωνικά δίκαιο και αξιόπιστο φορολογικό σύστημα, που θα είναι φιλικό προς την επιχειρηματικότητα και θα προβλέπει την εξάλειψη των έκτακτων φορολογικών μέτρων, προσαρμόζοντας τα φορολογικά βάρη στα πρότυπα των χωρών της Ευρωζώνης. Σ’ αυτή την κατεύθυνση ο εκσυγχρονισμός της φορολογικής διοίκησης είναι απαραίτητος, όπως και ο εκσυγχρονισμός της δημόσιας διοίκησης και του συστήματος απονομής της δικαιοσύνης. Εκσυγχρονισμός απεξαρτημένος από τη λογική των οριζόντιων μέτρων που ανακυκλώνουν την ύφεση και το αρνητικό κλίμα στην αγορά.

Το μοντέλο ανάπτυξης που χρειάζεται η χώρα είναι ανάγκη να διαπνέεται από ένα συνεκτικό όραμα, που θα δίνει προοπτική και ελπίδα στους Έλληνες πολίτες και δεν θα αφορά μόνο σε μια διαχείριση της παρούσας κατάστασης. Αλλά, θα είναι ένα όραμα που υπηρετείται από μια συνεχή ρήξη με όσα έφεραν σε αυτό το ζοφερό παρόν. Η ουσιαστική διαβούλευση με τους εκπροσώπους της κοινωνίας μετά από όσες αποφάσεις πάρθηκαν για την κοινή ευημερία χωρίς την απαραίτητη νομιμοποίηση κρίνεται δεδομένη τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Διότι, απότοκο των κρισιακών αναταράξεων που προκλήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια ήταν και η απαξίωση του συστήματος κοινωνικής εκπροσώπησης. Η απουσία μιας ευρείας κοινωνικής συνεννόησης των παραγωγικών φορέων της χώρας για τη διεκδίκηση του συλλογικού συμφέροντος οδήγησε σε λύσεις «ανωτέρας βίας» ως άμεσες απαιτήσεις των δανειστών μας. Γι΄ αυτόν το λόγο η ΕΣΕΕ όλο το προηγούμενο διάστημα επένδυσε στη συνεχή τεκμηρίωση των παρεμβάσεών της στο δημόσιο διάλογο με στόχο να βρεθούν λύσεις της δεινής κατάστασης στην οποία εγκλωβίστηκε η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα. Μια από τις πιο δυναμικές και πιο αποκαλυπτικές έρευνες για το τι συμβαίνει στην αγορά, αποτελεί η περιοδική καταγραφή, που κάνουμε, για τη συγκέντρωση της επιχειρηματικής δραστηριότητας και των μεταβολών των κλειστών καταστημάτων στις εμπορικές περιοχές των κυριότερων αστικών εμπορικών κέντρων της χώρας. Μπορούμε ως εκ τούτου να γνωρίζουμε σε βάθος τους παράγοντες που συντελούν στη συρρίκνωση της εμπορικής δραστηριότητας και στην όξυνση των προβλημάτων των μικρομεσαίων επιχειρηματιών. Για μας τα υψηλά λειτουργικά κόστη μιας επιχείρησης, οι τεράστιες δυσκολίες πληρωμής στους υπέρογκους φόρους και τις συσσωρευμένες οφειλές στο Δημόσιο και τα Ασφαλιστικά Ταμεία, το συνειδησιακό βάρος για τις καθυστερήσεις στη μισθοδοσία και η αγωνία για το εάν θα μπορέσουν οι θέσεις εργασίας της επιχείρησης να διατηρηθούν, δεν είναι απλές διαπιστώσεις μιας μελέτης αλλά η καθημερινότητά μας.

