ΜΙΑ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΜΗΝΙΑΙΑΣ ΕΠΙΣΤΗΜOΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
"ΛΟΓΙΣΤΙΚΟΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΣ ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ & ΝΟΜΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ"

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΘΕΜΑΤΟΣ "ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ (πλην Υπ. Οικονομικών)"
Πίσω Aρχική σελίδα

 ΘΕΜΑ:  
Υπ. Ανάπτυξης (Τετάρτη - 23/04/2014)

Εισήγηση του Υπουργού Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη στην Υπογραφή Σύμβασης Συμμετοχής της KfW στο Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

23 Απριλίου, 2014

Εισήγηση του Υπουργού Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη στην Υπογραφή Σύμβασης Συμμετοχής της KfW στο Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο

«Κυρίες και Κύριοι,

Υπογράψαμε σήμερα την τελική συμφωνία ώστε η γερμανική επενδυτική τράπεζα KfW να συμμετάσχει με 100 εκ. ευρώ για την χρηματοδότηση των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων (ΜμΕ) με στόχο να ξεκινήσει άμεσα τη λειτουργία του, το Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο.

Με τα 100 εκ.ευρώ της συμφωνίας αυτής και αλλά 100 εκ.ευρώ που θα εισφέρει σε πρώτη φάση το ελληνικό δημόσιο, μπαίνει σε λειτουργία το πρώτο από τα τρία επιμέρους υπό-ταμεία που θα βρίσκονται υπό την ενιαία ομπρέλα του Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου. Αυτό για τη δανειοδότηση των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων.

Πρόκειται στην ουσία, για ένα ακόμη εργαλείο στη μεγάλη εθνική προσπάθεια που κάνει η Ελλάδα σήμερα για την ανάκαμψη και την ανάπτυξη.

Για τη δημιουργία του Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου, απαιτήθηκε πολλή δουλειά, από πολλούς ανθρώπους, για πολλούς μήνες και συγκεκριμένα:

1. Ολοκληρώθηκαν οι αναγκαίες προπαρασκευαστικές ενέργειες και οι διαπραγματεύσεις σε πολιτικό επίπεδο για να αντιμετωπιστούν ενστάσεις που είχαν εκφραστεί αρχικά από την Τρόϊκα, με τη συμμετοχή του ίδιου του Πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά και των υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης.

2. Ψηφίσθηκε ο νόμος για τη σύσταση του Ταμείου

3. Εκπονήθηκαν οι απαραίτητες μελέτες από τους διεθνούς κύρους οίκους, Finance in Motion, OliverWyman και Ernst & Young , μετά από συνεννόηση με την KfW, την ΕΤΕπ , το Γαλλικό Υπουργείο Οικονομικών και εκπροσώπους της Task Force και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

4.Έγιναν οι προκαταρκτικές συμφωνίες χρηματοδότησης με την KfW και το Ίδρυμα Ωνάση.

5. Δεσμεύθηκαν τα πρώτα 100 εκατ. ευρώ από τα350 εκ. ευρώ που θα εισφέρει , συνολικά, το Ελληνικό Δημόσιο.

Και ακολούθως τώρα:

1. Βρίσκονται σε εξέλιξη, επαφές και με άλλες επενδυτικές τράπεζες και funds για να συμμετάσχουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στο Ταμείο, όπως π.χ. με το γαλλικό Ταμείο Παρακαταθηκών CDC και τη γαλλική Τράπεζα Δημοσίων Επενδύσεων BPI.

2. Την προσεχή εβδομάδα αναμένεται η υπογραφή μνημονίου συνεργασίας για τη συμμετοχή και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων

3. Και χάρη στη σημερινή συμφωνία, θα συσταθεί εντός 20 ημερών το πρώτο από τα τρία επιμέρους υπο-ταμεία, δηλαδή εκείνο που θα διευκολύνει τη χρηματοδότηση τις ΜμΕ με δάνεια για κεφάλαια κίνησης με αποπληρωμή του κεφαλαίου στη λήξη (δηλ. στη διάρκεια της σύμβασης η επιχείρηση θα πληρώνει μόνο τόκους). Αλλά παράλληλα θα στηρίζει και την αναχρηματοδότηση υφιστάμενων δανείων των βιώσιμων επιχειρήσεων. Με νέα προϊόντα δηλαδή, που καλύπτουν τα συγκεκριμένα κενά χρηματοδότησης της ελληνικής αγοράς.

