ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ & ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΣΩΜΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ, ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ, ΗΠΕΙΡΟΥ & ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ Ταχυδρ Δ/νση: Ν.Ε.Ο. Πατρών-Αθηνών 12, 264 41, ΠΑΤΡΑ Τηλεομοιότυπο: 2610.429877 Πληροφορίες: Ν. Σαραφόπουλος Τηλέφωνο/fax: 2610.429877 E-mail: kepekded@otenet.gr | ΕΠΕΙΓΟΝ Πάτρα, 11 Νοεμβρίου 2014 Αριθ.Πρωτοκ.:186. ΠΡΟΣ: Όλα τα Τμήματα της Περιφερειακής Διεύθυνσης κκ Τμηματάρχες Άπαντες οι Επιθεωρητές (ενυπογράφως) ΚΟΙΝ: Σ.ΕΠ.Ε. / ΚΥ |
ΘΕΜΑ : «Συγκρότηση (Π.Δ. 113/2014), λειτουργικότητα, κατευθύνσεις ελεγκτικών και λοιπών δράσεων, νομιμότητα και απόδοση ενεργειών»
1. Μετά τη συγκρότηση (σε εφαρμογή του Π.Δ. 113/2014 «Οργανισμός Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας» - ΦΕΚ 180 Α/29-8-2014) , τοποθέτηση Προϊσταμένων (Διεύθυνσης και Τμημάτων) και Επιθεωρητών και την ανάληψη καθηκόντων παρ’ ‘Ολων, με την παρούσα Εγκύκλιο ανακεφαλαιώνουμε τις δεδομένες κεντρικές απαιτήσεις και κατευθύνσεις λειτουργίας και δράσης της Διεύθυνσής μας (βλ. Παράρτημα I), με στόχο την ομοιογενή ελεγκτική συμπεριφορά, όλων των Τμημάτων και ενός εκάστου των Επιθεωρητών, και προσμέτρηση της αποδοτικότητας.
2. Oι δραστηριότητες της Διεύθυνσης και των Τμημάτων οφείλουν να ακολουθούν δεσμευτικά τους άξονες στοχοθεσίας: α) Νομιμότητα και διαφάνεια διοικητικών λειτουργιών και ενεργειών, β) Πληρότητα επιθεωρήσεων και ποσοτική και ποιοτική απόδοση, γ) Συντονισμός δράσεων και ομοιογενής παρακολούθηση, δ) Ικανοποίηση Πολιτών και Εκπροσώπων Ενώσεων και ε) Επιμελής διαχείριση πόρων και υποδομών (βλ και Παράρτημα II).
3. Κεντρική δράση όλων των Επιθεωρητών, ανεξαρτήτως Τμήματος, αποτελεί η διενέργεια επιθεωρήσεων και ελέγχων προς διαπίστωση της ακριβούς τήρησης και εφαρμογής των διατάξεων της εργατικής νομοθεσίας για την ασφάλεια και υγιεινή των εργαζομένων.
Ο Σχεδιασμός ελέγχων, για το υπόλοιπο 2014, ακολουθεί τις κατευθύνσεις των Εκστρατειών (Εγκύκλιος 10777/22-7-14, εκρηκτικές ατμόσφαιρες, Εγκύκλιος 10773/22-7- 14, πτώσεις, 3809/22-7-14, και την Εγκύκλιο αρ. 10806/31-7-2014, προγραμματισμός δράσης επί θεμάτων Ασφάλειας και Υγείας) και τα (δεδομένα) Μητρώα Στοχοθεσίας, για έκαστο των Τμημάτων, με επιμελή συμπλήρωση και συμβατότητα με τις μηνιαίες αναφορές στατιστικών (Εγκύκλιος αρ. 23405/6-8-2014).