Σε αυτό το πλαίσιο, η δομή έρευνας και τεκμηρίωσης της ΕΣΕΕ, το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ) έπαιξε έναν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο, εφοδιάζοντας με επιστημονική γνώση τους φορείς πολιτικής και αποτρέποντας την επικράτηση διαφόρων ιδεοληψιών για τον κλάδο του εμπορίου. Επιδιώξαμε και καταφέραμε να αναδείξουμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα. Κάποιες φορές βρήκαμε διαθέσιμους συνομιλητές. Κάποιες φορές δεν βρήκαμε ανταπόκριση. Η προσπάθεια μας όμως συνεχίζεται. Οφείλαμε να γίνουμε η φωνή του μικρομεσαίου εμπόρου που η κρίση τον βύθισε στην απόγνωση, ανέτρεψε τον οικογενειακό και επιχειρηματικό προϋπολογισμό του μέσω μιας ανηλεούς «φοροεπιδρομής», τον έφερε αντιμέτωπο με μια δραματική μείωση του κύκλου των εργασιών του ή ακόμη χειρότερα τον οδήγησε στο «λουκέτο», μια κατάσταση που δεν έχει μόνο οικονομικό χαρακτήρα αλλά και κοινωνικές προεκτάσεις.

Η σημασία της Μικρομεσαίας Επιχειρηματικότητας έχει αναγνωριστεί ευρωπαϊκά με κάθε δυνατό τρόπο μέσω του "small business act" και της γενικευμένης πλέον προτροπής «σκέψου πρώτα σε μικρή κλίμακα». Δυστυχώς όμως η οικονομική πολιτική μέχρι τώρα δεν έχει λάβει σοβαρά υπόψη τόσο τη σημασία όσο και τη μεγάλη συμβολή αυτών των επιχειρήσεων στην ανάπτυξη, στην κοινωνική συνοχή και στην οικονομική ευημερία. Το μεγαλύτερο χάσμα μεταξύ του Ελληνικού και του Μέσου όρου του ευρωπαϊκού επιχειρηματικού περιβάλλοντος βρίσκεται σε πέντε τομείς: το δικαίωμα στη δεύτερη ευκαιρία, τη πρόσβαση στη χρηματοδότηση, την ενίσχυση της καινοτομίας, την απόκτηση δεξιοτήτων και τη προώθηση της διεθνοποίησης της ελληνικής επιχειρηματικότητας.

Α. Οι Προοπτικές των Ευρωπαϊκών και Ελληνικών ΜμΕ για το 2015

Στην ΕΕ των 28 χωρών υπάρχουν 21,6 εκατομμύρια μικρομεσαίες επιχειρήσεις που απασχολούν 88,8 εκατομμύρια άτομα και δημιουργούν προστιθέμενη αξία 3,6 τρις ευρώ.

1) το 2014 αναμένεται να κλείσει με αύξηση της προστιθέμενης αξίας κατά 2,8% και αύξηση της απασχόλησης κατά 0,1%.

2) το 2015 προβλέπεται αύξηση προστιθέμενης αξίας κατά 3,4% και αύξηση της απασχόλησης κατά 0,7%.

3) η συνολική αύξηση νέων θέσεων εργασίας στις ευρωπαϊκές ΜμΕ εκτιμάται την επόμενη διετία στις 740.000, χωρίς όμως να καλύπτει τις απώλειες της περιόδου 2008-13.

Στις 28 χώρες μέλη της Ε.Ε. λειτουργούν 5,5 εκ. αμιγείς εμπορικές επιχειρήσεις που απασχολούν 29 εκ. εργαζόμενους, εξυπηρετούν 500 εκ. καταναλωτές και δημιουργούν το 11% του ΑΕΠ της Ευρωπαϊκής οικονομίας.