Θεωρούμε πως τα κεφάλαια του Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου θα πολλαπλασιαστούν τους επόμενους μήνες:

  • αφενός με τη λειτουργία των δύο επόμενων υπο-ταμείων, που αφορούν στα έργα υποδομής και την κεφαλαιουχική συμμετοχή σε ΜμΕ με προοπτικές ανάπτυξης
  • και αφετέρου με τη μόχλευση των κεφαλαίων από τραπεζικά και άλλα ιδιωτικά κεφάλαια.

Κυρίες και Κύριοι,

Αλλά θέλω να τονίσω πως ειδικά για την ελληνική κυβέρνηση, η σημερινή συμφωνία είναι τριπλά σημαντική:

  • πρώτον: διότι στέλνει ένα μήνυμα αλληλεγγύης στην Ελλάδα – στην προσπάθεια να ξεπεράσει οριστικά την κρίση.
  • δεύτερον: διότι στηρίζει τις ελληνικές επιχειρήσεις και κυρίως τις ΜμΕ που σήμερα βρίσκονται σε μια κρίσιμη καμπή ώστε να σταθούν στα πόδια τους και να προχωρήσουν
  • τρίτον: διότι ενισχύει τις προσπάθειες μας για να δημιουργήσουμε ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο για τη χώρα, με έμφαση στην επιχειρηματικότητα, την εξωστρέφεια και τη στήριξη της απασχόλησης.

Με τις σκέψεις αυτές, θέλω να ευχαριστήσω θερμά την KfW για τη συνεργασία, αλλά και όλους όσοι εργάστηκαν εντατικά τους προηγούμενους μήνες και να δεσμευθώ πως σε ό,τι μας αφορά θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε με ταχύτητα και αποφασιστικότητα».

 

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Ξεκινά με 200 εκατ. ευρώ το πρώτο από τα τρία ταμεία του Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου

Μετά την υπογραφή, σήμερα Τετάρτη 23 Απριλίου, της συμφωνίας με την γερμανική KfW για την συμμετοχή της στη χρηματοδότηση του Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου (Institution for Growth in Greece, IFG) με 100 εκατ. ευρώ ανοίγει ο δρόμος για τη σύσταση του Ταμείου Χρηματοδότησης Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων ως νομικού προσώπου, κάτι που θα έχει υλοποιηθεί το επόμενο 20ήμερο.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τον ιδρυτικό του νόμο, το Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο θα μπορεί να χρηματοδοτεί μικρομεσαίες επιχειρήσεις και περιφερειακά έργα υποδομής με ίδια κεφάλαια, δάνεια και άλλα συνήθη χρηματοπιστωτικά μέσα, καθώς και να συμμετέχει σε κεφάλαια επενδυτικών συμμετοχών και επενδυτικού κινδύνου.

H νομική μορφή του IfG θα είναι Umbrella Fund με την δημιουργία αρχικά των αντίστοιχων τριών Υπο-ταμείων (Sub-funds):

1. Χρηματοδότησης ΜΜΕ με κεφάλαια κίνησης και με δυνατότητα αναχρηματοδότησης υφιστάμενων δανείων βιώσιμων επιχειρήσεων.