4. Τη συντονιστική ευθύνη της πραγματοποίησης των επιθεωρήσεων έχουν οι οικείοι Τμηματάρχες, που οφείλουν να συμμετέχουν και στην ελεγκτική πράξη σε περιπτώσεις εξέτασης καταγγελιών ή επιθεώρησης συνθέτων αντικειμένων. Οι οικείοι Τμηματάρχες, κάθε εργάσιμη ημέρα με το τέλος των επιθεωρήσεων, εξετάζουν και μελετούν (ως προς τον ενιαίο τύπο αναλυτικής σύνταξης και την πληρότητα των καταγραφών) τα δελτία Επιθεώρησης των Επιθεωρητών και δίνουν σχετικές οδηγίες χειρισμού των αντικειμένων κατά περίπτωση. Οι Τμηματάρχες της έδρας της Διεύθυνσης αναφέρουν τα συνοπτικά αποτελέσματα των ημερήσιων επιθεωρήσεων πριν τη λήξη του ωραρίου στη Δ/νση (και τον προγραμματισμό με την έναρξη του ωραρίου). Κάθε κλιμάκιο Επιθεωρητών που εξέρχεται για έλεγχο συμπληρώνει το σχετικό υπηρεσιακό Βιβλίο (εξόδου-εισόδου υπαλλήλων) ως ομάδα στην ίδια καταχώριση. Η ποσότητα και ποιότητα των επιθεωρήσεων οφείλει να ακολουθεί τις υπηρεσιακές κατευθύνσεις των εγκυκλίων, με συνέχεια και συνέπεια.
Ενδεικτικά, επισυνάπτεται (Παράρτημα III) σχεδιασμός γεωγραφικής κατάτμησης των χωρικών ορίων ενός Τμήματος (Αχαΐας) και αντιστοίχιση με τους ελεγκτές Επιθεωρητές.
Έκαστο Τμήμα οφείλει να επιμερίσει ούτως τα ελεγκτικά καθήκοντα.
Επίσης, ευθύνη των Προϊσταμένων Τμημάτων, πρέπει να καταστρώνεται και υλοποιείται πρόγραμμα πρόσθετων ελέγχων (υπερωριακής εργασίας, Κυριακών και εξαιρεσίμων ή κατά τη νύχτα), με συγκεκριμένες πραγματικές προτεραιότητες (επιχειρήσεις που λειτουργούν σε βάρδιες, εργοτάξια που εργάζονται νομίμως και εξαιρέσιμες, μονάδες 24ωρου λειτουργίας κ.λπ.). Για λόγους πιστοποίησης των ελέγχων να τηρούνται στοιχεία, ανά Επιθεωρητή και ημέρα παροχής πρόσθετης εργασίας (ώρες απασχόλησης, ελεγχθείσες επιχειρήσεις κ.λπ.).
5. Επιβάλλεται οι έλεγχοι και επιθεωρήσεις να έχουν ορατά και μετρήσιμα αποτελέσματα. Σε κάθε επιθεώρηση αναγράφονται και οι δεσμεύουσες διατάξεις νομοδιαταγμάτων και τίθεται εύλογη προθεσμία συμμόρφωσης. Ακολουθεί επανέλεγχος και διαπιστούται η συμμόρφωση των υπόχρεων. Σε ενάντια περίπτωση ακολουθείται η προβλεπομένη διαδικασία για την επιβολή κυρώσεων (μήνυσης ή διοικητικού προστίμου).
Στις κεντρικές επιθεωρήσεις να επιδιώκεται συνεργασία με τους εκπροσώπους των εργαζομένων (ΕΥΑΕ, εργοστασιακό Σωματείο ή όπου δεν υπάρχει Εργατικό Κέντρο της περιοχής, άρθρο 16 παρ. 7 Ν. 1264/1982), τον Τεχνικό Ασφάλειας και τον Γιατρό Εργασίας της επιχείρησης, με εξαντλητική χρήση των μέσων του διαλόγου, της ενημέρωσης και της πειθούς, τόσο προς τους εργοδότες όσο και προς τους εργαζόμενους, με συνεχή παρακολούθηση της πορείας των συγκεκριμένων ενεργειών συμμόρφωσης και σε αντίθετη περίπτωση την κίνηση των διαδικασιών επιβολής των νομίμων κυρώσεων.