Ειδικότερα, στην Ελλάδα σήμερα, οι περίπου 280.000 εμπορικές επιχειρήσεις απασχολούν 624.500 άτομα, καλύπτοντας το 17,6% της συνολικής απασχόλησης στην οικονομία. Κατά την περίοδο της κρίσης (2008/2014), το εμπόριο δέχθηκε ισχυρές πιέσεις, οι οποίες μεταφράζονται σε απώλεια περίπου 100.000 εμπορικών επιχειρήσεων και 220.000 θέσεων εργασίας. Κύριο χαρακτηριστικό του κλάδου είναι το μεγάλο πλήθος μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, που προσπαθούν να προσαρμοστούν στις συνεχώς εντεινόμενες συνθήκες ανταγωνισμού. Το εμπόριο, ένα κατεξοχήν ανοιχτό επάγγελμα, χαρακτηρίζεται από ιδιαιτερότητες που σχετίζονται με τις κινήσεις της αγοράς, την άμεση διάδραση με τους καταναλωτές και το μεγάλο ρίσκο που καλείται να αναλάβει και να διαχειριστεί ο Έλληνας ΜμΕ επιχειρηματίας. Οι θέσεις-προτάσεις της ΕΣΕΕ για το εμπόριο και την ανάπτυξη συμπεριλαμβάνονται σε 10 Άμεσες Δράσεις στήριξης της μικρομεσαίας εμπορικής επιχειρηματικότητας, οι οποίες συνοψίζονται επιγραμματικά ως εξής:

1. Δημιουργία ενός ρεαλιστικού, σταθερού, δίκαιου πλαισίου υπαγωγής επιχειρήσεων στις φορολογικές ασφαλιστικές και δανειακές ρυθμίσεις με τη προϋπόθεση της «εντός κρίσης μικρομεσαίας επιχείρησης».

2. Διαμόρφωση ενός δικτύου ανταγωνιστικής λειτουργίας για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με δράσεις όπως για παράδειγμα τα Ανοικτά Κέντρα Εμπορίου «Open Malls», στα παραδοσιακά εμπορικά κέντρα των πόλεων.

3. Παροχή προσαρμοσμένης καθοδήγησης προς τις ΜμΕ με την εξέλιξη της υπηρεσίας του «δικηγόρου του εμπόρου», στη θεσμοθέτηση του «Συνηγόρου του Επιχειρηματία», είτε ως αυτόνομης Ανεξάρτητης Αρχής, είτε ως αυτοτελούς Τμήματος του «Συνηγόρου του Πολίτη».

4. Υιοθέτηση μιας μακροπρόθεσμης στρατηγικής για την ανάπτυξη των ΜμΕ μεταξύ συνεργειών- συνεργασιών όλων των φορέων της αγοράς. Ενδυνάμωση του Κοινωνικού Διαλόγου για δημιουργία ανάπτυξης με απασχόληση.

5. Μετεξέλιξη συνεταιριστικών τραπεζών σε Αναπτυξιακή Τράπεζα Μικρών Επιχειρήσεων (ΑΤΜΕ) ειδικού σκοπού με τραπεζικές εγγυοδοτικές και χρηματοδοτικές δυνατότητες.

Δημιουργία σύγχρονων χρηματοδοτικών εργαλείων για «μικροδάνεια» στις ΜμΕ. με την ομπρέλα του ΕΤΕΑΝ.

6. Σχέδιο αντιμετώπισης της κερδοσκοπικής συμπεριφοράς όσων διαμορφώνουν «υψηλές εισαγόμενες τιμές» στην ελληνική αγορά που δεν είναι διαμορφωτής, αλλά αποδέκτης τιμών με την υιοθέτηση «Μιας τιμής-χαμηλής τιμής».

7. Σχέδιο σύνδεσης των start ups-follow ups και restarts, καθώς και κίνητρα διαδοχής της ελληνικής μικρομεσαίας οικογενειακής επιχείρησης.

8. Θέσπιση ενός νέου μοντέλου εμπορικής πίστης στην αγορά με «point system» για το σύστημα του ΤΕΙΡΕΣΙΑ.