2. Κεφαλαιουχικής συμμετοχής σε βιώσιμες ΜΜΕ με προοπτικές ανάπτυξης

3. Χρηματοδότησης περιφερειακών έργων υποδομής κυρίως στην περιφέρεια

Η λειτουργία του IfG θα ξεκινήσει από το πρώτο υπό-ταμείο (ως ξεχωριστή νομική οντότητα που θα ενσωματωθεί αργότερα στο Umbrella Fund), που αποσκοπεί στη χρηματοδότηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων, στο οποίο θα συμμετάσχει η KfW. Στο ίδιο υπό-ταμείο θα κατατεθούν και τα πρώτα 100 εκατ. ευρώ που θα συνεισφέρει το Ελληνικό Δημόσιο (από τα 350 εκατ. συνολικά που θα εισφερθούν σταδιακά), τα οποία έχουν ήδη δεσμευθεί από το ΠΔΕ.

Την προσεχή εβδομάδα αναμένεται η υπογραφή μνημονίου συνεργασίας για τη συμμετοχή και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων στο Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο ενώ, υπενθυμίζεται, έχει ήδη υπογραφεί αντίστοιχη συμφωνία με το Ίδρυμα Ωνάση που προβλέπει τη συμμετοχή του με κεφάλαια έως 30 εκατ. ευρώ.

Τα κεφάλαια του Ταμείου θα πολλαπλασιαστούν αφενός με τη λειτουργία, τους επόμενους μήνες, των δύο επόμενων υπο-ταμείων και αφετέρου με τη μόχλευση των κεφαλαίων από τραπεζικά και άλλα ιδιωτικά κεφάλαια. Το σημαντικό, όπως έχει δείξει η εμπειρία, είναι να γίνει σωστή αρχή. Για παράδειγμα το European Fund for Southeastern Europe ( EFSE ) που συστήθηκε το 2008 με αρχικά κεφάλαια χρηματοδότησης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων της Νοτιοανατολικής Ευρώπης ύψους 280 εκατ. ευρώ, με συμμετοχή επίσης της KfW , σήμερα έχει παράσχει χρηματοδοτικά κεφάλαια άνω των 2,5 δις. Ευρώ.

Παράλληλα:

-Υπάρχει ισχυρή βούληση της Γαλλικής Κυβέρνησης να συμμετέχει επίσης στο IfG μέσω του γαλλικού Ταμείου Παρακαταθηκών CDC (Caisse des Depots) ή BPI της Τράπεζας Δημοσίων Επενδύσεων (Banque des Public Investiments).

-Έχει εκφρασθεί κατ αρχήν ενδιαφέρον από την κυβέρνηση του Abu Dahbi καθώς και την China Development Bank.

-Είναι σε εξέλιξη επαφές και με άλλες επενδυτικές τράπεζες και funds για να συμμετάσχουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στο Ταμείο.

Με τη δημιουργία του Ταμείου η Ελληνική κυβέρνηση προσπαθεί να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της δυσκολίας άντλησης κεφαλαίων για τους τομείς της οικονομίας που έχουν το απαιτούμενο ειδικό βάρος και μπορούν να συμβάλουν αποφασιστικά στην ανάπτυξη της οικονομίας.

Το Ταμείο θα λειτουργεί σύμφωνα με τη νομοθεσία της ΕΕ, με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και ένας από τους βασικούς του σκοπούς, σύμφωνα και με τον ιδρυτικό του νόμο, είναι η κερδοφορία και η παραγωγή αποδόσεων για τους μετόχους του. Σύμφωνα με το μέχρι στιγμής σχεδιασμό, θα παράσχει κεφάλαια αλλά και υποστήριξη - εμπειρογνωμοσύνη που θα βελτιώσει τις διαδικασίες επιλογής και την ολοκλήρωση των επενδυτικών σχεδίων.

Το Ταμείο θα χρηματοδοτηθεί από τρεις τύπους κεφαλαίων, χωρίς να απαιτούνται πρόσθετα κονδύλια από τα ευρωπαϊκά κράτη:

• Kεφάλαια από το εθνικό σκέλος του ΠΔΕ και τα Διαρθρωτικά ταμεία

• Άμεσες χρηματοδοτήσεις ή εγγυήσεις από αναπτυξιακές τράπεζες (π.χ. KfW) και διεθνείς επενδυτικούς οργανισμούς (π.χ. ΕΤΕπ).