6. Τα εργατικά ατυχήματα που αναγγέλλονται (υποχρεωτικά εντός 24 ωρών, άρθρο 43. 2.α Ν. 3850/2010) πρωτοκολλούνται και κατόπιν καταχωρούνται στο σχετικό Μητρώο (Βιβλίο) και ταξινομούνται στατιστικώς, σύμφωνα με τις εγκυκλίους διαταγές του Υπ. Εργασίας.
Στις περιπτώσεις σοβαρών και θανατηφόρων ατυχημάτων είναι απαραίτητη η άμεση παρουσία των Επιθεωρητών στο χώρο εργασίας. Για να εξασφαλισθεί το παραπάνω πρέπει να τηρούνται σχολαστικά οι οδηγίες μας για τηλεφωνική ειδοποίηση μέσω Αστυνομικών Αρχών κ.λπ. Πάραυτα πρέπει να ενημερώνεται με σύντομη αναφορά διά fax (21Ο-5231201) και η Δνση Προγραμματισμού και Συντονισμού του ΣΕΠΕ.
Στις περιπτώσεις των σοβαρών και θανατηφόρων ατυχημάτων συντάσσεται έκθεση αυτοψίας, που εκτός των άλλων πρέπει να περιλαμβάνει :
α. Περιγραφή των εργασιών που εκτελούσε ο παθών μόνος του ή με τη συνεργασία άλλων εργαζομένων, καθώς επίσης και περιγραφή των μέσων ή υλικών που χρησιμοποιούνταν στον τόπο του ατυχήματος.
β. Οι περιγραφές θα στηρίζονται στα ευρήματα και τις διαπιστώσεις του Επιθεωρητή κατά την αυτοψία, καθώς επίσης και στις μαρτυρίες. Για την ευκολότερη κατανόηση της περιγραφής πιθανόν να απαιτείται κάποιο σκαρίφημα ή φωτογραφία.
γ. Ανάλυση των ενεργειών του παθόντα τη στιγμή του ατυχήματος και επισήμανση των επικίνδυνων καταστάσεων ή ενεργειών που συνεισέφεραν στο ατύχημα.
Και
δ. Αναφορά των σχετικών ρυθμίσεων της Εργατικής Νομοθεσίας για την Υγ.- Ασφ. ή άλλων διατάξεων νόμων.
Οι Εκθέσεις Αυτοψίας εργατικών ατυχημάτων διαβιβάζονται στις αρμόδιες Ανακριτικές Αρχές από την Περειφερειακή Διεύθυνση (στην οποία αποστέλλονται από τα τοπικά Τμήματα), ενώ αντίγραφό τους κοινοποιείται στη Δ/νση Προγραμματισμού και Συντονισμού της κεντρικής υπηρεσίας του ΣΕΠΕ. Επισημαίνουμε ότι η έρευνα των εργατικών ατυχημάτων είναι άμεση και η σύνταξη μόνον των σύνθετων εκθέσεων αυτοψίας μπορεί να ολοκληρώνεται, το μέγιστο, εντός (40) ημερών.
Όλα τα εργατικά ατυχήματα πρέπει να ερευνώνται με κάθε επιμέλεια και διατύπωση υποδείξεων για άμεση λήψη μέτρων προς αποτροπή των κινδύνων. Τα τροχαία (εργατικά) ατυχήματα, καταγράφονται στο Μητρώο, δεν γίνεται όμως διερεύνηση των αιτίων. Τα ατυχήματα που εκ πρώτης είναι «παθολογικά» διερευνώνται και αν σχετίζονται με την εργασία ταξινομούνται κανονικά.
7. Στις ορισμένες, κατά μήνα, προθεσμίες να υποβάλλονται με επιμέλεια, παρά των Τμημάτων, τα συνοπτικά και αναλυτικά στατιστικά στοιχεία όλων των δράσεων, σύμφωνα με τις τρέχουσες εφαρμογές.