9. Σχέδιο δράσης για τη προστασία του ηλεκτρονικού εμπορίου σε συνεργασία με την Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος

10. Ενίσχυση της θεσμικής ικανότητας των κοινωνικών εταίρων για στοχευμένη αξιοποίηση των κονδυλίων του νέου ΕΣΠΑ 2014-2020 με το σκεπτικό να αξιοποιηθεί κάθε ευρώ, αντί στη λανθασμένη λογική του να μη χαθεί ούτε ένα ευρώ και βεβαίως χωρίς αυτή τη φορά την εξαίρεση του εμπορίου.

Β. Η χάραξη της "Εθνικής Εμπορικής Οδού" από την ΕΣΕΕ

Οι επιχειρηματικοί κοινωνικοί εταίροι, υποστηρίζουμε ότι το πλέον επείγον ζήτημα της Ελλάδας είναι η δημιουργία νέων επιχειρήσεων και θέσεων εργασίας για το 1,3 εκ. πρώην εργοδοτών και μισθωτών που βρέθηκαν άνεργοι. Η βελτίωση των οικονομικών επιδόσεων μπορεί να επιτρέψει στους νέους να εισέλθουν στην αγορά εργασίας, να κάνει τα κοινωνικά συστήματα βιώσιμα και να επιλύσει τα προβλήματα των νοικοκυριών.

Για να γίνει αυτό η Ελλάδα πρέπει να γίνει πιο ελκυστική για ιδιωτικές επενδύσεις στη πραγματική της οικονομία και αυτό απαιτεί βελτίωση της ανταγωνιστικότητας. Ως εκ τούτου πρέπει πρώτα να έρθει η ανταγωνιστικότητα και αυτό απαιτεί μία συνεκτική προσέγγιση στη χάραξη της πολιτικής με νέους όρους, που θα καλύψουν όλες τις πτυχές της ελληνικής ανταγωνιστικότητας.

Ενόψει των συνεχών διαπραγματεύσεων της Κυβέρνησης με τη τρόικα αποστείλαμε στο Πρωθυπουργό, καθώς και τους αρμόδιους Υπουργούς, αναλυτικό υπόμνημα δέκα σημείων που αφορούν στο πακέτο των αναγκών του ελληνικού εμπορίου και των προτάσεων της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας.

Η ΕΣΕΕ ζήτησε από την ελληνική Κυβέρνηση να συμπεριληφθούν όλες οι προτάσεις του εμπορικού και επιχειρηματικού κόσμου στον οικονομικό "οδικό χάρτη" που παρουσιάζονται στη τρόικα, για τη "μετά μνημόνιο" εποχή. Η χάραξη της εθνικής "εμπορικής οδού" της αγοράς στον οικονομικό άξονα του "οδικού χάρτη" της Ελλάδας, που σχεδιάσαμε είναι ευθεία και ταχεία και κυρίως περιλαμβάνει τα πιο σημαντικά σημεία που πρέπει να αντιμετωπιστούν, με απόλυτη προτεραιότητα. Ενδεικτικά:

• Οι ελληνικές επιχειρήσεις χρειάζονται περισσότερες προσπάθειες για την εφαρμογή των ρεαλιστικών διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.

• Οι ελληνικές επιχειρήσεις χρειάζεται να αξιοποιήσουν εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό ώστε να εκσυγχρονιστούν.

• Οι ελληνικές επιχειρήσεις χρειάζονται εμβάθυνση της ενιαίας αγοράς στην Ευρώπη και εξασφάλιση για καλύτερη πρόσβαση στις αγορές τρίτων χωρών.

• Οι ελληνικές επιχειρήσεις χρειάζονται επαρκή πρόσβαση στη χρηματοδότηση.

• Οι ελληνικές επιχειρήσεις χρειάζονται τη δυνατότητα διαμόρφωσης τιμών, από τη παθητική αποδοχή τιμών.