•Kεφάλαια από ιδιώτες επενδυτές και τοπικά/διεθνή χρηματοπιστωτικά ιδρύματα

Οι ομάδες διαχείρισης των εργασιών του Ταμείου θα επιλεγούν με διαφανή ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια από το Διοικητικό Συμβούλιο που θα αποτελείται από εκπροσώπους των συνιδρυτών (Ελληνική Κυβέρνηση, KFW, EIB Group, CDC/BPI, Ίδρυμα Ωνάση) και στο οποίο η Ελληνική πλευρά δεν θα έχει τον έλεγχο της πλειοψηφίας.

Τους τελευταίους μήνες, σε συνέχεια των επαφών σε πολιτικό επίπεδο του ίδιου του Πρωθυπουργού και των υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης, ολοκληρώθηκαν όλες οι απαιτούμενες προπαρασκευαστικές ενέργειας από την πλευρά της κυβέρνησης για την δημιουργία του Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου. Συγκεκριμένα:

1. Ψηφίστηκε ο νόμος για τη σύσταση του Ταμείου (4224/2013).

2. Ολοκληρώθηκαν οι απαραίτητες εξειδικευμένες μελέτες για το IfG κατόπιν συνεννόησης με την KFW, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (EIB/EIF) το Γαλλικό Υπουργείο Οικονομικών (CDC/BPI) και εκπροσώπους της Task Force και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι μελέτες που εκπονήθηκαν από τους εγνωσμένου διεθνούς κύρους οίκους Finance in Motion, OliverWyman και Ernst & Young, προσδιορίζουν με σαφήνεια το πλαίσιο στο οποίο θα πρέπει να επικεντρωθεί η λειτουργία των τριών επιμέρους υπό ίδρυση ταμείων (Χρηματοδότησης ΜΜΕ, Κεφαλαιουχικών συμμετοχών σε ΜΜΕ και Χρηματοδότησης Έργων Υποδομής) με στόχο την κάλυψη σημαντικών κενών στη χρηματοδότηση διαφόρων τομέων της ελληνικής χρηματοπιστωτικής αγοράς.

3. Δεσμεύθηκαν τα 100 εκατ. ευρώ που θα εισφέρει σε αυτή τη φάση το Ελληνικό Δημόσιο.

Το Παρασκήνιο

• Το καλοκαίρι του 2012 ο ΥΠΑΑΝ Κ. Χατζηδάκης ζητά από την Διεθνή Συντονιστική Επιτροπή, που είχε οριστεί προηγουμένως από τον Μ. Χρυσοχοϊδη, να ολοκληρώσει την εισήγησή της προς την Ελληνική Κυβέρνηση το συντομότερο δυνατόν. Στην Επιτροπή αυτή στέλνει εκπροσώπους του ο επικεφαλής της Task Force για την Ελλάδα, Horst Reichenbach, που στηρίζει το εγχείρημα.

• Αποφασίζεται να εγκαταλειφθεί η ιδέα της ίδρυσης Τράπεζας γιατί κρίνεται από όλους τους ειδικούς ότι η ίδρυση ενός Ταμείου θα ήταν πιο γρήγορη νομικά και πιο αποτελεσματική οικονομικά.

• Στις διαπραγματεύσεις με το ΥΠΑΑΝ το καλοκαίρι του 2012 η τρόικα τοποθετείται αρνητικά.

• Η κυβέρνηση επιμένει και προωθεί συστηματικά την ιδέα για την δημιουργία του IfG στα αρμόδια κέντρα αποφάσεων στην Ευρώπη. Πέρα από την κάλυψη ενός τμήματος του κενού ρευστότητας, στην οποία μπορεί να συμβάλει η ίδρυση αυτού του Ταμείου, το υπουργείο Ανάπτυξης προβάλει και το πολιτικό μήνυμα «Όχι μόνο μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής αλλά και πολιτικές που να υπογραμμίζουν την αλληλεγγύη της Ευρώπης».

• Ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς θέτει το θέμα στην γερμανική κυβέρνηση (κατά την επίσκεψη Σαμαρά στο Βερολίνο το καλοκαίρι του 2012 και στην συνέχεια κατά την επίσκεψη Merkel στην Αθήνα) και την EIB (επισκέψεις Hoyer), στην Commission και στην γαλλική κυβέρνηση (κατά την επίσκεψη Hollande στην Αθήνα).

• Στη δύσκολη προσπάθεια με «όπλο» την πρώτη έρευνα της Oliver Wyman ο κ. Χατζηδάκης πείθει το ΔΝΤ και με τις συντονισμένες προσπάθειες του Υπουργού Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα και του προέδρου του ΣΟΕ Πάνου Τσακλόγλου πείστηκε συνολικά η τρόικα. Περιλαμβάνεται μνεία για την δημιουργία και το πλαίσιο του IfG στο Memorandum του περασμένου καλοκαιριού.

• Η υπογραφή του MOU με την γερμανική πλευρά για την δημιουργία του Ελληνικού Αναπτυξιακού Ταμείου (με την KfW) κατά την διάρκεια της επίσκεψης Schaeuble στην Αθήνα στις 18 Ιουλίου αποτελεί το επιστέγασμα πολύμηνης σοβαρής δουλειάς και σημαντικό βήμα στην πορεία για την ίδρυση του Ελληνικού Αναπτυξιακού Ταμείου. Ακολουθεί η υπογραφή MOU με το Ίδρυμα Ωνάση τον Οκτώβριο 2013 με συμβολισμό για την συμμετοχή Ελλήνων αξιόπιστων ιδιωτών επενδυτών στο εγχείρημα.

• Τον Οκτώβριο του 2013, στη συνάντηση του κ. Moscovici με τον κ. Χατζηδάκη ο Γάλλος υπουργός Οικονομίας, παρά τις αντιδράσεις της δημόσιας διοίκησης της χώρας του, δεσμεύεται ότι με πολιτική λύση θα διασφαλισθεί η συμμετοχή της Γαλλίας στο εγχείρημα.

• Παράλληλα συνεχίζονται οι προσπάθειες προς την ΕΤΕπ η οποία ζητά περαιτέρω μελέτες. Πέρα από την αρχική μελέτη της OliverWyman ετοιμάζονται ακόμη τρεις μελέτες που όλες αποδεικνύουν πόσο ρεαλιστικό είναι το εγχείρημα. Μία της Finance in Motion (για τον τομέα της χρηματοδότησης ΜΜΕ), μια της Ernst & Young (για τον τομέα της χρηματοδότησης έργων υποδομής) και άλλη μία από την OliverWyman (για τον τομέα των κεφαλαιουχικών συμμετοχών σε ΜΜΕ).

• Τον Απρίλιο 2014 ο πρόεδρος της ΕΤΕπ στέλνει ξεκάθαρα το μήνυμα, μέσω τηλεοπτικής του συνέντευξης ότι η τράπεζα θα υπογράψει συμφωνία συνεργασίας, όπως η KfW. Η συμφωνία πρόκειται να υπογραφεί την προσεχή εβδομάδα.

• Εν τω μεταξύ ο κ. Wolfgang Schäuble δίνει εντολή να ξεπεραστούν διαδικαστικά προβλήματα που είχαν προκύψει τους τελευταίους μήνες στη Γερμανία και καθιστά παντού ξεκάθαρο ότι αυτό για το οποίο αρχικά αμφέβαλλε η τρόικα, τώρα είναι προτεραιότητα της ίδιας της Γερμανίας.