8. Κάθε πολίτης που προσέρχεται στις Υπηρεσίες μας, πρέπει να εξυπηρετείται αμέσως και αποτελεσματικά, χωρίς καθυστέρηση, με προθυμία, ευγένεια και λεπτότητα, όπως ορίζει ο Δημοσιοϋπαλληλικός Κώδικας (Ν.3528/2007 «Κύρωση του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Υπαλλήλων κ.λ.π.»). Η εξυπηρέτηση των πολιτών πρέπει να είναι πλήρης και άψογη από κάθε άποψη και όταν ζητούνται τηλεφωνικώς πληροφορίες.
Βλέπετε και Οδηγό καλής συμπεριφοράς (synigoros.gr), καθώς και Κανονισμό επικοινωνίας δημοσίων υπηρεσιών υπό της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Διοίκησης, 2003 (gspa.gr).
9. Υπενθυμίζουμε ότι τα Τμήματα δια των Τμηματαρχών (και των ελεγκτών Επιθεωρητών) οφείλουν να ολοκληρώσουν, σε όσες περιπτώσεις επιβολής προστίμου ασκήθηκε προσφυγή, Σχέδιο έγγραφης αντίκρουσης (και σε ηλεκτρονική μορφή) ώστε να υπάρχει ετοιμότητα Υποβολής στο Διοικητικό Πρωτοδικείο, μόλις μας κοινοποιηθεί κλήση ορισμού δικασίμου (Βλ. και συνολική διαδικασία συνεχούς παρακολούθησης των προστίμων και ενημέρωσης των τηρουμένων Βιβλίων και Φακέλλων, Εγκύκλιος ΣΕΠΕ αρ. 24963/19-11- 2010).
Εφιστούμε την προσοχή των οικείων Τμηματαρχών και των Κλιμακίων Επιθεώρησης, για την πιστότητα των διαδικασιών προς Επιβολή Διοικητικών Κυρώσεων.
Είναι απαιτητή η εγκαθιδρυμένη ομοιογενής πρακτική, από τη φάση σύνταξης των δελτίων ελέγχου, σύνταξης και επίδοσης ΠΕΠ, έως την επιμελέστατη παρακολούθηση της εξέλιξης των ΠΕΠ (πληρωμή, βεβαίωση μετά το πέρας των προθεσμιών, κ.ά.) και έως την παράσταση (δια δηλώσεως) κατά τις εκδικάσεις.
Αυξημένη ετοιμότητα και συνεργασίες έως την οριστική παράδοση/παραλαβή των παλαιών φακέλλων ΠΕΠ (από τα νέα Τμήματα ή και προς τα επεκταθέντα χωρικά).
10. Όλοι οι Επιθεωρητές, ευθύνη των Προϊσταμένων, οφείλουν να τηρούν αυστηρώς το υπηρεσιακό ωράριο λειτουργίας (Εγκύκλιοι ΣΕΠΕ αρ.24197/5-8 και 26252/16-11-2011), απαγορευομένων των αυθαιρέτων εξόδων εκ των γραφείων (ή της ενασχόλησης με τρίτα αντικείμενα κατά το υπηρεσιακό ωράριο).
11. Η χορήγηση των κανονικών αδειών (άρθρο 48 Δ.Κ.) γίνεται μετά την αίτηση του υπαλλήλου, έγκριση του Προϊσταμένου του οικείου Τμήματος και τελική έγκριση από την Διεύθυνση του ΚΕΠΕΚ, στην οποία διαβιβάζεται το σχετικό έντυπο (συνεχές για το 2014).
Τονίζουμε ότι δεν είναι αποδεκτές προσωπικές καταχρηστικές συμπεριφορές και στάσεις που αντιστρατεύονται την υπηρεσιακή ισόρροπη λειτουργία και προδίδουν, ταυτοχρόνως, αδυναμία αίσθησης του (οικείου) Τμήματος ως συνολικής υπηρεσιακής οντότητας.