• Οι ελληνικές επιχειρήσεις χρειάζονται νέα βάση μέτρησης της εμπορικής πίστης και δεύτερη ευκαιρία Ρύθμισης επιχειρηματικών οφειλών, εγγυήσεων και "κόκκινων" δανείων

• Οι ελληνικές επιχειρήσεις χρειάζονται εξωδικαστική επίλυση διαφορών πιστωτών-οφειλετών και Χρόνο Εξυγίανσης τους για αποπληρωμή των οφειλών τους.

• Οι ελληνικές επιχειρήσεις χρειάζονται την Αποκατάσταση των αδικιών της υπερφορολόγησης μικρομεσαίων και Στοχευμένες φορολογικές ελαφρύνσεις.

• Οι ελληνικές επιχειρήσεις χρειάζονται την εφαρμογή της πρότασης-λύσης "παγώματος" και αποποινικοποίησης των οφειλετών στον ΟΑΕΕ.

• Οι ελληνικές επιχειρήσεις χρειάζονται τη δημιουργία ενός καλύτερου, σοβαρού και κατανοητού Κώδικα δεοντολογίας και παραγωγικής λειτουργίας όλης της αγοράς.

Αυτές τις ρεαλιστικές προτάσεις της καθημερινότητας μας, που ικανοποιούν τις ανάγκες της αγοράς, θα μπορούσαμε οι μικρομεσαίοι να χαρακτηρίσουμε ως αναγκαίες και απαραίτητες μεταρρυθμίσεις.

Τα προ τετραετίας αιτήματα μας όπως: "στηρίξτε την εντός κρίσης ελληνική επιχείρηση", "καλύψτε ασφαλιστικά όλους τους μικρομεσαίους" και "δανείστε μας χρόνο, αντί για χρήμα", έστω και πολύ καθυστερημένα, επιτέλους εισακούστηκαν και ήρθε το πλήρωμα του χρόνου να υλοποιηθούν και από ότι φαίνεται με εντυπωσιακά αποτελέσματα. Η διαδρομή της "Εθνικής Εμπορικής Οδού" με τους 10 "Σταθμούς ανεφοδιασμού", που χάραξε η ΕΣΕΕ, είναι μονόδρομος για την ελληνική αγορά.

Γ. ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ

Η φετινή Έκθεση συμπίπτει με τη συμπλήρωση 20 χρόνων από την ίδρυση της ΕΣΕΕ και παρουσιάζεται στη πιο κρίσιμη στιγμή πολιτικών εξελίξεων για το μέλλον του τόπου.

• Απολογισμός του 2013 και εκτιμήσεις για το 2014:

Δύσκολα για όλους, αλλά ιδίως για τους μικρομεσαίους.

➢ Τόσο στον απολογισμό του 2013, όσο και στις εκτιμήσεις για το 2014, μεταξύ των εμπορικών επιχειρήσεων εμφανίζεται μια εικόνα «αντίρροπων» τάσεων, με σαφείς διαφορές μεταξύ των μεγαλύτερων επιχειρήσεων (ΑΕ και ΕΠΕ) που δείχνουν να τα πηγαίνουν σχετικά καλύτερα και των μικρότερων (ΟΕ-ΕΕ και ΑτΕ) που αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες δυσκολίες.

➢ Εκ πρώτης όψεως, το 2013 σηματοδότησε την επάνοδο στην κερδοφορία για τις ΑΕ και ΕΠΕ του εμπορίου, με κέρδη προ φόρου ύψους 1 δισ. € περίπου, ύστερα από τριετή περίοδο συσσώρευσης ζημιών. Ωστόσο το συγκεκριμένο στοιχείο δημιουργεί εν μέρει πλασματικές εντυπώσεις, καθώς μεγάλο μέρος της συνολικής κερδοφορίας προέρχεται από συγκεκριμένη εταιρεία.