             

Ερωτήσεις – Απαντήσεις για το Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο

  1. Ποια θα είναι τα κεφάλαια του Ταμείου και ποιος θα τα εισφέρει; Πόσα θα εισφέρει το Ελληνικό Δημόσιο;

Τ o Ελληνικό Δημόσιο θα επενδύσει το ποσό των 350 εκατ. ευρώ, με χρηματοδοτικές πηγές το ΠΔΕ ή / και το ΕΣΠΑ. Το τελικό ύψος των κεφαλαίων που θα διαχειρίζεται το ταμείο θα γίνει γνωστό όταν ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις με τους υποψήφιους επενδυτές.

2. Θα έχει το Δημόσιο την απόλυτη πλειοψηφία των μετοχών;

Το τελικό ποσοστό του Ελληνικού Δημοσίου δεν θα υπερβαίνει το 50% του μετοχικού κεφαλαίου στο τέλος της διαδικασίας κεφαλαιοποίησης του Ταμείου.

  1. Ποιος και με ποια διαδικασία θα ορίζει τη διοίκηση του Ταμείου;

Το Ταμείο θα διοικείται από επαγγελματικό management διεθνούς εμβέλειας που θα επιλεγεί από τους μετόχους του κατά τις προβλέψεις του Καταστατικού του, μετά από διαφανή διαδικασία επιλογής , με βάση τις αρχές της εταιρικής διακυβέρνησης και την ευρωπαϊκή νομοθεσία για τους διαχειριστές κεφαλαίων. Εκπρόσωποι του Ελληνικού Δημοσίου στα συλλογικά όργανα διοίκησης θα είναι οι Υπουργοί Οικονομικών και Ανάπτυξης ή εκπρόσωποί τους που θα ορίζονται με υπουργική απόφαση.

  1. Ποιος και με ποια διαδικασία θα αποφασίζει ποιες επενδυτικές προτάσεις θα χρηματοδοτηθούν και ποιες όχι;

Οι επενδυτικές προτάσεις θα αξιολογούνται από τη διοίκηση του Ταμείου και η απόφαση κατά τη διεθνή πρακτική θα λαμβάνεται από επιτροπή επενδύσεων, η οποία θα αποτελείται κατά πλειοψηφία από ανεξάρτητα μέλη εγνωσμένης επαγγελματικής εμπειρίας.

  1. Σε ποιους τομείς θα επενδύει το Ταμείο;

Το Ταμείο θα παρέχει κεφάλαια στις ελληνικές τράπεζες για χρηματοδότηση ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ) με ευνοϊκούς όρους. Επίσης, θα παρέχει κεφαλαιακή στήριξη σε ΜΜΕ συμμετέχοντας στο μετοχικό τους κεφάλαιο. Τρίτον, θα χρηματοδοτεί έργα υποδομής που δεν καλύπτονται απευθείας από τα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.

  1. Υπάρχουν ήδη πληθώρα εργαλείων για την παροχή ρευστότητας, εγγυήσεων κλπ. στις ΜΜΕ, όπως για παράδειγμα τα χρηματοδοτικά προγράμματα του ΕΤΕΑΝ. Τι διαφορετικό θα προσφέρει το Ταμείο ώστε να κρίνεται απαραίτητη η σύστασή του;

Στόχος του Ταμείου είναι να λειτουργήσει κατά βάση ως πλατφόρμα για την προσέλκυση ξένων κεφαλαίων στην Ελληνική Οικονομία. Επίσης στόχος του είναι να βοηθήσει ενεργά στην αντιμετώπιση του μεγάλου προβλήματος ρευστότητας στην πραγματική οικονομία και τις ΜΜΕ με παροχή δανείων φθηνότερου κόστους (χαμηλότερου επιτοκίου) στις Ελληνικές επιχειρήσεις. Το Ταμείο δεν έχει σκοπό να υποκαταστήσει τα υπάρχοντα εργαλεία, αντιθέτως σκοπό έχει να τα συμπληρώσει ούτως ώστε να αυξηθεί η συνολική θετική επίδρασή τους στην ρευστότητα της οικονομίας. Για παράδειγμα το Επενδυτικό Ταμείο θα μπορεί να αποκτά μετοχική συμμετοχή σε ΜΜΕ, κάτι που δεν μπορεί να κάνει το ΕΤΕΑΝ. Επίσης θα μπορεί να παρέχει ανακυκλούμενα κεφάλαια κίνησης ή αναχρηματοδοτήσεις δανείων βιώσιμων ΜΜΕ, που επίσης εκφεύγουν της δραστηριότητας του ΕΤΕΑΝ.