12. Η απόφαση χορήγησης αναρρωτικής αδείας εκδίδεται από την Περιφερειακή Διεύθυνση, στην οποία διαβιβάζεται, ανάλογα με την περίπτωση (άρθρο 56, 62 Δ.Κ., ως τροποποιήθηκαν με τα άρθρα 2, 3 Ν. 4210/2013 ), η αίτηση και η υπεύθυνη δήλωση ή η γνωμάτευση του θεράποντα γιατρού ή η γνωμάτευση διευθυντή κλινικής δημόσιου νοσοκομείου ή η γνωμάτευση της αρμόδιας υγειονομικής αρχής (όταν αυτό απαιτείται κατά το άρθρο 56 Δ.Κ). Η διαβίβαση δικαιολογητικών για έκδοση γνωμάτευσης υγειονομικής επιτροπής γίνεται από τα τοπικά Τμήματα.
Αυξημένη ετοιμότητα και συνεργασίες έως την οριστική παράδοση/παραλαβή των φακέλλων προσωπικών στοιχείων (των Επιθεωρητών νέων Τμημάτων).
13. Οι εκτός έδρας κινήσεις με δικαίωμα αποζημίωσης καθορίζονται από το Ν. 2685/99, ΦΕΚ 35 Α΄ (και ΥΑ αρ. 2/54866/0022/20-7-99, 95152/5-11-99), ως τροποποιήθηκε (άρθρο 9 Ν. 3833/2010, κ.ά.) και ισχύει. Για την απόφαση κίνησης, υπό της Δνσης, απαιτείται έγγραφο του οικείου Τμήματος (συμβατό με τις Οδηγίες των ΥΔΕ) που ζητά έγκριση κίνησης αναφέροντας τους μετακινουμένους υπαλλήλους, τον προορισμό, τη χιλιομετρική απόσταση, το μέσο και το σκοπό μετακίνησης και την ύπαρξη σχετικής δεσμευμένης πίστωσης.
14. Η νομιμότητα κυκλοφορίας, χρήσης, συντήρησης και η έκδοση διαταγών πορείας και κίνησης των υπηρεσιακών αυτοκινήτων καθορίζονται από την ΚΥΑ 543/5543/2-3- 00 (ΦΕΚ 376Β΄/24-3-2000), ως ισχύει, και τις Εγκυκλίους αρ. 1409/13119/15-6-2010 (Γ. Κ.), αρ. 1862/14164/17-6-2014 (Οδήγηση και υποχρεώσεις αρ. 226/7007/30-3-2010).
Πιστή τήρηση του ανωτέρω πλαισίου και τήρηση των υλικών σε Βιβλίο – Φάκελλο κίνησης του υπηρεσιακού αυτοκινήτου, με μέριμνα των Οδηγών και των εξουσιοδοτημένων (την κάθε φορά) για υπογραφή των σχετικών αναλυτικών δελτίων.
15. Η οικονομική διαχείριση των Μονάδων μας πρέπει να είναι απολύτως σύμφωνη με το Ν.2362/95 « Περί δημοσίου λογιστικού», στα όρια των διαθέσιμων πιστώσεων μας.
Το ίδιο ισχύει και για τις προμήθειες υλικού (βλ. Εγκύκλιο ΥΕ αρ.163979/6-12-99). Βλ. και υποχρεώσεις διατακτών (ΣΕΠΕ αρ. 24493/20-10-2010 και 20123/14-1-2011 και Υπ.Οικονομικών αρ. 2/91118/26/29-12-2010, ΠΔ 113/2010 και Ν. 3871/2010). Βλ. περιορισμούς και πρακτική της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών (ΣΕΠΕ αρ.20082/12-1-2011 και Υπ. Οικονομικών αρ.2000285/ΕΞ2010/19-11-2010 και 2/57873/24-8-2010). Άπαντες οφείλουν να περιορίσουν τις τηλεφωνικές κλήσεις (ΣΕΠΕ αρ.23763/14-11-01 έως αρ. 21655/7-5-2010) και τις καταναλώσεις ενέργειας (στο ελάχιστο απαιτούμενο επίπεδο).