Από την άλλη πλευρά, μείωση τόσο των πωλήσεων όσο και των κερδών τους δήλωσαν περίπου οι 8 στις 10 ΟΕ-ΕΕ και Ατομικές επιχειρήσεις.

➢ Η πτώση των επενδύσεων παγίου κεφαλαίου στις ΑΕ και ΕΠΕ του ελληνικού εμπορίου που είχε καταγραφεί τη διετία 2011-2012 φαίνεται να αποκλιμακώνεται το 2013, με την προσθήκη, έστω και οριακή, νέων παγίων.

Περισσότερες από 8 στις 10 ΟΕ-ΕΕ και ΑτΕ δήλωσαν ότι δεν πραγματοποίησαν επενδύσεις παγίου κεφαλαίου το 2013.

➢ Η γενική ρευστότητα βελτιώθηκε το 2013 στις ΑΕ και ΕΠΕ. Αντιθέτως, σχεδόν οι 6 στις 10 ΟΕ-ΕΕ και ΑτΕ δήλωσαν ότι περιορίστηκε σημαντικά η ρευστότητά τους.

➢ Η πλειονότητα (σχεδόν 53%) των ΟΕ-ΕΕ και ΑτΕ δηλώνει ότι βρίσκεται εκτός των ορίων της τραπεζικής χρηματοδότησης.

➢ Οι 8 στις 10 εταιρείες ΑΕ και ΕΠΕ εκτιμούν ότι οι πωλήσεις τους και τα κέρδη τους ΔΕΝπαρουσιάζουν επιδείνωση το 2014 (παρέμειναν σταθερά ή αυξήθηκαν). Αντίθετα, στην απόλυτη πλειοψηφία των ΟΕ-ΕΕ και ΑτΕ (πάνω από 60%) υπάρχει διάχυτη η εκτίμηση για νέα επιδείνωση πωλήσεων και κερδοφορίας το 2014.

➢ Η πλειονότητα των εμπορικών επιχειρήσεων, ανεξάρτητα από τη νομική τους μορφή, δήλωσαν στασιμότητα επενδύσεων το 2014.

➢ Η πλειονότητα των ΑΕ και ΕΠΕ εκτιμά ότι η ρευστότητά τους παρέμεινε σταθερή το 2014, ενώ 1 στις 3 εταιρείες αναφέρει βελτίωση της ρευστότητας.

Στις ΟΕ-ΕΕ και ΑτΕ, το 55% εκτιμά και πάλι επιδείνωση της ρευστότητας τους το τρέχον έτος.

• Προβλέψεις για το 2015: Συγκρατημένη αισιοδοξία από τους «μεγαλύτερους», αβεβαιότητα από τους «μικρότερους».

➢ Τα 3/4 των ΑΕ και ΕΠΕ εκτιμούν ότι οι πωλήσεις και τα κέρδη τους δεν θα παρουσιάσουνεπιδείνωση το 2015 (προβλέπουν αύξηση ή σταθερότητα).

Ωστόσο, σχεδόν το 40% των ΟΕ-ΕΕ και ΑτΕ προβλέπει και πάλι μείωση πωλήσεων και κερδών το 2015, ενώ ποσοστό άνω του 33% απέφυγε ή δεν ήταν σε θέση να προβλέψει την εξέλιξη.

➢ Η πλειονότητα των επιχειρήσεων, ανεξάρτητα από νομική μορφή, προβλέπει στασιμότητα επενδύσεων το 2015.

➢ Παραμένει κυρίαρχη τάση η στασιμότητα στην απασχόληση για όλες τις εμπορικές επιχειρήσεις.

➢ Η σχετική πλειοψηφία των ΑΕ και ΕΠΕ προβλέπει αυξημένη ρευστότητα το 2015. Αντίθετα, στις ΟΕ-ΕΕ και ΑτΕ επικρατεί η αβεβαιότητα και η απαισιοδοξία για την εξέλιξη της ρευστότητάς τους.