  1. Ποιο είναι το πλεονέκτημα του Ταμείου για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε σχέση με τα υπάρχοντα εργαλεία χρηματοδότησης;

Δύο από τα πλεονεκτήματα είναι ότι το Ταμείο θα μπορεί να παρέχει δάνεια για κεφάλαια κίνησης με αποπληρωμή του κεφαλαίου στη λήξη (δηλ. στη διάρκεια της δανειακής σύμβασης η επιχείρηση θα πληρώνει μόνο τόκους), καθώς επίσης, όπως αναφέρθηκε, ότι θα μπορεί να αναχρηματοδοτεί υφιστάμενα δάνεια βιώσιμων μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Τα χαρακτηριστικά αυτά διευκολύνουν την γρηγορότερη και ασφαλέστερη απορρόφηση των διαθέσιμων πόρων από την αγορά.

  1. Γιατί επελέγη ως έδρα του Ταμείου το Λουξεμβούργο;

Η επιλογή αυτή έγινε για λόγους ευελιξίας και σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα για τη λειτουργία αντίστοιχων θεσμών. Περαιτέρω επελέγη για τη διευκόλυνση επενδυτών τρίτων χωρών, πλην της Ελλάδας, να χρηματοδοτήσουν το Ταμείο και, εμμέσως, την ελληνική οικονομία, που είναι και το ζητούμενο. Στην πραγματικότητα αυτό που έχει τελικά περισσότερη σημασία είναι ότι το Ταμείο θα δραστηριοποιείται στην Ελλάδα και θα επενδύει σε ελληνικές επιχειρήσεις.

  1. Πώς μπορεί μια επιχείρηση να πάρει δάνειο από το Ταμείο; Οι επιχειρηματίες θα έρχονται σε απευθείας επαφή ή μέσω τραπεζών;

Οι επιχειρήσεις θα έρχονται σε επαφή με το Ταμείο για δάνεια μέσω των Ελληνικών Τραπεζών κατά το επιχειρησιακό μοντέλο της KFW ή άλλων αντίστοιχων οργανισμών.

  1. Με τι επιτόκια θα χορηγούνται τα δάνεια; Θα είναι το τρέχον επιτόκιο της αγοράς ή χαμηλότερο; Θα απαιτούνται εξασφαλίσεις;

Ο στόχος του Ταμείου είναι να εκμεταλλευτεί την υψηλή πιστοληπτική αξιολόγηση των βασικών εταίρων ούτως ώστε το επιτόκιο χορηγήσεων στις ΜΜΕ (μέσω των ελληνικών τραπεζών) να είναι σημαντικά χαμηλότερο από το σημερινό. Οι εξασφαλίσεις θα ορίζονται με τραπεζικά κριτήρια.

  1. Ο νόμος προβλέπει διάφορες κατηγορίες κεφαλαίων που θα αντανακλούν τα επίπεδα συνδεδεμένου ρίσκου. Υπάρχει κίνδυνος να υποστεί το Δημόσιο όλες τις επισφάλειες και οι τρίτοι επενδυτές να πάρουν τις αποδόσεις από τις «σίγουρες» επενδύσεις;

Το Ελληνικό Δημόσιο κατά την συνήθη διεθνή πρακτική θα αναλάβει το πρώτο και υψηλότερο επίπεδο κεφαλαιακού ρίσκου με στόχο την επιτυχή δημιουργία πλατφόρμας προσέλκυσης επενδύσεων στην Ελληνική Οικονομία. Αυτό το ρίσκο άλλωστε αναλαμβάνει ήδη το Ελληνικό Δημόσιο με τους εκάστοτε αναπτυξιακούς νόμους χωρίς μάλιστα κανείς άλλος να συμμετέχει σε αυτό. Επιπλέον, το Ελληνικό Δημόσιο προσδοκά υπεραξίες από το συμμετοχή του στο Ταμείο, κάτι που δεν ισχύει για τις ενισχύσεις του αναπτυξιακού νόμου.