16. Άπαντες οφείλουν να τηρούν σε αρίστη κατάσταση τους υπηρεσιακούς εξοπλισμούς. Η συνολική εποπτεία διασφάλισης της χρήσης και λειτουργίας των εξοπλισμών βαρύνει (με τη συμβολή όλων των Επιθεωρητών) τους οικείους Τμηματάρχες.
Η ίδια ευθύνη αφορά και την ασφάλεια των χώρων και εγκαταστάσεων. Οποιαδήποτε ζημία ή καταστροφή θα βαρύνει τους υπαιτίους.
17. Εφιστούμε την προσοχή των Τμηματαρχών και όλων των Επιθεωρητών για την πιστή και ισόρροπη εκπλήρωση όλων των προβλεπομένων αρμοδιοτήτων και καθηκόντων με επιμέλεια, ομοιογένεια και συντονισμό, σαφήνεια, δικαιοσύνη, νομιμότητα, αμεροληψία, αντικειμενική κρίση και ευγένεια (Δημοσιοϋπαλληλικός Κώδικας Ν. 3528/2007 ΦΕΚ 26 Α/9-2-2007 και Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας Ν.2690/1999).
18. Οι έγγραφες απαντήσεις των Επιθεωρητών σε αιτήματα πολιτών ή ενώσεων, πρέπει να διαθέτουν πληρότητα, σαφήνεια και νομιμότητα σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και να είναι μέσα στις προθεσμίες διεκπεραίωσης.
19. Γνώμων των δράσεων αποτελεί η νομιμότητα των υπηρεσιακών ενεργειών και η προσωπική ευθύνη ενός εκάστου κατά την άσκηση των καθηκόντων της θέσης του μέσα στο πλαίσιο της συγκεκριμένης μονάδας (απρόσκοπτα, με επιμέλεια και ευσυνειδησία κατά τη διάρκεια των καθορισμένων ωραρίων, κατά τρόπο αμερόληπτο με τήρηση της υπηρεσιακής εχεμύθειας κ.λπ.). ΑΞΙΟΠΡΕΠΗΣ ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΕΥΓΕΝΕΙΑ, ΣΑΦΗΝΕΙΑ στις δράσεις, ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ, ΑΜΕΡΟΛΗΨΙΑ και ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΗ ΚΡΙΣΗ, αποτελούν απαράβατους κανόνες.
20. Τέλος, όλοι οι Επιθεωρητές, που θα λάβουν γνώση των ανωτέρω (βλ. και προηγούμενες Εγκυκλίους, την αρ. 26761/6-12-2011 Εγκύκλιο κ. Ειδικού Γραμματέα ΣΕΠΕ « Βασικές Αρχές ελέγχου για Επιθεωρητές Εργασίας» και τα προσανατολιστικά υλικά του Εργαστηρίου «Περιγραφή θέσεων εργασίας» (μετά του ILO, από 27-3-2013) και της Παρουσίασης (την τρέχουσα περίοδο) του Σχεδίου του νέου Επιχειρησιακού Μοντέλου Λειτουργίας του Σ.ΕΠ.Ε., στο πλαίσιο της υλοποίησης του έργου ΕΣΠΑ «Απλούστευση Διαδικασιών Σ.ΕΠ.Ε» της ομότιτλης πράξης του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Διοικητική Μεταρρύθμιση 2007-2013) ΟΦΕΙΛΟΥΝ με προσωπική ευθύνη να ανταποκριθούν άμεσα και γενικότερα να τηρούν και υλοποιούν με πιστότητα τις δεδομένες κατευθύνσεις δράσης, ώστε να διασφαλιστούν η λειτουργικότητα και η με υψηλό βαθμό απόδοση της Υπηρεσίας μας.
Ο Προϊστάμενος της Περιφερεικής Διεύθυνσης
Επιθεώρησης Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία
Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας, Ηπείρου & Ιονίων Νήσων
Νικόλαος Σαραφόπουλος