➢ Συνολικά, είναι έντονο το άγχος για επιβίωση από την κρίση. Σχεδόν 3 στις 10 ΑΕ και ΕΠΕ και περισσότερες από 4 στις 10 ΟΕ-ΕΕ και ΑτΕ θεωρούν αρκετά ή πολύ πιθανό να μην μπορούν να ανταποκριθούν στις τρέχουσες υποχρεώσειςτους το 2014. Ενώ το 9,3% των ΑΕ και ΕΠΕ και το 17,3% των ΟΕ-ΕΕ και ΑτΕ θεωρούν αρκετά ή πολύ πιθανή την παύση εργασιών τους (λουκέτο) μέσα στο 2014.

➢ Η μείωση της απασχόλησης (18,2%) και ο περιορισμός του κόστους λειτουργίας (17,4%)είναι οι κυριότερες επιλογές για τα μέτρα που προτίθενται να λάβουν οι ΑΕ και ΕΠΕ, ενώ για τις ΟΕ-ΕΕ και ΑτΕ κυριαρχούν ο περιορισμός του κόστους λειτουργίας (24,5%) και η μείωση τιμών (21,8%).

Ο στρατηγικός σχεδιασμός της νέας πορείας για την ελληνική οικονομία είναι ανάγκη να θεμελιωθεί στον κοινωνικό διάλογο, να υπάρξουν εκείνες οι ευρείες κοινωνικές συναινέσεις που θα οδηγήσουν στην πρόοδο της πατρίδας μας και στην ευημερία των Ελλήνων. Μόνο μέσα από ευρύτερες συναινέσεις και από την εκπροσώπηση όλων των φορέων της παραγωγικής και κοινωνικής δραστηριότητας, θα μπορέσουμε να υπερβούμε το συγκρουσιακό πολιτικό κλίμα, να προωθήσουμε τις προτάσεις μας και να παραμείνουμε χρήσιμοι στην κοινωνία.

Από την αρχή της κρίσης το 2009 η Ελλάδα έχει αλλάξει τρεις Κυβερνήσεις. Δημιουργήθηκε έτσι ένα εύθραυστο οικονομικό περιβάλλον, όπου η εφαρμογή της πολιτικής της Κυβέρνησης έγινε δυσκολότερη. Η δύσκολη σημερινή κατάσταση και πολλοί σοβαροί παράγοντες επιβάλλουν τη γενική οικονομική και πολιτική σταθερότητα της χώρας μας.

Προσωπικά, έχω μεγάλη πίστη στον διάλογο που υπηρετεί συλλογικούς στόχους, αλλά έχω και την απαίτηση ο πολιτικός διάλογος να υπηρετεί εθνικούς σκοπούς.

Εμείς οι κοινωνικοί εταίροι, πρέπει να είμαστε υπεύθυνοι να κάνουμε το διάλογο αποτελεσματικό και καρποφόρο, ενώ οι πολιτικοί εταίροι οφείλουν να αποτρέψουν τις περιπέτειες και να μας οδηγήσουν στην έξοδο από το μνημόνιο και τα επώδυνα μέτρα του.

Ας κοιτάξουμε μπροστά, στο μέλλον με σύνεση, συναίνεση και συνεννόηση. Όλοι οι Έλληνες το έχουμε ανάγκη, το αξίζουμε, το δικαιούμαστε και πιστεύω οτι τελικά θα το πετύχουμε.

Σας ευχαριστώ πολύ και σας εύχομαι καλές γιορτές.

Βασίλης Κορκίδης

       Εκτύπωση σελίδας
Πίσω Αρχή Aρχική σελίδα


ΓΡΑΦΕΙΑ: ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ 1, ΜΑΡΟΥΣΙ, Τ.Κ. 151 22. ΤΗΛ. 210 3217721, 210 3310096, 210 3240557, FAX: 210 3216671