11. Γιατί προβλέπονται ξεχωριστές διοικήσεις για κάθε Υπο-ταμείο;

Η διοίκηση του Ταμείου θα είναι ενιαία. Ωστόσο, κατά τα διεθνή πρότυπα μπορεί να συνιστώνται υποταμεία για διαφορετικούς τομείς δραστηριότητας. Καθένα από τα ταμεία αυτά είναι λογικό να χρειάζεται managers με αντίστοιχη διοικητική εμπειρία διαχείρισης επενδύσεων στον συγκεκριμένο τομέα.

12. Έχουν γίνει μελέτες για τη σκοπιμότητα ίδρυσης του Ταμείου και από ποιους φορείς;

Έχει γίνει μελέτη από τη διεθνή εταιρία Oliver Wyman για τη σκοπιμότητα ίδρυσης του ταμείου, από την οποία προέκυψε ότι υπάρχει σημαντικό κενό χρηματοδότησης στην ελληνική αγορά, ιδιαίτερα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ύψους 15 – 18 δις. ευρώ. Αυτό καθιστά ακόμη πιο επιτακτική την ανάγκη δημιουργίας του Ταμείου. Έχουν γίνει επίσης εξειδικευμένες μελέτες από τις εταιρίες Finance in Motion (για τον τομέα της χρηματοδότησης ΜΜΕ), Ernst & Young (για τον τομέα της χρηματοδότησης έργων υποδομής) και άλλη μία από την OliverWyman (για τον τομέα των κεφαλαιουχικών συμμετοχών σε ΜΜΕ).

13. Από ποιους προετοιμάζεται το Ταμείο;

Το Ταμείο προετοιμάζεται από ομάδα εργασίας που αποτελείται από εκπροσώπους των βασικών χρηματοδοτών, δηλαδή της KfW, της ΕΤΕπ, του γαλλικού υπουργείου Οικονομικών, του Caisse de s Depots και των υπουργείων Ανάπτυξης – Ανταγωνιστικότητας και Οικονομικών με την υποστήριξη του Invest in Greece.

14. Γιατί προτιμήθηκε η λύση του Ταμείου αντί της ίδρυσης Τράπεζας;

Γιατί στο υπάρχον τραπεζικό περιβάλλον της Ελλάδας, που έχει οδηγηθεί σε μεγάλη συγκέντρωση για λόγους ασφάλειας, θα ήταν πολύ δύσκολο να ιδρυθεί νέα τράπεζα, η οποία θα απαιτούσε έτσι κι αλλιώς περισσότερα κεφάλαια και θα λειτουργούσε σε πολύ αυστηρότερο ρυθμιστικό πλαίσιο. Επιπλέον το ταμείο μπορεί να λειτουργήσει πολύ πιο ευέλικτα σε σχέση με μια Τράπεζα, ενώ σε αντίθεση με τις τράπεζες μπορεί να αποκτά μετοχική συμμετοχή σε επιχειρήσεις.

15. Έχει συμφωνήσει η τρόικα με τη σύσταση του Ταμείου;

Έχει συμφωνήσει και μάλιστα γίνεται ειδική αναφορά για την ίδρυση και το αντικείμενο δραστηριότητας του Ταμείου στο τελευταίο επικαιροποιημένο μνημόνιο.

       Εκτύπωση σελίδας
Πίσω Αρχή Aρχική σελίδα


ΓΡΑΦΕΙΑ: ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ 1, ΜΑΡΟΥΣΙ, Τ.Κ. 151 22. ΤΗΛ. 210 3217721, 210 3310096, 210 3240557, FAX: 210 3216671